ساخت قلیان سالم

مبتکر ایرانی با هدف مقابله با مضررات استعمال دخانیات، قلیانی طراحی کرده که به گفته وی ضمن برخورداری از ویژگی*های ظاهری قلیان های معمولی مثل دود و صدا در آن از توتون استفاده نشده و دود حاصل از آن ترکیبی از بخار آب بی خطر از لحاظ تنفسی است.

به گزارش جهان به نقل از ایسنا، قائم کیانیان، برگزیده جشنواره جوان خوارزمی و مبتکر این قلیان با اشاره به اینکه از زمان پیدایش اولین مواد دخانی در دنیا تا به امروز اقدامات متعددی جهت بهبود و کاهش مضرات و عوارض ناشی از مصرف این مواد صورت گرفته است، گفت: ممنوعیت و اقدامات بازدارنده و به موازات آن بهبود مصرف از طریق کاهش عوارض ایجادی و معرفی روش*ها و دستگاه*های ترک آن، از جمله اقداماتی هستند که در این خصوص صورت گرفته است. در این میان می توان به عنوان یکی از روش های مهم مصرف دخانیات ازمصرف قلیان های سنتی نام برد که نه تنها در کشور ما مورد استفاده است بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا نیز از این وسیله جهت مصرف محصولات دخانی استفاده می شود.

وی افزود: در سال های اخیر شاهد رشد زیاد و نگران کننده مصرف این وسیله درکشور بوده ایم که متاسفانه در بین قشر جوان جامعه شیوع بسیاری دارد که خود باعث افزایش نگرانی در این زمینه شده است. همچنین در مورد سایر محصولات دخانی به عنوان مثال سیگار، علاوه بر تبلیغات گسترده منفی، شاهد انواع روش*های ترک و کاهش عوارض مصرف به صورت انواع کرم ها، فیلتر ها، سیگارهای الکتریکی هستیم. اما در مورد قلیان سنتی به جز تغییرات ظاهری جهت زیبایی بیشتر و جذب مخاطب بیشتر و همچنین انواع متنوع وارداتی آن کمتر شاهد نوع و یا نمونه*های بهبود یافته از لحاظ عوارض جانبی و مواد و روش های کاهش مضرات و ترک مصرف آن بوده*ایم.

کیانیان تصریح کرد:در پروژه «قلیان سالم» عوارض ناشی از مصرف قلیان سنتی حذف و پارامترهای جذاب آن برای مصرف کنندگان حفظ شده است تا این روش به موازات روش های دیگر جهت کاهش عوارض ایجادی از این محصول دخانی مورد استفاده قرار گیرد.
 
بالا