موفقيت محققان در تابش کنترل شده فلورسانس با کاربردهای زيستی

وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

waria

New member
3

يک تيم تحقيقاتي از دانشگاه ميامي روشي يافته*اند که با استفاده از آن مي*توان مولکول*هاي فلورسانت را در محيط آبي خاموش و روشن کرد.


به گزارش سرويس فناوري ايسنا، براي اين کار محققان به رهبري «فرانچسکو ريمو» مولکول*هاي فلورسانت را درون ذره*اي محلول در آب به* دام مي*اندازند، سپس با استفاده از پرتو فرابنفش تابش مولکول را تحت کنترل در مي*آورند. نتايج اين تحقيق مي*تواند به توليد پيمايشگرهاي فلورسانت بهتر جهت استفاده در حوزه تحقيقات زيست پزشکي کمک شاياني کند.


پيش از اين محققان از ذرات محلول در آب براي وارد کردن مولکول*هاي آلي به* درون آب استفاده مي*کردند. چيزي که در اين پروژه جديد است، استفاده از مکانيسم فتوسوئيچ براي ترکيب اين ذرات است.

«ريمو» مي*گويد: در اين مقاله ما جزئياتي درباره ساخت سيستم*هاي قابل سوئيچ نوري فلورسانت ارائه کرديم که از فناوري*هاي فعلي بسيار کاراتر است.

وي مي*افزايد: يافتن راهي که با استفاده از آن فلورسانت درون سلول سوئيچ کند، کاري بسيار چالش برانگيز بوده است، تلاش*هاي زيادي براي توليد پيمايشگر فلورسانت جهت استفاده در حوزه*هاي تصويربرداري زيستي ارائه شده است. سوئيچ فلورسانتي که ما ساختيم، مي*تواند در آب با کارايي بالا کار کند، بنابراين فرصت*هاي خوبي براي تصويربرداري از نمونه*هاي زيستي ارائه مي*کند، بطوري که مي*توان با استفاده از آن با قدرت تفکيک نانومتري تصويربرداري را انجام داد.

مولکول*هاي فلورسانت بخوبي در آب حل نمي*شوند، بنابراين تيم تحقيقاتي «ريمو» اين مولکول*ها را درون نانوذرات محلول در آب قرار دادند. اين نانوذرات سنتز شده، نوعي پليمر هستند که قادرند مواد درون خود را به* داخل سلول*هاي زنده وارد کنند. به* محض اين که مولکول*ها وارد سلول شدند، مولکول به* دام افتاده درون نانوذرات با استفاده از کنترل نوري سوئيچ شده و مي*توان آنها را روشن و خاموش کرد. اين پليمر قادر است خواص مولکول*هاي فلورسانت را حفظ کرده و در عين حال به وارد شدن مولکول*هاي فلورسانت به* داخل آب کمک کند. اين وضعيت مشابه وضعيت ماهي در يک تنگ بلور است، ماهي مي*تواند درون تنگ به حرکت درآيد، همچنين محتويات تنگ بلور را مي*توان به يک محيط ديگر انتقال داد.

اين سيستم جديد بسيار سريع*تر و پايدارتر از روش*هاي رايج است. در صورت تابيدن پرتوهاي فرابنفش و مرئي به مولکول فلورسانت اين مولکول*ها شروع به تابش مي*کنند و در صورت قطع شدن تابش پرتوها، پس از 10 ميکروثانيه نشر فلورسانس نيز متوقف مي*شود.

نتايج يافته*هاي اين گروه تحقيقاتي در نشريه «Chemistry-A European Journal» به چاپ رسيده است.


4

تابش کنترل شده فلورسانس با کاربردهاي زيستي
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
بالا