خنثي* كردن اثرات نيكوتين با ژن*درماني

waria

New member
محققان دانشگاه كرنل موفق به ارائه رويكرد ژن*درماني با هدف خنثي*سازي اثرات نيكوتين در موش*ها شدند.


به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين گروه از ژن*درماني جهت وارد كردن نوعي آنتي*بادي به بدن استفاده كردند. اين آنتي*بادي به ماده شيميايي نيكوتين مي*چسبد و از رسيدن آن به مغز جلوگيري مي*كند.

در اين تحقيق آنتي*بادي ضدنيكوتين در موش*ها با استفاده از ويروس adeno-assocated virus بيان شد. اين ويروس يكي از حاملان مورد استفاده در ژن*درماني است كه براي حمل ژن*هاي جديد دربدن بيماران به كار مي*رود.




3




اين آنتي*بادي در ادامه به مولوكول*هاي نيكوتين موجود در جريان خون موش*ها چسبيده و مانع رسيدن آن*ها به بافت*هاي سيستم عصبي مي*شود. در نتيجه اين فرايند اين حيوانات در مقابل اثرات ماده شيميايي مزبور ايمن شدند و هيچ گونه تغييري در عملكرد قلب، فشار خون يا فعاليت* آن*ها كه اغلب در اثر استفاده از دوز نيكوتين ديده مي*شود، گزارش نشد.



اگرچه رويكرد طراحي شده به عنوان نوعي واكسن از آن ياد مي*شود، اين شيوه بر مشكلات ناشي از كاربرد واكسن غلبه مي*كند. شيوه استاندارد واكسن شامل تزريق يك مولكول نيكوتين مانند به درون بدن بيمار با هدف تحريك سيستم ايمني وي است. در ادامه بدن خود بيمار شروع به توليد نوعي آنتي*بادي مي*كند كه نيكوتين را تشخيص داده و آن را جدا مي*كند. همين رويكرد واكسيناسون هنگامي كه بخشي از واكسن آنفلوآنزاي حاوي مولكول*هاي ويروسي براي تحريك بدن به توليد آنتي*بادي ضد آنفولانزا تزريق مي*شود، مورد استفاده قرار مي*گيرد.

متاسفانه رويكرد واكسيناسون معمول موفقيت قابل توجهي در مقابله با نيكوتين نداشته است زيرا اين ماده بسيار كوچك*تر از آن است كه پاسخ ايمني را تحريك كند.

در شيوه جديد ژن آنتي*بادي بر روي يك حامل ويروسي قرار دارد تا بتواند وارد سلول*ها شده و فرايند توليد آنتي*بادي را آغاز كند. هيچ پاسخ ايمني براي توليد آنتي*بادي در اين روش نياز نيست و اين آنتي*بادي اساساً توسط ژن خارجي جديد افزوده به سلول*هاي موش ايجاد مي*شود.

جزئيات اين دستاورد علمي در مجله Science Translational Medicine انتشار يافت.
 
بالا