سيب زميني تراريخته حاوي ژن پروانسولين انساني در كشور توليد شد

DNA

New member
پژوهشگران دانشگاه تربيت مدرس موفق به توليد سيب*زميني تراريخته حاوي ژن پروانسولين انساني شدند.

SibZamini

به گزارش "1پارس" از ايسنا، کيميا کاشاني، کارشناس ارشد اصلاح نباتات و بيوتکنولوژي دانشگاه تربيت مدرس كه در اين پژوهش با راهنمايي دکتر مختار جلالي و مشاوره دکتر احمد معيني به بررسي ارگانوژنز نابه جا در گياه سيب زميني و امكان*سنجي انتقال ژن پروانسولين انساني به آن پرداخته اظهار كرد: تقريبا 0.7 درصد از جمعيت جهان از بيماري ديابت وابسته به انسولين رنج مي*برند. انتظار مي*رود شيوع رو به افزايش بيماري ديابت، همراه با معرفي شيوه*هاي جايگزين روش*هاي کنوني مصرف انسولين به افزايش ميزان تقاضا براي اين دارو در آينده منجر شود.

وي افزود: انسولين نوترکيب انساني تاکنون در موجودات مختلفي توليد شده است. اگر چه سيستم*هاي تجاري طي دو دهه گذشته به ميزان قابل توجهي بهبود يافته و به توليد حدود پنج تن هورمون انسولين در سال رسيده*اند، ولي در آينده با مشکلات جدي در زمينه ميزان ظرفيت توليد و مقدار تقاضا براي اين دارو مواجه خواهيم بود.

كاشاني با اشاره به اقبال روز افزون دانشمندان به استفاده از تكنيك*هاي «زراعت مولكولي» كه طي آن پروتئين*هاي دارويي و آنزيم*هاي صنعتي از طريق مهندسي ژنتيك در گياهان توليد مي*شوند، تصريح كرد: سيستم*هاي گياهي داراي پتانسيل*هاي بالايي در توليد ايمن، اقتصادي و در مقياس زياد داروها هستند. سيب زميني يکي از مهمترين بيورآکتورهاست. اين گياه همچنين گزينه بسيار مناسبي براي دستورزي*هاي ژنتيکي است.

وي خاطرنشان كرد: باززايي سريع و موثر، نخستين و مهمترين نياز پس از تراريخته سازي ريز نمونه*هاست. با توجه به وابستگي شديد ميزان باززايي گياه سيب زميني به ژنوتيپ آن بسياري از شيوه*هاي باززايي براي تمامي ارقام مناسب نيست؛ لذا براي بررسي ارگانوژنز نابه*جا در گياه سيب زميني از محيط*هاي کشت يک و دو مرحله*يي استفاده شد و ميان گره گياهچه*هاي سه تا چهار هفته*يي ارقام «دزيره»، «اگريا» و «مارفونا» به عنوان ريز نمونه مورد استفاده قرار گرفت.

کاشاني در تشريح پروژه تحقيقاتي خود گفت: در اين مطالعه، ژن پروانسولين انساني به کمک روش «Agrobacterium Tumefaciens» به ژنوم هسته*يي گياه سيب زميني منتقل شد. گياهچه*هاي تراريخته در محيط*هاي کشت انتخابي حاوي آنتي بيوتيک*هاي «هيگرومايسين» و «سفوتاکسيم» تفکيک و پس از ريشه*زايي به خاک منتقل شدند. در نهايت گياهان تراريخته به وسيله واکنش زنجيره*يي پليمراز با کمک آغازگرهاي اختصاصي تائيد شدند.

وي تصريح كرد: همچنين رونويسي و ترجمه ژن پروانسولين انساني در اين گياهان به وسيله آزمون*هاي RT-PCR، SDS-PAGE ، ELISA و Dot-Blot مورد تائيد قرار گرفت.
 
بالا