منتظر موتورهای جست و جوگر ملی باشید

waria

New member
«در حال حاضر شركت*هايي در زمينه موتور*جست*وجو در داخل كشور فعاليت مي*كنند و موتور جست*وجوهايي نيز به صورت محدود در كشور وجود دارد كه قصد شناسايي اين شركت*ها را داريم. اسم پيشنهادي براي موتور*جست*وجوي ملي «فجر» به معناي فراهم*كنندگان جويش*گر رايانه*اي انتخاب شده است.»

اين بخشي از اظهارات علي*اصغر انصاري معاون توسعه فضاي تبادل اطلاعات سازمان فناوري اطلاعات است كه قرار بود بر اساس آن، اين موتور جست*وجوي ملي در سال 91 راه*اندازي شود. در واقع زمان واقعي راه*اندازي اين موتور جست*وجو شهريورماه امسال درست زماني است كه وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات وعده راه*اندازي شبكه ملي اطلاعات- اينترنت ملي- را داده است.

زماني موتورهاي جست*وجوي گوگل و ياهو نوعي غول اطلاعات محسوب مي*شدند و حتي به ذهن كاربران هم خطور نمي*كرد كه اطلاعات موتور موردنظر خود را از طريق غير اين دو سايت تامين كنند. اما اكنون چند سالي است كه كشورهاي مختلف به راه*اندازي موتور جست*وجوهاي ملي دست زده*اند و در اين ميان موفقيت*هاي متعددي هم به دست آورده و گاه به رقابت جدي با اين دو سايت پرداخته*اند. اكنون موتور جست*وجوي ملي چين كه با نام «بايدو» فعاليت مي*كند، دهمين سايت پربازديد دنيا محسوب مي*شود و طبق تحقيقات اخير صورت گرفته، موتور جست*وجوي «بينگ» كه متعلق به مايكروسافت است، سايت*هاي «ياهو» و «گوگل» را از نظر دقت پشت سرگذاشته و از آنها پيشي گرفته و در شرايطي كه سال گذشته ميزان دقت و موفقيت گوگل كمتر از 68 درصد بود، اين موتور جست*وجو موفقيت 80 درصدي خود را به رخ اولين موتور جست*وجو دنيا كشيده است.

علاوه بر اين موارد كشوري مثل تركيه تاكنون 36 موتور جست*وجوي اختصاصي براي خود طراحي كرده و حداقل از نظر تعداد موتور جست*وجوهاي ملي يكي از كشورهاي پيش*رو محسوب مي*شود. مروري بر همين چند تجربه كوتاه به خوبي نشان مي*دهد كه امكان طراحي سايت*هايي به منظور رقابت با دو ابر جست*وجوگر دنيا وجود دارد، اما قطعا اين كار نيازمند دانش و عزمي جدي است.

اما آنچه امروز كشورهاي مختلف را به سمت راه*اندازي موتور جست*وجوهاي ملي سوق مي*دهد بيش از همه به امنيت اطلاعات كشورها مربوط مي*شود. از سوي ديگر تا زماني كه چند موتور محدود به عنوان تنها جست*وجوگرهاي موجود شناخته شوند اين موضوع مي*تواند تهديدي جدي عليه آزادي كشورها باشد. نمونه بارز اين ادعا اقدام اخير گوگل در ارتباط با حذف نام «خليج*فارس» از صفحه نقشه اين سايت است. مساله*اي كه علاوه بر واكنش*هاي مختلف ايرانيان، موجب شد مسوولان كشور بر لزوم راه*اندازي هر چه سريع*تر جست*وجوگرهاي ملي تاكيد كنند. به گزارش ايسنا علي حكيم*جوادي رييس سازمان فناوري اطلاعات مي*گويد: در ارتباط با گوگل كه به خود اجازه داده به حريم كشور ما ورود پيدا كند بايد تصميمي جدي اتخاذ كنيم كه در اين زمينه يك موتور جست*وجوي ملي و فقدان وابستگي به اين سايت راهكار مناسبي ارزيابي مي*شود. به گفته او لازم است هر چه سريع*تر موتور جست*وجوي ملي خود را فعال كنيم تا مانند كشورهاي ديگر دنيا نشان دهيم كه هيچ نوع وابستگي*اي به گوگل نداريم.

او *ادامه مي*دهد: *اين اقدام گوگل حركتي بود كه بسياري افراد مدعي استفاده از امكانات خارجي را متقاعد كرد كه اين شركت*ها و نمونه*هايي همچون گوگل هيچ تعهدي به كار ندارند و هر زمان كه بخواهند به خود اجازه مي*دهند وارد حريم خصوصي ما شوند. اما با وجود تمام تاكيدات صورت گرفته و اينكه بارها مسوولان اعلام كرده*اند كه حتي راه*اندازي موتور جست*وجوي ملي در برنامه پنجم توسعه هم مورد توجه قرار گرفته، همچنان زمان دقيقي براي راه*اندازي اين سايت اعلام نشده و حتي نام اين جست*وجوگر هم اعلام نشده بود تا حداقل تا پيش از آماده شدن سايت فرهنگ*سازي لازم جهت استفاده از آن صورت بگيرد. البته پيش*تر گزينه*هايي مانند «ياحق» و «فجر» براي نام اين سامانه معرفي شده بود اما در هر دو مورد پس از مدتي مسوولان از عدم قطعيت اين اسامي خبر داده و اعلام نام اين پايگاه را به همه*پرسي و اجماع نهادهاي فرهنگي در اين زمينه موكول كردند. درباره زمان راه*اندازي اين جست*وجوگر هم تاكنون وعده*هاي مختلفي داده شده و در آخرين صحبت*ها مسوولان از راه*اندازي اين سامانه تا پايان سال*جاري خبر داده*اند كه بايد منتظر ماند تا در پايان سال معلوم شود آيا اين بار اين وعده عملياتي مي*شود يا خير.

البته سال گذشته هم مسوولان گفته بودند كه نمونه*هاي پايلوت اين طرح آماده و همچنان در حال تكميل است و تلاش مي*شود تا نخستين پايلوت آن تا پايان سال آغاز به كار كند. با اين حال در قانون برنامه پنجم توسعه به صراحت درباره راه*اندازي موتور جست*وجوي ملي چيزي بيان نشده است كه علي حكيم*جوادي در اين*باره بيان مي*كند به اقتضاي نياز، كلمه اينترنت در قانون آمده است و ما بايد كاربران را به اينترنت وصل كنيم. البته غير از اين بسياري از كشورهاي دنيا مثل چين، روسيه و ايتاليا موتورهاي جست*وجوي ملي خودشان را دارند. حتي گوگل را خودشان مديريت مي*كنند. او مي*افزايد: از طرفي حدود 10 شركت توانمند پيشنهادهاي خود را ارايه داده*اند، منتها كمي در كارشان نقص دارند كه در حال بازنگري هستيم. بنابراظهارات اين مقام مسوول در حال حاضر تمام موتورهاي جست*وجوگر داخلي و پروژه*هاي مرتبط با آن شناسايي شده و بعضا در سال 91 فاز 1 و 2 آن به بهره*برداري مي*رسد؛ بنابراين امسال در حوزه ساماندهي، فعاليت*ها صورت مي*گيرد زيرا امسال مرحله گذر است و حداقل يكي، دو موتور جست*وجوگر عملياتي مي*شود.

موتور جست*وجوي ملي فجر در شرايطي وارد دور رقابت با غول*هاي اين بازار مي*شود كه هنوز متولد نشده، دو بار نامش تغيير كرده و حتي گفته شده كه هنوز نام مشخصي براي آن در نظر گرفته نشده است. با اين حال اين پروژه كه «فراهم*سازي جويشگر رايانه*اي» (فجر) يا (SEP (Search Engine Provider نام دارد، آنقدر براي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مهم تلقي شده كه درصدد است كاربران ايراني اينترنت را به جاي استفاده از ياهو و گوگل، به مهاجرت به فجر ترغيب كند. رضا تقي*پور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات چندي پيش در اين*باره در اظهاراتي جالب توجه اعلام كرد: «برندهايي مثل گوگل را بايد از صدر فهرست بيشترين آمار بازديدكنندگان حذف كرد و بايد آمار موتور جست*وجوهاي ملي كه بازديدكنندگان واقعي دارند، در نظر گرفته شود.»




گردآوری:گروه خبر سیمرغ
 
بالا