كشف سلول*هاي بنيادي در شير مادر

zanbagh

New member
اين نوع از سلول*ها مي*توانند به سلول بافت*هايي چون استخوان، مفصل، لوزالمعده، كبد و حتي سلول*هاي عصبي تبديل شوند. نكته*اي كه باعث خشنودي دانشمندان شده است اين كه اين سلول*ها به تعداد زيادي در شير مادر يافت مي*شوند و در كل حدود 2 درصد سلول*هاي شير مادر را تشكيل مي*دهند. البته برخي از دانشمندان وجود چنين سلول*هايي را مورد ترديد قرار داده*اند.

محققان اين طرح معتقدند بهترين آزمايش براي آزمودن اين سلول*ها اين است كه آنها را به موش*هاي آزمايشگاهي تزريق كنند و در صورتي كه اين سلول*ها موجب ظاهر شدن تومور در آنها شد، مي*توان نتيجه گرفت اين سلول*ها ظرفيت تبديل به انواع ديگر بافت*ها را دارند.

سلول*هاي بنيادي شبه*جنيني قبلا در مايعي كه جنين را فرا مي*گيرد و بندناف پيدا شده*اند اما اين اولين بار است كه اين سلول*ها در بزرگسالان ديده مي*شود.

البته ساير انواع سلول*هاي بنيادي كه مي*توانند به سلول*هاي خون، استخوان، چربي و غضروف تبديل شوند در بزرگسالان وجود دارند. اما اين تعداد در مقابل قابليت سلول*هاي موجود در شير مادر در تبديل به انواع زيادي از سلول*ها بسيار ناچيز است.

حتي اگر در آزمايش*هاي بعدي معلوم شود اين سلول*ها از نوع شبه*جنيني نيستند، باز هم مي*توان از آنها براي بازسازي بافتي استفاده كرد. به عنوان مثال مي*توان اين سلول*ها را ذخيره كرد و اگر مادر در آينده دچار بيماري، مثلا ديابت شود از اين سلو*ل*ها به عنوان جايگزين سلول*هاي لوزالمعده*اش استفاده كرد.

در اين ميان اين كشف ما را با سوال مهمي روبه*رو مي*كند: نقش اين سلول***ها در نوزاد شيرخوار چيست؟

مطمئنا وجود تعداد زيادي از اين سلول*ها در شير مادر نمي*تواند براي نوزاد بي*دليل باشد. ممكن است اين سلول*ها نقش بازسازي*كننده داشته باشند. هم*اكنون دانشمندان در تلاشند تا اين سلول*ها را در بدن نوزاد دنبال كنند و از نقش آنها آگاهي يابند.
 
بالا