مختصری از امام حسن عسکری ( ع )

ZOT

New member
مختصري از امام حسن عسکري (ع )
.
سلام بر تو اى مولايم
اى ابا محمّد حسن بن على،
اي راهنماى خلق و راه يافته حق،
سلام و رحمت و بركات خدا بر تو باد

.
هشتم ربيع الاول، سالروز شهادت غم بار امام يازدهم شيعيان، امام حسن عسکري(ع) است. اين امام مظلوم که در عمر کوتاه خويش رنج ها و شکنجه هاي بسياري را تحمل کرد، پس از هشت روز مسموميت، به دست مزدوران معتمد عباسي در سال 260 ق در 28 سالگي در سامرا به شهادت رسيد و کنار مرقد پاک پدرش به خاک سپرده شد.
.
معرفي امام حسن عسکري(ع)
نام مبارک امام يازدهم، حسن و کنية معروفشان، ابو محمد است و معروف ترين لقب آن حضرت، عسکري است؛ زيرا ايشان و امام هادي(ع) را در منطقه اي نظامي نگه مي داشتند تا کاملاً زير نظر باشند. چون نام آن محله "عسکر" بود، اين دو امام به عسکريَيْن شهرت يافتند. مادر امام عسکري را حُدَيثه، حُدَيث، سوسن و سليل ناميده اند که از زنان پرهيزکار و پاک دامن زمان خويش بود. در فضيلت او همين بس که پس از شهادت امام عسکري(ع)، خانه اش پناهگاه شيعيان گرديد. آن حضرت، در هشتم يا دهم ربيع الثاني سال 232 ق در مدينه به دنيا آمد و در 22 سالگي به امامت رسيد. مدت امامت حضرت، شش سال بود.

.
عبادت امام حسن عسکري(ع)
روزي تني چند از بني عباس نزد والي سامرا رفتند و به او دستور دادند بر امام حسن عسکري(ع) که در زندان بود، سخت بگيرد. او نيز دو تن از بدترين اشخاص را براي زندان باني حضرت گمارد. پس از چندي فهميد آن دو اهل نماز و روزه شده اند و در عبادت به مقام والايي رسيده اند. از اين رو، آن دو نفر را احضار کرد و پرسيد: چرا شما پيرو امام حسن عسکري(ع) شده ايد؟ آن دو که عظمت روح و کرامت بي کران امام تحت تأثيرشان قرار داده بود، پاسخ دادند: "زيرا او مردي است که روزها روزه مي ‍ گيرد و شب ها تا صبح به عبادت خداي مي پردازد"
 

ZOT

New member
فعاليت هاي سياسي امام حسن عسکري(ع)
با آن که امام حسن عسکري(ع) در محاصرة دشمنان خويش بود و تمام حرکاتش را زير نظر داشتند، ولي اين خفقان شديد نتوانست جلو فعاليت هاي ايشان را بگيرد. آن حضرت براي مقابله با افکار ضد اسلامي و ترويج اسلام واقعي تلاش هاي فراواني کردند. کوشش هاي علمي، تبيين انديشه هاي ناب اسلامي، ايجاد شبکه ارتباطي با شيعيان جهان در دورترين نقاط و آماده سازي آنان براي دوران غيبت امام دوازدهم، از جمله فعاليت هاي مهم امام حسن عسکري(ع) در اين زمينه به شمار مي آيد.
.

شهادت جان سوز
چند روز از بيماري امام حسن عسکري(ع) مي گذشت. سم به تمام بدن مبارک نفوذ کرده و آثار مسموميت در بدن حضرت نمايان بود. سرانجام در روز جمعه هشتم ماه ربيع الاول سال 260 ق، امام مظلوم شيعيان پس از اقامه نماز صبح، به نياکان پاکش پيوست و از زندان ستم کاران رهايي يافت. با منتشر شدن خبر وفات حضرت، در شهر سامرا قيامتي برپا شد و صداي شيوه و ناله بلند گرديد. بازار تعطيل شد و همگان بر در خانه امام عسکري(ع) جمع شدند.
 
بالا