ما آیات (خود) را برای شما بیان كردیم شاید اندیشه كنید...

goo

New member
امام علی علیه السلام فرمودند:

... فیه تبیان کل شیء و ذکر ان الکتاب یصدق بعضه بعضاً و انه لااختلاف فیه، فقال سبحانه: «ولو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً» و أن القرآن ظاهره أنیق و باطنه عمیق لا تفنی عجائبه و لا تنقضی غرائبه و لا تکشف الظلمات الا به.

خداوند گوید در قرآن بیان هر چیزی است و یاد آور شده است که بعض قرآن، گواه بعض دیگر است و اختلافی در آن نیست و فرمود: «اگر از سوی خدای یکتا نیامده بود، در آن اختلاف فراوان می یافتند» ظاهر قرآن زیباست، باطن آن ژرف ناپیداست. عجایب آن سپری نگردد، غرایب آن پایان نرسد و تاریکی ها جز بدان زدوده نشود.(خطبه ۱۸)




4.jpg


سلام دوستای گلم ، توی این تاپیک سخنان دانشمندان و بزرگان تاریخ و معاصر رو درباره ی قرآن کریم می زاریم .
 
آخرین ویرایش:

goo

New member
استاد محمد تقی جعفری در شرح این خطبه، ویژگیهایی را که حضرت(ع) از قرآن، برشمرده اند، اینگونه بیان میدارد:

۱ - عدم تناقض در آیات قرآن:با اینکه قرآن در دوران پرتلاطم و مملو از رویدادهای ضد و نقیض زندگی پیامبر (ص) نازل شده است، ولی لحن آیات و سبک و محتوای آنها به هیچ وجه مختلف و متضاد نیست و موضوعات مختلف بدون هیچ گونه تناقضی شرح داده شده است.

۲ - نفوذ شگفت انگیز معانی آیات قرآن در تمام سطوح روان آدمی:مفردات و ترکیب آیه های قرآن در درجهای از فصاحت و زیبایی است که موجب بروز جذبه روانی مافوق شعر میگردد.

۳ - عمق معانی قرآن:منظور از این بیان (باطن عمیق)، دشوار بودن و غیر قابل فهم بودن آیات نیست بلکه بدین معناست که قرآن، همه مسائل نهائی مربوط به انسان و جهان را در آیاتی که کلمات و جملات آن ساده و زیباست، مطرح مینماید.

۴ - استمرار و جاودانگی مفاهیم قرآن:قرآن، فوق تغییرات و دگرگونی ها قرار دارد. آیات قرآن بیان کننده ثابتها در صحنه جهان هستی و قلمرو انسانی است. پدیده هایی که قرآن برای شناسایی انسان و رابطه او با خدا و دیگر انسانها مطرح کرده است، هرگز تغییر نمیکند. (شرح نهج البلاغهج ۴، ص ۲۶۴-۲۷۱)
 

goo

New member
دكتر جرئيه‌ي فرانسوي علت مسلمان شدن خود را اينگونه بيان مي‌كند:« من تمام آيه‌هاي قرآن را كه در زمينه‌ي علوم طبيعي و بهداشت و طب بودند، مطالعه نمودم و آنها را با دقيق‌ترين قوانين علوم طبيعي و پيچيده ترين اصول ثابت شده ي علوم عقلي منطبق ديدم و يقين پيدا كردم كه هزاران سال قبل جز خدا هيچ كسي بر روي زمين از آن قوانين و اصول آگاه نبوده است؛ پس به حقانيت و خدايي بودن چنين كتابي ايمان آوردم». ريتو بنورث اعتراف مي‌كند:« علوم طبيعي و فلكي و فلسفه از قرآن اقتباس شده است و علما مديون قرآن هستند».
 

goo

New member
جي مار گوليوت مي گويد:« اقرار مي‌كنم كه قرآن مهمترين موقعيت را در ميان كتابهاي مذهبي جهان به خود اختصاص داده است؛ گر چه قرآن در اين طبقه‌ي ادبياتي جوانترين اثر به حساب مي‌آيد اما تأثير شگرفي را كه بر عده‌ي زيادي از مردم گذاشته است، همچنان به ديگران ارزاني مي‌دارد. اين كتاب براي اولين بار از افراد ناهمگون قبايل صحرايي در شبه جزيره‌ي عرب، امتي از قهرمانان ساخت وآنان نيز به نوبه‌ي خود اقدام به ايجاد چنان سازمانهايي وسيعي سياسي مذهبي درجهان اسلام نمودند كه يكي از بزرگترين نيروهايي است كه اروپا و غرب براي آن حساب ويژه‌اي باز نموده اند».
 

goo

New member
گوته مي‌گويد: اگر چه ما همواره از قرآن روي بر مي‌گردانيم و در همان مرحله‌ي اول از آن اظهار تنفر مي‌نماييم اما آن خيلي زود ما را به سوي خود جذب كرده و شگفت زده مي‌نمايد و در نهايت ما را وادار مي‌كند كه در مقابل آن سر تعظيم و احترام فرود آوريم. سبك و اسلوب قرآن و هماهنگي وتوافق آن با محتوا و هدفش محكم و استوار، بسيار عالي و با شكوه، با هيبت و سرسام آور وداراي رفعتي حقيقي و ابدي است... از اين رو اين كناب در تمام زمانها، تأثيري نيرومند از خود به جاي مي‌گذارد».
 

goo

New member
موريس بوكايل مي‌گويد:« بررسي كامل عيني و بي طرفانه ي قرآن درپرتو دانش مدرن، ما را به درك توافق بين اين دو (قرآن و علم) رهنمون مي‌سازد و نيز اين حقيقت را روشن مي‌سازد كه در زمان محمد، نه او و نه هيچ انسان ديگري نمي‌توانسته است چنين مطالب شگفت انگيزي را كه با علم امروز مطابقت مي‌كند، به رشته‌ي تحرير در آورد».
 

goo

New member
ماكسيم رودنسون، نويسنده‌ي ماركسيست مي‌گويد: قرآن كتاب مقدسي است كه عقلانيت جايگاه بسيار بزرگي را در آن اشغال نموده است. در اين كتاب خداوند براي مردم همواره دليل و برهان ارائه مي‌نمايد و در مناسبتهاي متعدد براي انسان تكرار مي‌كند كه پيامبران همراه دليل و برهان مبعوث شده‌اند به نظر مي‌رسد عقل گرايي قرآني همچون سنگ سخت، مستحكم و اصلي بنيادي است.
 

goo

New member
توماس كارلايل مي‌گويد: قرآن اساس تشريع براي هر زمان و مكان و سرچشمه‌ي احكام قضايي و قانون متبع در امور زندگي بوده و راه زندگي سعادتمندانه‌اي را براي پيروان خود روشن مي‌سازد. يكي از مزاياي قرآن كه دقت آن باعث دهشت و اعجاب من شده است، اين است كه در جمله‌هايي كوچك به بعضي از حقايق بزرگ اشاره نموده است.
 
آخرین ویرایش:

goo

New member
جان ديون پورت مي‌گويد: قرآن تا آن حد معجزه‌ي جاويد شناخته شده است كه محمد(ص) آن را دليل قوي و مؤيد رسالتش اعلام نمود و آشكارا فصيح ترين مردان آن روز عربستان را به مبارزه دعوت نمود تا يك سوره مانند قرآن بياورند. قرآن مانند اناجيل نيست كه فقط به عنوان ميزان و شاخصي درباره‌ي عقايد ديني، عبادت و عمل پيروان آن شناخته شده باشد بلكه داراي مكتب و روش سياسي نيز هست. كليه‌ي مسايل حياتي و مالي يا اجازه‌ي همين منبع و مصدر قانونگذاري حل مي‌شود. در ميان محسنات زيادي كه قرآن به حق واجد آن است، دو نكته‌ي بسيار مهم وجود دارد يكي لحن تعظيم و تكريم هنگام ذكر نام خداوند وديگري وجود نداشتن فكر، بيان و يا داستاني خلاف تقوا يا حاكي از سوء اخلاق و بي عفتي و عدم طهارت كه آن را معيوب و لكه دار نمايد در صورتي كه با كمال تأسف اين نواقص در موارد بسيار زيادي در كتب يهود ديده مي‌شوند.
 

goo

New member
ويل دورانت مي‌گويد: در قرآن قانون و اخلاق يكي است.رفتار ديني در قرآن شامل رفتار دنيوي نيز هست وهمه‌ي امور آن از جانب خداوند وحي شده است.
 

goo

New member
ارنست رنان مي‌گويد: اگر كسي خواسته باشد به كتابي كه از آسمان نازل شده است ايمان بياورد، آن كتاب فقط قرآن است زيرا كتب ديگر آسماني امتيازات قرآن را ندارند.
 

goo

New member
ادوارد گيبسون مي‌گويد: قرآن دستور عمومي و قانون اساسي مسلمين است؛ دستوري است شامل مجموعه قوانين ديني، اجتماعي مدني، تجاري، نظامي، قضايي، جنايي وجزايي.
 

goo

New member
توماس كارلايل
Thomas carlayle فيلسوف مورخ و نويسنده اسكاتلندي (1795-1881 م) هنگامي كه ما قرآن مجيد را مطالعه مي‌كنيم مي‌بينيم اين كتاب علاوه بر آن كه وحي آسماني است از نظر كلمات و تركيب بليغ ترين كتاب است. هيچ كس قرآن را با دقت نمي‌خواند مگر آنكه مي‌بيند حقايقي اصيل در برابر روي آشكار است و در مي‌يابد كه اين كتاب وابسته به اصلي حقيقي و به مدني عالي و مقدس پيوسته است و ترديدي نيست كه گفتار حقيقي و درست نفوذ خاصي بر دل‌ها دارد و حق آنست كه تمام كتاب‌ها در برابر قرآن ناچيز و كوچك اند و اين كتاب از هرگونه عيب و نقص و اصول ناپسند پاكيزه و مبرا است.


منبع:اعتراف دانشمندان بزرگ، ص 47؛قرآن و كتابهاي ديگر آسماني، ص 299؛ تاريخ قرآن زنجاني، ص 152
 

varia

Well-known member
(وَ مِنَ الْجِبالِ جُدَدٌ بِیضٌ وَ حُمْرٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُها وَ غَرابِیبُ سُودٌ):«... و از کوهها نیز (به لطف پروردگار) راه‌هایى آفریده شده سفید و سرخ و به رنگ‌هاى مختلف و گاه به رنگ کاملاً سیاه»
 

varia

Well-known member
يَا وَيْلَتَى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَاناً خَلِيلاً ‏﴿28سوره فرقان﴾ : اي واي ! كاش من فلاني را به دوستي نميگرفتم .
 

goo

New member
راكستون اسكاتلندي
Rockeston : ساليان دراز در جستجوي حقيقت بودم تا اينكه حقيقت را در اسلام يافتم سپس قرآن مقدس را ديدم و شروع به خواندن آن كردم او بود كه تمام سؤالات مرا جواب گفت!! قرآن ابهت و ترس در انسان الهام مي‌كند و در عين حال ثابت مي نمايد كه هر چه مي‌فرمايد راست است.


اسلام شناسي غرب، ص 60؛ نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 37؛ قرآن و ديگران، ص 29
 

goo

New member
-پرفسور رابرتسون
Robertson كشيش اسكاتلندي،(1328- 1376 م)

قرآن مقدس در مورد دوروئي، كينه، تكبر، غرور، بي عدالتي و انواع آن بسيار سخت گير و در مورد صفات نيك از قبيل صبر، حق شناسي، صداقت و ترس از خدا بسيار مصر و جدي است.

اسلام شناسي غرب، ص 56؛ قرآن و ديگران، ص 12؛ طبقات مفسران شيعه، ج1، ص 174؛ فائده و لزوم دين، ص 187؛ درسهائي از مكتب اسلام، سال 13،ش 2
 

سیدعلی

New member
خداوند در آیه ی 25 (که با بسمله 26مین آیه می شود) می فرماید:{وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنفِعُ لِلنَّاسِ}[الحدید:25]

و آهن را فروفرستادیم که در آن نیرویی است سخت و سودهایی برای انسان ها..."

سوره حدید(به معنای آهن)، دارای دو کد ریاضی جالب می باشد:

1- جمع حروف ابجد کلمه الحدید 57 می باشد و این سوره (سورة الحدید)، سوره ی شماره ی 57 قرآن کریم است..

2- جمع حروف ابجد کلمه "حدید" (بدون ال) 26 است و عدد 26 نیز عدد اتمی آهن است.

ضمنا عدد 57 مضرب 19 است(57=19*3).

سوره دیگری که مقدار عددی آن مساوی شماره سوره است سوره البینة=98 است که به معنای دلیل ومدرک است ومی تواند اشاره به اعجاز عددی قرآن باشد و این که نام سوره ها نیز به انتخاب خداوند بوده است. در سوره "البینة" اگر شماره سوره را کنار تعداد آیات آن بگذاریم مضرب 19 می شود: 988=19*52 .

مطالب تخصصی مربوط به آهن وارتباط آن با اعجاز علمی وریاضی قرآن را در اینجا بخوانید:

http://kimiagar501.blogfa.com/cat-7.aspx
 
شهر + شهراً روی هم رفته دوازده بار در قرآن آورده شده است = 12 ماه سال

نام غلامعلی نوری را در نگر بگیرید هر کدام از بند های آن نیز در قرآن شمارگانی از 11 است ینی

غلام + غلاما =شمارگانی از 11 است
علی+ علیاً= شمارگانی از 11 است
نور+نوراً= شمارگانی از 11 است

افزون بر این غلامعلی نوری خودش نیز یازده وات است زاد روز وی نیز بر یازده بخش پذیر است

زاد روزش نیز روز زاد روز جناب محمد است

و بسیاری از امور زندگی اش بر یازده بخش پذیر است

اما

الله = 66 نیز بر یازده بخش پذیر است


برای آگهی بیشتر درباره این شماره ی شگفت انگیز پژوهش این تن را در سال 1377 در اینجا ببینید
 
آخرین ویرایش:
بالا