خواص شگفت انگیز سویا

TrueLove90

New member
...



یک کارشناس ارشد تغذیه در ملایر نقش سویا را در پیشگیری از بیماری‌ها برشمرد و گفت: سویا منبع خوبی از پروتئین است به طوریکه می‌توان کیفیت آن را معادل کیفیت پروتئین حیوانی دانست.


20150804093103_485098_572.jpg



"مریم میرسنجری"،‌ اظهار کرد: شما می‌توانید هنگام طبخ مواد غذایی مثل ماکارانی، لوبیا پلو و ... مقداری گوشت را به همراه سویا با هم مخلوط کنید به طوریکه هم مقرون به صرفه‌ بوده و هم دارای مقدار کافی پروتئین است.


وی ‌با بیان اینکه محققان دریافته‌اند سویا دارای اهمیت به خصوصی است و سویا می‌تواند تأثیرات متعددی بر بدن بگذارد، ‌افزود: مصرف سویا باعث
کاهش تری گلیسرید، LDL و کلسترول خون می‌شود.


میرسنجری ‌تصریح کرد: مصرف 25 تا 50 گرم در روز سویا باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی_عروقی می‌شود همچنین سویا باعث افزایش سوخت‌وساز بدن و افزایش احساس سیری می‌شود و از این طریق از چاقی جلوگیری می‌کند.


این کارشناس ارشد تغذیه ‌ادامه داد: مصرف سویا در خانم‌های یائسه
باعث کاهش علائمی مثل گرگرفتگی می‌شود.


وی ‌افزود: خانم‌هایی که در سنین یائسگی هستند به علت توقف در سیکل ماهیانه و تغییرات هورمونی دچار تغییراتی در خلق و خو و جسمشان می‌شوند.

میرسنجری ‌اظهار کرد: سویا به علت داشتن ترکیبی به نام ایزوفلاون که یک فیتواستروژن است این اثر را بر بدن می‌گذارد.

ساختار شیمیایی ایزوفلاون
بسیار شبیه به استروژن است از همین رو موجب کاهش علائم یائسگی و افزایش توده استخوانی در خانم‌ها بعد از یائسگی می‌شود.



وی‌ با اشاره به اینکه سویا با اثر بر
کاهش چربی خون و کاهش سنتز و جذب اسید چرب باعث بهبودی کبدچرب می‌شود، ‌گفت:
مطالعات نشان داده که در مردان آسیای شرقی ابتلا به سرطان پروستات بسیار کمتر از سایر مناطق بوده و علت آن را مرتبط با مصرف سویا می‌دانند.



وی‌ خاطرنشان کرد: سویا با تأثیر بر
کاهش جذب چربی در کبد و بهبود مقاومت به انسولین در کسانی که عدم تحمل گلوکز دارند، مفید است.



میرسنجری‌ توصیه کرد: باید توجه داشته باشید کسانی که کم‌کاری تیروئید دارند یا از قرص‌های ضدتیروئید مثل لووتیروکسین استفاده می‌کنند، باید مصرف سویا را کم کنند چراکه کسانی که مستعد گواتر هستند با مصرف سویا خطر ابتلا به گواتر در آن‌ها بالا می‌رود.


منبع: ایسنا




...
 
بالا