علت حذف تصمیم کبرای و کوکب خانم از کتاب درسی چیست؟

waria

New member
تابناک:رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به دلایل حذف برخی داستان ها مانند تصمیم کبری از کتب درسی اشاره کرد و گفت: بنده در دهه چهل دانش*آموز بودم و اکنون دهه 90 است، آیا نیازها بعد از 50 سال عوض نشده است؟

حجت*الاسلام محی*الدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه*ریزی آموزشی در خصوص حذف برخی داستان ها مانند کوکب خانم و تصمیم کبری از کتب درسی اظهار داشت: شاید هم*سن و سال*های من به کتاب*های دانش*آموزی دوره خودشان علاقه داشته باشند، همچنان که وقتی ما به یاد کفش، کیف و لباس دوره دانش*آموزی خودمان می*افتیم لذت می*بریم، اما واقعاً سلایق و نیازهای امروز مانند چهل سال قبل است؟

وی با تأکید بر اینکه نوع نگاه به زندگی تغییر کرده است، ادامه داد: بنده در دهه چهل دانش*آموز بودم و اکنون دهه 90 است، آیا نیازها بعد از 50 سال عوض نشده است؟ نوع نگاه به زندگی تغییر نکرده است؟

حجت*الاسلام محمدیان با بیان اینکه امروز باید کتاب*های درسی و محتواهای آموزشی ناظر به نیازها، سلایق و علایق امروز دانش*آموزان باشد، افزود: به صورت نوستالوژیک شاید به قصه تصمیم کبری، کوکب*خانم، پطروس فداکار دلبستگی داشته باشیم، اما امروز در کشور ما محتوای جدید تولید شده است و نیازهای جدیدی داریم، ضمن اینکه ادبیات جدیدی نیز خلق شده است.

وی اضافه کرد: شاید در 50 سال آینده نیز وقتی این دانش*آموزان بزرگ شوند، بگویند کتاب*های درسی ما خیلی خوب بود، در هر حال ما باید ناظر به نیازها، شرایط و محتوا را تغییر دهیم اما مبنا، اصول* و ارزش*ها ثابت باشد؛ به عنوان مثال راستگویی و فداکاری را در کتاب درسی ترویج دهیم.

* امروزه صدها فداکارتر از پطروس در کشورمان پیدا شده است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه*ریزی آموزشی با بیان اینکه در دوره*ای فداکاری در قالب پطروس فداکار بود، گفت: امروز در داخل کشورمان صدها پطروس و فداکارتر از پطروس پیدا شده است که اگر قرار است بگوییم باید زندگی فداکاران روزگار خودمان را بگوییم.

وی افزود: معتقدم کتاب درسی به لحاظ محتوایی، روش آموزشی، دانشی و بینشی قوی*تر از کتاب*های دهه*های 30 و 40 هستند و اکنون علمی*تر و روشمندتر به لحاظ روانشناسی بوده و به نیازهای کودکان توجه کرده است؛ به عبارت دیگر کتاب*های درسی فعلی، کودکان را برای زندگی آماده می*کند نه فقط خواندن و نوشتن.

حجت*الاسلام محمدیان با بیان اینکه نباید نسبت به کتاب*های درسی به صورت حجمی برخورد کرد، ادامه داد: مهم برایند کار است و برایند درسی ما آمادگی برای زیستن در زندگی امروز است؛ فداکاری کردن برای کشور، داشتن هویت ملی، دینی و انقلابی به عنوان ارزش*هایی است که باید در کتاب*های درسی حفظ شود.

وی تأکید کرد: معتقدم کتاب*های درسی ما به لحاظ محتوایی غنی*تر از دوره گذشته بوده و روش*ها علمی*تر است، اما در عین حال به کتاب*های آن دوره نیز تعلق*خاطر داریم؛ به عنوان مثال من هنوز هم وقتی «داشت عباسقلی خان یک پسری» را می*خوانم، احساس لذت می*کنم و شعر ایرج*میرزا تعلق*خاطر دارم، اما واقعیت این است که آیا باید همیشه کودکان ما در ایرج*میرزا بمانند یا شاعرهای امروز هم در کتاب*های درسی وارد شوند.

 
بالا