علائم سندروم پای بی‌قرار/ راه‌های کنترل پای بی‌قرار به هنگام خواب

TrueLove90

New member
...

سندروم پای بی‌قرار با علائمی به ویژه در اندام‌های تحتانی همراه است و رعایت بهداشت خواب، پرهیز از استرس و مصرف برخی داروها به ویژه در شب می‌تواند این اختلال را کنترل کند.


مسعود مهرپور در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره بی‌حسی و بی‌قراری پاهایش به ویژه در شب، اظهار داشت:
احساس بی‌قراری می‌تواند ناشی از سندرم پای بی‌قرار باشد معمولاً این حالت در شب اتفاق می‌افتد و فرد مبتلا احساس می‌کند که وسیله ای زیر پوست او راه می‌رود این حالت موجب می‌شود تا فرد پای خود را تکان دهد یا مجبور شود برای خلاصی از این حالت حرکت کند.



* تشخیص و علائم سندروم پای بیقرار

این متخصص مغز و اعصاب گفت: برای تشخیص سندرم پای بی‌قرار ابتدا باید سایر اختلالات را افتراق دهیم.

فردی که به بیماری قند مبتلا است ممکن است دچار احساس بی‌قراری در پاها شود در صورتی که این احساس بر اثر بیماری قند نباشد می‌توان تشخیص سندروم پای بی‌قرار داد.

مهرپور گزگز،
مورمور و خواب رفتگی به ویژه در اندام‌های تحتانی را علایم مبتلایان به سندرم پای بی‌قرار عنوان کرد و افزود:
رعایت بهداشت خواب نقش مهمی در کاهش ابتلا به سندروم پای بی‌قرار دارد بر این اساس هر فرد باید
محل خواب ثابتی داشته باشد تا بدن به صورت فیزیولوژیک به آن عادت کند و با ورود به آن اتاق آماده استراحت شود.

همچنین
آرام و تاریک بودن می‌تواند به بهداشت خواب کمک کند. از طرفی توصیه می‌شود افراد ساعات مشخصی را برای خواب انتخاب کنند و از مصرف مواد محرک مانند قهوه بپرهیزند.

دبیر انجمن سکته مغزی تصریح کرد: مصرف برخی داروها مانند ضدافسردگی‌ها به ویژه در شب می‌تواند منجر به بروز و تشدید علایم سندروم پای بی‌قرار شود که توصیه می‌شود با هماهنگی پزشک مصرف این داروها را به زمان دیگری از روز موکول کرد.



* استرس موجب شدت سندروم پای بیقرار می‌شود

وی ادامه داد: فشار روانی یکی دیگر از علل ابتلا به سندروم پای بی‌قرار است که در صورت عدم مدیریت آن می‌تواند وضعیت درد را شدت بخشد.

این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: اگر سندروم پای بی‌قرار با رعایت بهداشت خواب و مدیریت استرس درمان نشود فرد باید تحت درمان دارویی قرار گیرد.

شهروندان ایرانی از هر جای ایران می‌توانند سؤالات مورد نظر خود را درباره مسائل مرتبط با سلامت جسم، روان،‌ بیمارهای واگیر و غیر واگیر، راه‌های پیشگیری و درمان آنها طی تماس با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net مطرح کنند.


...
 
بالا