خواص تلاوت سوره ها

AWWA

New member



قرائت و تلاوت تمام سوره های قرآن آثار دنیوی و اخروی بی شماری دارد و برای هر کدام از سوره های قرآن فضائل زیادی بیان شده است. البته به این نکته باید توجه داشت که قرآن برنامه زندگی و کتاب عمل است و تلاوت آن سرآغازی است برای تفکر و ایمان و وسیله ای است برای عمل کردن به محتوای قرآن و همه پاداشهای عظیم نیکو کاران نیز از همین جا و با همین شرایط تحقق می یابد.

نکته دیگری که قابل تذکر است این است که ما نباید دنبال این باشیم که کدام سوره از همه ثواب بیشتری دارد و تنها با خواندن همیشگی آن سوره از برکت سوره های دیگر محروم بمانیم. چرا که قرآن مجموعه ای است که باید همه آن در کنار هم باشد و انسان با بهره گیری از همه آن است که می تواند به خودسازی بپردازد.

اما آگاهی از خواص و ثواب تلاوت سوره ها باعث بیشتر انس گرفتن با قرآن و پی بردن به موضوعات با اهمیت در قرآن میشود.
 

AWWA

New member
خواص تلاوت سوره مبارکه حمد

خواص و ثوابهای تلاوت سوره مبارکه حمد


فضیلت «بسم الله الرحمن الرحیم»: در روایات اسلامی به قدری به این آیه اهمیت داده شده که آن را چیزی هم ردیف اسم اعظم الهی معرفی می کند. چنانکه از امام صادق (ع) نقل شده: ”«بسم الله الرحمن الرحیم» به اسم اعظم خدا نزدیک تر است از مردمک چشم به سفیدی آن(تفسیر برهان، ج ۱، ص ۴۱٫).روایات بسیاری به همین مضمون در فضیلت «بسم الله الرحمن الرحیم» به ما رسیده است.


امام صادق علیه السلام فرمودند: اسم اعظم خداوند در سوره حمد است . ثواب الاعمال و عقاب الاعمال

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: فضیلت سوره حمد مانند فضیلت حاملان عرش است، هر کس آن را قرائت کند، ثوابی مانند ثواب حاملان عرش به او داده می شود.

قال النبی صلی الله علیه و آله وسلم: من قرأها فاتحة الکتاب اعطاه الله من الاجر بعدد کل کتب انزل من السماء قرأها و ثوابها.

الاختصاص ص39
 

AWWA

New member

رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: هرکس سوره حمد را قرائت کند خداوند به عدد خواندن تمام کتابهایی که از آسمان نازل شده به او ثواب و پاداش عنایت می فرماید.


عن ابن عباس قال: قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم: فاتحة الکتاب تعدل ثلث القران.

مستدرک الوسائل ج4 ص331


ابن عباس از پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله وسلم» نقل کرده است که: سوره حمد دو سوم قرآن کریم است.

عن رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم انه قال: لو ان فاتحة الکتاب وضعت فی کفة المیزان و وضع القرآن فی کفة ارجحت فاتحة الکتاب سبع مرات.

مستدرک الوسائل ج4 ص330
 

AWWA

New member

در روایتی رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم آمده است: اگر سوره حمد را در یک کفهٔ میزان و باقی سوره های قرآن را در کفهٔ دیگر قرار دهند، سوره «حمد» هفت برابر سنگین تر است.

قال رسول الله صلی الله علیه وآله سلم: أیما مسلم قرد فاتحة الکتاب اعطی من الاجر کانما قرأ ثلثی القرآن و اعطی من الاجر کانما تصدق علی کل مومن و مؤمنة.

مجمع البیان ج1 ص36

رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم: هر مسلمانی که سوره‌ ‌حمد را قرائت نماید، اجری مانند قرائت دو سوم قرآن به او عطا می شود، و نیز اجری مانند صدقه بر مردان و زنان مومن عنایت می شود.

عن ابی ابن کعب: قرأت علی رسول الله فاتحة الکتاب فقال: والذی نفسی بیده ما انزل الله فی التوراة و الانجسل و لا فی الزبور و لا فی الفرقان مثلها هی ام الکتاب و ام القران و هی سبع المثانی و هی مقسومة بی ن الله و بین عبده و یعبده ما سأل.

مستدرک الوسائل ج
 

AWWA

New member

ابن کعب می گوید: سوره فاتحه الکتاب را نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم قرائت کردم حضرت فرمود: قسم به کسی که جانم به دست اوست درتورات و انجیل و زبور و فرقان ، مثل این سوره نازل نشده است و این سوره مادرکتاب و مادر قران است و هفت آیه دارد و تقسیم می شود بین خدا و بنده اش، و برای بنده است آنچه که از خدا بخواهد.
 

AWWA

New member

پیامبر خدا صلی الله علیه وآله وسلم به جابر فرمود: ای جابر! آیا بهترین سوره را که خدا در قرآن نازل کرده به تو یاد دهم؟ جابر گفت: بلی پدر و مادرم فدای تو باد آن را به من بیاموز.

پیامبر سوره حمد را به جابر آموخت و فرمود: ای جابر آیا صفت و عظمت این سوره را برای تو بگویم؟ جابر گفت: بله پدر و مادرم فدای تو باد آن را بیاموز.

حضرت فرمود: سوره حمد هر مرضی به جز مرگ را شفا می دهد.


تفسیرالبرهان ج1 ص106
 

AWWA

New member

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که مرضی به او برسد سوره حمد را در گریبانش هفت مرتبه بخواند پس اگر مرض از بین رفت چه بهتر، و گرنه هفتادبار بخواند و من ضمانت می کنم که سلامتی یابد.

تفسیرالبرهان ج1 ص107
 

AWWA

New member


خلاصه ای از اثرات قرائت سوره فاتحه:

مال وثروت - زنده شدن مرده- آرام بخش درد ها- کلید بهبودی-برآورده شدن حاجات- درمان بیماری ها – رهایی از عذاب فرشتگان نوزده گانه- بخشش گناهان – راه رسیدن به بهشت جهت عبور از پل صراط – بخشایش گناهان پدر ومادر
 

AWWA

New member
سوره مبارکه بقره

خواص و اثرات قرائت سوره مبارکه بقره


← بقره به‌جای تورات

پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) فرمودند: ۷ سوره طولانی قرآن به جای تورات به من عطا شده است. [۱] [۲]
چنان که «مِئین» به جای انجیل و «مثانی» به جای زبور به من عطا شده و با دریافت «مُفَّصل»-که‌تقریباً ۶۷ سوره است- بر دیگران برتری یافتم. [۳]

← برترین سوره قرآن

در پاسخ پرسش از برترین سوره قرآن، از سوره بقره نام برده‌اند. [۴]

← سفارش اهل‌بیت برای یادگیری

سفارش مؤکد اهل‌بیت درباره فضیلت یادگیری این سوره نیز نشان دیگری از عظمت آن است.

← سایه قاری بقره در قیامت


امام صادق(علیه السلام)فرمودند: سوره بقره و آل‌عمران در روز قیامت مانند دو قطعه ابر ‌بر سر قاری خود سایه می‌افکنند. [۵] [۶] [۷]


← عصمت قاری بقره از شیاطین

پیامبر‌اکرم(صلی الله علیه وآله) فرمودند: هرکس یک روز، سوره بقره را در خانه خود قرائت کند، سه روز آن خانه از گزند اهریمن مصون است.
همچنین اگر یک شب آن را در خانه خود تلاوت کند، سه شب آن خانه از آسیب شیطان محفوظ است و شیطان به آن‌جا در نمی‌آید. [۸]


← ترغیب به تلاوت بقره

در برخی روایات آمده‌است که تهی‌ترین خانه‌ها از خیر، خانه‌ای است که در آن سوره بقره تلاوت نشود. [۹]
در برخی روایات به تلاوت آیات خاصی از این سوره، مانند ۴ آیه نخست، آیة الکرسی و سه آیه پایانی آن ترغیب شده است. [۱۰] [۱۱]



۱. ↑ تفسیر عیاشی، ج‌۱، ص‌۲۵.
۲. ↑ البرهان، ج‌۱، ص‌۱۲۱.
۳. ↑ البرهان، ج‌۱، ص‌۱۲۱.
۴. ↑ نورالثقلین، ج‌۱، ص‌۲۶.
۵. ↑ ثواب الاعمال، ص‌۲۲۰.
۶. ↑ زاد المسیر، ج‌۱، ص‌۱۹.
۷. ↑ بحار ال، ج‌۸۹‌، ص‌۲۶۵.
۸. ↑ مجمع البیان، ج‌۱، ص‌۱۱۱.
۹. ↑ روض الجنان، ج‌۱، ص‌۳۷.
۱۰. ↑ بحارال، ج‌۸۹‌، ص‌۲۶۵.
۱۱. ↑ نورالثقلین، ج‌۱، ص‌۲۶.
 

AWWA

New member
در جوامع روایی، احادیث فراوانی درباره تأثیر تلاوت سوره بقره و نیز خصوص آیة‌الکرسی در درمان بیماری‌های جسمی، فقرزدایی و تأمین نیازهای دنیوی نقل شده است. [۱۲]

(باید توجه داشت که تبیین این گونه فواید و آثار در روایات معصومان(علیهم السلام)برای مؤمنان متوسط است و این گونه احادیث هرگز در صدد حصر رسالت اصلی و اساسی قرآن نیست. [۱۳] )


۱۲. ↑ بحارال، ج‌۸۹‌، ص‌۲۶۲ به بعد.
۱۳. ↑ تسنیم، ج‌۲، ص‌۳۵.
 
بالا