مهارت ارتباطات (مخصوص پذیرش آزمایشگاه)

Daniel Zamiri

New member
این مطلب برای افزایش رضایت مراجعین و بیماران به آزمایشگاه تنظیم شده است...

انتقال پیام از فرستنده به گیرنده را ارتباط گویند .چنانچه معنا و مفهوم پیام توسط گیرنده دریافت گردد و در مقابل آن عکس العمل نشان دهد به آن ارتباط مؤثر گویند. منظور از ارتباطات مجموعه ای از گوش دادن ،حرف زدن ،سخنرانی کردن ،خواندن ،نوشتن ،آثار هنری ،پاسخ دادن و ... است .

انواع ارتباطات :شفاهی-کتبی-اشاره-کنایه

عوامل مؤثر در ارتباطات صحیح :

علم ،منطق و استدلال منجر به درک درست پیام می شود .

لحن ،گویش و بیان ساده مفاهیم ارتباطات را بهبود می بخشد .

خصوصیات روانی فرستنده پیام بسیار مهم است .هر چقدر فرستنده پیام از نظر شخصیتی با ثبات ،متین ،جذاب ،مثبت اندیش و متخصص باشد تأثیر پیام او بیشتر است .خصوصیات روانی و فرهنگی گیرنده نیزمهم است .زبان نیز عامل مهمی در درک پیام است .رعایت حریم ارتباطی در درک پیام مهم است بطوریکه حفظ فاصله بین فرستنده پیام با دوستان نزدیک حدود ۴۵ سانتی متر ،با همکاران ۸۰ سانتی متر و با ناآشنایان ۱۵۰ سانتی متر معقول است .

موانع ذاتی ارتباطات صحیح (فیلترهای ارتباطی) :

ارزیابی شتابزده و نتیجه گیری عجولانه- پیش داوری و قضاوت عجولانه- بی توجهی و حواس پرتی -عدم توجه به نیازهای آشکار و پنهان دیگران- از دست دادن صبر و شکیبایی و وارد بحث و جدل شدن- فک قالبی (محدود بودن چارچوب فکری و عدم پذیرش اندیشه های متفاوت) -فشار روانی و اضطراب شدید که مانع از درک پیام می شود . -انتخاب در شنیدن (فقط آنچه را دوست دارند می شنوند) -افکار خشک و واپس گرا

ناتوانی در ایجاد ارتباطی مؤثر پی آمدهای زیر را در بر خواهد داشت :

سوءتفاهم و عدم درک متقابل

احساس بی علاقگی به محیط خانواده یا محیط کار

فروکش کردن شور و اشتیاق

افزایش خطاها و کاهش اعتماد به نفس

تضعیف روحیه کار گروهی و ظهور استبداد

خصوصیات پیام رسان :

پیام رسان ممکن است پرسنل . مسیول پذیرش یا مسیو فنی حتی خدمه باشد .

صادق و دقیق

خوشرو و امین

مراقب و هوشیار

ماهر و با ظرفیت

با حرارت و توانا

روشهای غلط صحبت کردن :



تحقیر یا سرزنش کردن طرف مقابل

اثبات حق و حمله متقابل

بی اعتنایی و بی تفاوتی

کنایه ،یأس و انکار

بکار بردن واژه های عامیانه و یا فنی و تخصصی در مجامع عمومی

احساس خشم و تمایل به خشونت



مهارت گوش دادن :

به سخنان با دل و جان گوش دهید .

پیش داوری نکنید .

ذهنتان را باز کنید ،در مخالفت با شما ناراحت نشوید بطور طبیعی ممکن است نیمی از مردم مخالف شما باشند .

با نگاه کردن یا تکان دادن سر سخنان گوینده را تائید نمائید .

تکرار دردهای گوینده و عدم سرزنش آن باعث شنود همراه با همدلی می شود .

فواید خوب گوش دادن :

فیلترهای ارتباطی را می شکند .

سوء تفاهمات از بین می روند .

اطلاعات تکمیلی بدست می آیند .

نظر گوینده جلب می شود



مهارت پاسخ دادن :

خواسته های خود را به صورت تقاضا یا خواهشی بیان کنید

از درخواست های امری یا دستوری خودداری نمائید .

خواسته های خود را به صورت پیشنهاد مطرح کنید .

از صدور حکم مطلق خودداری نمائید بصورت «پیشنهادم» ،«بنظرم» ،«فکر می کنم» درخواستهای خود را مطرح کنید .



موانع خوب گوش کردن :

انحراف از موضوع ،تعصب

عدم اشتراک فکری

زیاد حرف زدن

اظهارنظر قطعی (مثل هرگز ،همیشه ،به هیچ وجه و ...



افراد جامعه را از نظر پذیرش دیدگاههای جدید و باورپذیری به صورت زیر تقسیم می نمایند . :

پیشروان یا نوآوران که بلافاصله دیدگاههای جدید را می پذیرند و به آن عمل می کنند ،اینها حدود ۳% افراد جامعه را تشکیل می دهد .گروه پیشروان اکثراً از قشر روشن فکران ،متخصصان و هنرمندان هستند که با مراکز علمی و پژوهشی در ارتباطند و به رهبران فکری جامعه شهرت دارند ،این گروه نقش مهمی در افکارسازی و تئوری سازی در جامعه دارند و منشاء بسیاری از تحولات فرهنگی و اجتماعی به شمار می روند .

۱۲% مردم از گروه زودپذیرندگان هستند که بلافاصله بعد از گروه پیشروان دیدگاههای جدید را می پذیرند .

۳۴% مردم در گروه پذیرندگان اولیه و ۳۶% در گروه پذیرندگان ثانویه قرار می گیرند که بعد از پیشروان و زودپذیرندگان تحت تأثیر نوآوریها قرار می گیرند .

۱۵% مردم از گروه دیرباوران هستند که در مقابل تغییرات مقاومت می کنند .گروه دیرباوران را اصطلاحاً محافظه کار می گویند که دچار رکود فکری شده اند و زمان طولانی تری و مهارت ویژه ارتباطی برای تغییر باورهای آنها لازمست .اما آنچه که مهم است همه انسان ها در تمام سنین توان یادگیری دارند و قابل تغییر هستند
 
بالا