سخنان دانشمندان بزرگ جهان درباره پیامبر اسلام

68m

New member


تولستوی:

نویسنده و فیلسوف اخلاق گرای معروف روسیه كه آموزه*هایش سرمشق رهبران بزرگ سیاسی در جهان همچون گاندی قرار داشت، می*گوید: شخص شخیص پیامبر اسلام سزاوار همه گونه احترام و اكرام می*باشد. شریعت پیغمبر اسلام به علت توافق آن با عقل و حكمت در آینده عالم*گیر خواهد شد.([1])


كارل ماركس:

فیلسوف، سیاستمدار و انقلابی آلمانی الاصل در قرن 19 با درك عمیق از شخصیت پیامبر عظیم الشأن اسلام چنین اظهار می*دارد: محمد مردی بود كه... از میان مردمی بت پرست با اراده آهنین برخاست و آنان را به یگانه پرستی دعوت كرد و در دل*های ایشان جاودانی روح و روان را بكاشت، بنابراین او را نه تنها باید در ردیف مردان بزرگ و برجسته تاریخ شمرد، بلكه سزاوار است كه به پیامبری او اعتراف كنیم و از دل و جان بگوییم كه او پیامبر خدا بوده است.([2])


مهاتما گاندی:

حیات شخص پیامبر اسلام به نوبه خود نشانه و سرمشق بارزی برای رد فلسفه عنف و اجبار در امر مذهب می*باشد.([3])


جواهر لعل نهرو:

مذهبی كه پیامبر اسلام تبلیغ می*كرد به واسطه سادگی و راستی و درستی آن و دارا بودن طعم دموكراسی و برابری، مورد استقبال توده*های كشورهای مجاور شد.([4])


ولتر فرانسوی:

حضرت محمد(ص) بی*گمان مردی بسیار بزرگ بود. وی جهانگشایی توانا، قانون*گذاری خردمند، سلطانی دادگر و پیامبری پرهیزگار بود. او بزرگترین نقشی را كه ممكن بود در مقابل چشمان مردم عادی ایفا كند در روی زمین ایفا كرد.([5])


پیرسیمون لاپلاس:

منجم و ریاضی*دان بسیار معروف فرانسوی در قرن 18 و 19 میلادی بود كه نظریات او تحولات بزرگی در نجوم ایجاد كرد. او یكی از محققین غربی است كه در مورد دین مبین اسلام چنین اظهار نظر نموده است:
گرچه ما به ادیان آسمانی عقیده نداریم، ولی آیین حضرت محمد(ص) و تعالیم او دو نمونه اجتماعی برای زندگی بشریت است. بنابراین اعتراف می*كنیم كه ظهور دین او و احكام خردمندانه*اش بزرگ و با ارزش می*باشد و به همین جهت از پذیرش تعالیم حضرت محمد بی*نیاز نیستیم.([6])


پرفسور ارنست هگل:

یكی از بزرگترین و پرنفوذترین فلاسفه آلمانی الاصل قرن 19 می*گوید: اسلامیت طرح خیلی جدید و در عین حال، طرح غیر مخدوش و بسیار عالی توحید می*باشد.([7])


هربرت جرج ولز:

نویسنده و محقق انگلیسی در كتاب سرمایه سخن می*گوید: اسلام تنها دینی است كه هر بشر شرافتمند می*تواند به داشتن آن افتخار ورزد... تنها دینی است كه من دریافته*ام و بارها گفته*ام كه آنچه از سرّ خلقت آگاه است و با راز آفرینش آشنا و همه جا با تمدن همراه است، دین اسلام می*باشد.


گوته:

دانشمند، شاعر و نویسنده معروف آلمانی كه تأثیر عمیقی بر ادبیات آلمان و جهان بر جای گذاشت، در كتاب دیوان شرقی و غربی می*گوید: مندرجات كتاب قرآن ... ما را مجذوب می*كند و به شگفت می*آورد و سرانجام به تعظیم و احترام بر می*انگیزد.


جورج برنارد شاو:

1950 ـ 1856 بزرگترین نویسنده انگلستان بعد از شكسپیر كه افكار او در زمینه مذهب، علم، اقتصاد، خانواده و هنر اثر عمیقی بر روی مخاطبین خود داشت و امواج خروشان افكارش در جوامع غربی منجر به روشن*گری افكار عمومی مردم گردید، در رابطه با شخصیت والای پیامبر بزرگ اسلام چنین می*گوید: من همیشه نسبت به دین محمد9 به واسطه خاصیت زنده بودن شگفت آورش نهایت احترام را داشته*ام، به نظر من اسلام تنها دینی است كه دارای آن*چنان خاصیتی است كه می*تواند تغییرات گوناگون را به خود جذب كند و خود را با اشكال و صور هر عصر منطبق سازد. من درباره دین حضرت محمد(ص) چنین پیش بینی كرده*ام كه كیش او برای فردای اروپا قابل قبول خواهد بود. همان طوری كه در اروپای امروز هم پذیرش آن آغاز شده است. من معتقدم كه اگر مردی مانند پیامبر اسلام فرمان*روایی مطلق جهان عصر جدید را احراز كند، طوری در حل مسایل و مشكلات جهان توفیق خواهد یافت كه صلح و سعادتی را كه بشر به شدت احتیاج دارد برای او تأمین خواهد كرد.


ادوارد گیبن:

بزرگ*ترین مورخ انگلستان در قرن 18 میلادی و نویسنده مشهور تاریخ سقوط امپراطوری روم درباره قرآن چنین می*نویسد: از اقیانوس اطلس تا كنار رود گنگ در هندوستان قرآن نه فقط قانون فقهی شناخته شده است، بلكه قانون اساسی شامل رویه قضایی و نظامات مدنی و جزایی و حاوی قوانینی است كه تمام عملیات و امور مالی بشر را اداره می*كند و همه این امور كه به موجب احكام ثابت ولایتغیری انجام می*شود، ناشی از اراده خداست. به عبارت دیگر قرآن دستور عمومی و قانون اساسی مسلمین و دستوری است شامل: مجموعه قوانین دینی، اجتماعی، مدنی، نظامی، قضایی، جنایی، جزایی، و همچنین مجموعه قوانین از تكالیف زندگی روزانه تا تشریفات دینی؛ اعم از تزكیه نفس تا حفظ بدن و بهداشت و از حقوق عمومی تا حقوق فردی تا منافع عمومی و از اخلاقیات تا جنایات و از عذاب و مكافات این جهان تا عذاب و مكافات جهان آینده، همه را در بردارد.([8])


پرفسور ویل دورانت:

مورخ و نویسنده آمریكایی 1981 ـ 1885 كه میلیون*ها نفر در جهان آثار او را مطالعه می*كنند در رابطه با شخصیت بزرگ پیامبر بزرگوار اسلام چنین اظهار نظر می*كند:
اگر به میزان اثر این مرد بزرگ در مردم بسنجیم باید بگوییم كه حضرت محمد(ص) از بزرگ*ترین بزرگان تاریخ انسانی است. وی درصدد بود سطح معلومات و اخلاق قومی را كه از فرط گرمای هوا و خشكی صحرا به تاریكی توحش افتاده بودند، اوج دهد، در این زمینه توفیقی یافت كه از توفیقات تمام مصلحان جهان بیشتر بود. كمتر كسی را جز او می*توان یافت كه همه آرزوهای خود را در راه دین انجام داده باشد، زیرا به دین اعتقاد داشت. محمد(ص) از قبایل بت پرست و پراكنده در صحرا امتی واحد به وجود آورد. برتر و بالاتر از دین یهود و دین مسیح و دین قدیم عربستان آیینی ساده و دینی روشن و نیرومند با معنویاتی كه اساس آن شجاعت قومی بود پدید آورد، كه در طی یك نسل در یك صد معركه نظامی پیروز شد و در مدت یك قرن یك امپراتوری عظیم و پهناور به وجود آورد و در روزگار ما نیروی مهمی است كه بر یك نیمه جهان نفوذ دارد.([9])(e)

پی نوشت :

[1]. دكتر گوستاو لوبون، اسلام و عرب، ص 154 و 159.
[2]. محمد عند علماء الغرب، ص 101.
[3]. اسلام شناسی غرب، ص 36.
[4]. نگاهی به تاریخ جهان.
[5] . اسلام از نظر ولتر، ص 28 و 53 .
[6] . مجله مكتب اسلام، اردیبهشت 1352، ص 69 .
[7]. توماس كارلایل، زندگانی محمد9، ص 48.
[8] . عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن، ص 72.
[9]. پنج گام دین، ص 185.
 
بالا