دندانهای اطفال و کودکان

maxin

Well-known member
دندانهای اطفال و کودکان
ترتیب دندان درآوردن نوزادان به طور عادی چیست؟
در 5 تا 8 ماهگی، دو دندان شیری پیشین مرکز (دندانهای جلو) از ته بیرون می زنند.
از 8 تا 10 ماهگی چهار دندان پیشین بالا بیرون می آیند
در 10 تا 16 ماهگی، دندانهای پیشین پایین و اولین دندان آسیاب شیری بیرون می زند.
در 16 تا 22 ماهگی دندانهای نوک تیز ("نیش") بیرون می زنند.
در پایان هنگامی که کودک 2 تا 5/3 سال دارد، تمامی 20 دندان شیری معمولا بیرون آمده اند. (فواصل سنی به صورت تخمینی هستند.)
در چه سنی کودکان دندانهای شیری خود را از دست می دهند؟
معمولا این دندانها حدود سن 7 سالگی می افتند و آخرین دندان شیری که در دهان می ماند تا سن 12 تا 14 سالگی دوام خواهد داشت. در این زمان، دندانهای شیری برای خوردن، صحبت کردن، خندیدن و مهمتر از همه نگاه داشتن و حفظ فضاهای لازم برای دندانهای بزرگسالی مهم می باشند.
مراقبت از دندان های کودک
دندانهای جدید را می توان با یک تکه گاز یا گوشه یک دستمال پارچه ای تمیز کرد. هنگامی که دیگر نمی توان کلیه بخشهای دندان را به آسانی پاک کرد باید مسواک زدن آنان را شروع کنید.

روش انتخاب مسواک؟
یک مسواک نرم، پر مو که انتهای آن گرد باشد برای کلیه دندانها و بافت لثه اطراف آن مناسب می باشد. مسواک با سر کوچک برای دهان کودک ایده آل می باشد. اندازه مناسب سر مسواک بیشتر به اندازه دهان کودک تا سن وی بستگی دارد. بنابراین، گروههای سنی مشخص شده در بسته بندی مسواک را فقط به عنوان نشانه برای انتخاب مسواک مناسب برای کودکان در نظر بگیرید تا یک قانون.
تعویض منظم مسواک برای بهداشت کلی دندان بسیار مهم می باشد. مسواک محل مناسبی برای رشد باکتری در انتهای موهای مسواک می باشد. بهترین کار تعویض هر سه ماه یکبار مسواک یا پس از هر انفلوآنزا یا سرما خوردگی یا عفونت گلو می باشد.
یک کودک چه مقدار خمیر دندان باید مصرف کند؟
مقدار خمیر دندانی که باید استفاده شود نباید بیشتر از مقدار یک نخود کوچک باشد. خمیر دندان بیش از حد برای کودک خوشایند نیست و خوردن و قورت دادن مکرر خمیر دندان ممکن است باعث عارضه فلوئوروز دندان شود که ممکن است باعث جرم گرفتن دندانها یا در موارد شدید این عارضه به ساختار دندان آسیب وارد شود. والدین باید همیشه به کار مسواک زنان جوان نظارت کنند.

آیا کودکان ممکن است فلوراید بیش از حد دریافت کنند؟
بلی . اگر فلوراید بیش از حد بلعیده شود عارضه ای به نام فلوئوروز به وجود آید. فلوئوروز ممکن است باعث تشکیل جرم یا مینای نامنظم روی دندانهای دائمی کودک شود. آب تصفیه اکثر شهرها دارای مقدار ایمن فلوراید (0/1 ppm ) می باشد. اگر منبع آب شما چاه می باشد یا اگر فقط آب بطری مصرف می کنید، باید در باره میزان فلوراید آب تحقیق کنید. منبع بالقوه دیگر فلوراید بیش از حد خمیر دندانهای دارای فلوراید است. کودکان باید از خمیر دندان دارای فلوراید به اندازه یک "نخود" استفاده کنند و تا آنجا که می توانند آن را با شستن دهان دفع کنند. والدین باید همیشه به کار مسواک زنان جوان نظارت کنند.
آیا کشیدن نخ دندان برای کودکان مهم است؟
استفاده از نخ دندان برای کودکان و بزرگسالان جهت حفظ بهداشت عمومی دندان حائز اهمیت است. هر گاه که دو دندان با یکدیگر تماس داشته باشند، احتمال رشد باکتری بین آنها زیاد می باشد.
کشیدن نخ دندان در صورتی که کودک سر خود را روی پای پدر یا مادر بگذارد تا آنان بتوانند به دهان کودک دسترسی داشته باشند به بهترین نحو انجام خواهد شد.
در چه سنی فرزندم باید به دندان پزشک مراجعه کند؟
بطور کل، هنگامی که کودک تمامی دندانهای دائمی خود را داشته باشد، زمان خوبی برای اولین معاینه دهان می باشد. اولین جلسه تمیز کردن و معاینه می تواند چند ماه بعد باشد که به سن کودک و آمادگی وی برای قبول درمان بستگی دارد. هدف از این کار این است که اولین تجربه دندانی کودک یک تجربه مثبت باشد.

http://www.sunstargum.com/
 
بالا