شعار هفته ی سلامت : یک عمر سلامت با خودمراقبتی

N@RVIN

Well-known member

شعار هفته ی سلامت سال 93 : "یک عمر سلامت با خود مراقبتی "

به گزارش ایمنا روز جهانی بهداشت در تاریخ ۷ آوریل هر سال به مناسبت سالگرد تاسیس سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۴۸ جشن گرفته می شود . از سوی این سازمان هر سال یک عنوان که بیانگر بر جسته ترین اولویت در عرصه بهداشت عمومی می باشد ؛ انتخاب می شود. این روز فرصتی را برای افراد جامعه جهت مشارکت در فعالیت هایی که منجر به بهبو دسلامت می شود فراهم می سازد.
به علت اهمیت موضوع سلامت مردم جامعه روز جهانی بهداشت در کشور ایران به مدت یک هفته با عنوان هفته سلامت برگزار می شود و هر سال یک شعار محوری برای این هفته در نظر گرفته می شود.

بر این اساس هفته سلامت در ایران امسال با شعار محوری "یک عمر سلامت با خود مراقبتی" از 1 تا 7 اردیبهشت ماه برگزار گردید.



[URL=http://upload7.ir/] [/URL]

[URL=http://upload7.ir/] [/URL]
 
آخرین ویرایش:

N@RVIN

Well-known member
خود مراقبتی چیست؟

خودمراقبتي، يعني اقدامات و فعاليت هاي آگاهانه، آموخته شده و هدفداري كه فرد به منظور حفظ حيات و تامين ،حفظ و ارتقاي سلامت خود و خانواده اش انجام مي دهد . خود مراقبتي قسمتي از زندگي روزانه مردم و شامل مراقبتي است كه به فرزندان ، خانواده ، دوستان ، همسايگان واجتماعات محلي نيز گسترش مي يابد. در واقع خود مراقبتي شامل اعمالي است كه مردم انجام مي دهند تا تندرست بمانند ، از سلامت جسمي خود نگه داري كنند ، نيازهاي اجتماعي و رواني خود را برآورده سازند ، از بيماري ها يا حوادث پيشگيري كنند ، ناخوشي ها و وضعيت هاي مزمن را بهبود بخشند و نيز از سلامت خود بعد از بيماري حاد ويا ترخيص از بيمارستان حفاظت كنند.
خودمراقبتي باعث كاهش مراجعات پزشكي، و جلب مشاركت افراد در برنامه ريزي و تصميم گيري براي اقدامات سلامتي خود ، مي شود. گاهي اوقات از مفهوم خودمراقبتي برداشت غلطي صورت مي گيرد و با خود درماني اشتباه مي شود . خود درماني به مفهوم اقدام به درمان بدون داشتن اطلاعات كافي در زمينه علائم و بيماري ها يا تصميم گيري هاي خود سرانه و غير استاندارد درماني است .از جمله رفتارهاي خودسرانه اي كه با استانداردهاي خودمراقبتي تطبيق ندارد استفاده نابجا از دارو مي باشد كه نه تنها موجب درمان بيماري نمي شود بلكه باعث ايجاد عوارض دارويي در طولاني مدت نيز مي گردد.



[URL=http://upload7.ir/] [/URL]
 

N@RVIN

Well-known member
جنبه هاي مختلف خودمراقبتي

• توجه به وزن خود و نگه داشتن آن در محدوده مناسب (bmi= (18/5-24/9
• آشنايي با تغذيه سالم و پيروي از رژيم غذايي صحيح
• توجه به اهميت فعاليت بدني و نقش آن در سلامت افراد
• توجه به مضرات دخانيات و اقدام جهت ترك سيگار
• آگاهي از تاثير استرس بر سلامتي و اهميت كنترل آن
• توجه به نقش خواب در سلامت جسمي و رواني و آگاهي از بهداشت خواب
• آشنايي با علائم و نشانه هاي افسردگي
• آشنايي با علائم و نشانه هاي اضطراب
• آشنايي با راه هاي تقويت حافظه
• توجه به سلامت قلب و عروق و آشنايي با عوامل خطر بيماري هاي قلبي عروقي
• توجه به عوامل خطر ابتلا به پوكي استخوان و آشنايي با راه هاي پيشگيري از آن
• توجه به عوامل خطر ابتلا به آرتروز و كمر درد و آشنايي با راه هاي پيشگيري از آن
• آشنايي با سرطان هاي شايع و عوامل خطر و راه هاي پيشگيري از آن ها
• توجه به اهميت ارزيابي هاي پاراكلينيك و انجام به موقع آن


[URL=http://upload7.ir/] [/URL]
 
آخرین ویرایش:

N@RVIN

Well-known member
چرا به خودمراقبتي نياز داريم؟

اکنون بالغ بر 300 هزار بيمار در کشور به سرطان مبتلاهستند که هر ساله حدود 90 هزار نيز به اين آمارها اضافه مي شود. همچنين حدود هفت ميليون نفر در کشور نيز به انواع مختلف بيماري ديابت مبتلاهستند که برخي از آنها از نوع بيماري خود هم آگاهي
ندارند و حتي گفته مي شود مثلادر شهر يزد تقريبا از هر چهار نفر، يک نفر به ديابت مبتلاست.
در حوزه آمار بيماري هاي قلبي نيز ايران يکي از کشورهاي سرآمد جهان است و بر اساس آمارهاي رسمي بيش از 40 درصد از مرگ و ميرها در کشور به بيماري هاي قلبي عروقي برمي گردد.همه اين بيماري هاي غيرواگير و مرگ آفرين در حالي مدام رو به افزايش است که با تغيير سبک زندگي و جدي گرفتن خودمراقبتي، مي توان از بروز بسياري از اين بيماري ها جلوگيري کرد.
سرپرست دفتر آموزش و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت تاکيد مي کند اگر مردم خودمراقبتي را جدي بگيرند، حدود 40 درصد سرطان ها، 80 درصد بيماري هاي قلبي عروقي و 90 درصد بيماري ديابت نوع 2 در کشور قابل پيشگيري است، اما متاسفانه بسياري ازمردم، خودمراقبتي را جدي نمي گيرند و به همين دليل شاهد هستيم اکنون 19 درصد مردم فشار خون بالادارند، 14 درصد شهروندان از قند خون بالارنج مي برند، 28 درصد ديگر از مردم نيز کلسترول بالادارند و همچنين 48 درصد از افراد جامعه ما هم چاق هستند يا اضافه وزن دارند.



[URL=http://upload7.ir/] [/URL]
 
آخرین ویرایش:

N@RVIN

Well-known member
خودمراقبتي، خوددرماني نيست


بين خوددرماني و خودمراقبتي فاصله زيادي وجود دارد. اين که فردي بدون آگاهي دقيق از نوع بيماري اش به مصرف خودسرانه دارو اقدام کند، اين کار خودمراقبتي نيست و اتفاقا همين کار ممکن است بيماري او را حادتر کند، بلکه خودمراقبتي به اين معني است که فرد با آموزش هاي پزشکي اوليه اي که مي بيند، مي تواند تشخيص دهد مثلاچه سردردي با استراحت کردن خوب مي شود و چه نوع سردردي را بايد حتما به پزشک مراجعه کند.
به گفته رفيعي فر، وزارت بهداشت در نظر دارد از شهريور امسال، برنامه آموزش هشت ساعته خودمراقبتي را در اماکن آموزشي، فرهنگي و مذهبي برگزار کند و از هر خانواده، افرادي به عنوان سفيران سلامت تحت آموزش هاي رايگان خودمراقبتي قرار مي گيرند و اين آموزش ها را هم به خانواده شان منتقل مي کنند. وزارت بهداشت اميدوار است با توسعه اين آموزش ها، بار بيماري هاي مزمن و صعب العلاج را در جامعه کاهش دهد و از سوي ديگر هم فرهنگ مصرف خودسرانه دارو را هم اصلاح کند.


[URL=http://upload7.ir/] [/URL]
 
آخرین ویرایش:

N@RVIN

Well-known member
چند کليد طلايي براي مراقبت از سلامت


ترک سيگار و مواد مخدر، ورزش روزانه، کاهش استرس هاي شغلي، کنترل مداوم فشار خون، کنترل مداوم قند خون، مصرف ماهي به جاي گوشت قرمز، مصرف دوبار ماهي در هفته، مصرف ميوه، سبزي و نان سبوس دار، تا حد امکان استفاده نکردن از هر نوع روغن گياهي يا حيواني و در صورت لزوم استفاده از روغن مايع به جاي روغن جامد، نخوردن غذاهاي صنعتي و فست فود، استفاده از لبنيات کم چرب، اجتناب از سرخ کردن غذا و استفاده از بخارپز کردن، کبابي يا آب پز کردن آن، جايگزين کردن آبليمو به جاي سس، استفاده از غذاهاي کم نمک، کاهش مصرف شيريني، کيک و بستني، کنترل مداوم وزن و اجتناب از کم تحرکي از جمله مهم ترين روش هاي خودمراقبتي است که با رعايت آنها احتمال ابتلاي شما به انواع بيماري هاي مزمن و صعب العلاج کاهش پيدا مي کند.

[URL=http://upload7.ir/] [/URL]
 
آخرین ویرایش:
بالا