حسین بن علی علیه السلام کیست?

goo

New member
d9267e8e-e7e0-43d1-9a9f-0e1b05da2c6c7260796427883321226.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم

امام حسین در کلام بزرگان و دانشمندان غیرمسلمان

1) چارلز دیکنس

اگر منظور امام حسین (ع) جنگ در راه خواسته‌های دنیایی خود بود، من نمی‌فهمم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند. پس عقل چنین حکم می‌کند که او فقط به خاطر اسلام فداکاری کرده است.(1)

2) فردریک جمس

درس امام حسین (ع) و هر قهرمان شهید دیگر این است که در دنیا اصول ابدی عدالت و ترحم و محبت وجود دارد که تغییر ناپذیرند. همچنین می‌رساند که هرگاه کسی برای این صفات ابدی مقابله کند و بشر در راه آن پافشاری نماید، آن اصول همیشه در دنیا باقی و پایدار خواهد ماند.(2)

3) جرجی زیدان (نویسنده مسیحی لبنانی)

پس از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله) حب جاه و مال بر فضایل اخلاقی، فایق آمد و افکار و آرای آل علی (ع) در میان چنان مردمی بی اثر ماند؛ چنانکه مردم کوفه به خاطر جاه و مال بیعتی را که با حسین بن علی (ع) کرده بودند، در هم شکستند و به این نیز اکتفا نکرده، اورا کشتند.(3)

4) موریس دوکبری (اندیشمند فرانسوی)

پیروان حسین به واسطه عزاداری حسین می‌دانند که پستی و زیر دستی استعمار و استثمار را نباید قبول کنند، زیرا شعار پیشرو و آقای آنها، تن ندادن زیر بار ظلم و ستم بود.(4)

5) توماس کارلاین (دانشمند انگلیسی)

بهترین درسی که از تراژدی کربلا می‌گیریم این است که، حسین و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند. آنان با عمل خود روشن کردند که تفوق عددی در جایی که حق و باطل روبرو می‌شوند اهمیت ندارد. پیروزی حسین با وجود اقلیتی که داشت موجب شگفتی من است.(5)

6) مهاتما گاندی (رهبر انقلاب هندوستان)

من زندگی امام حسین (ع) آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده ام و توجه کافی به صفحات کربلا نموده ام، بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستی از سر مشق امام حسین (ع) پیروی کند.(6)

7) توماس ماساریک (کشیش متفکر اروپایی)

گرچه کشیشان ما هم از ذکر مصائب حضرت مسیح مردم را متاثر می‌سازند، ولی آن شور و هیجانی که در پیروان حسین (ع) یافت می‌شود در پیروان مسیح یافت نخواهد شد. گویا سبب این باشد که مصائب مسیح در برابر مصائب حسین مانند پر کاهی است در مقابل یک کره عظیم پیکر.(7)

8) واشنگتن ایروینگ (مورخ آمریکایی)

در زیر آفتاب سوزان سرزمین خشک و در روی ریگ‌های تفدیده عراق، روح حسین فناناپذیر است؛ ای پهلوان، و ای نمونه شجاعت وای شهسوار من، ای حسین.(8)

9) مادام، انگلیسی از نویسندگان دائرة المعارف قرن نوزدهم فرانسه

بزرگ‌ترین دلیل بر اثبات مظلومیت امام حسین (ع) مسلمان‌ها، قربانی دادن بچه شیر خواره اش بود که در هیچ تاریخی سابقه ندارد بچه شیرخواری را برای طلب آب (بی قیمت و قد) بیاورند و آن قوم دغا عوض دادن آب، او را طعمه تیر جفا قرار دادند. این عمل دشمن اثبات مظلومیت حسین (ع) را نمود و به همین نیروی مظلومیت بساط عزت خاندان مقتدر بنی امیه را برچید و رسوای عالمشان نمود. در اثر جانبازی‌های او و اهل بیت بزرگش دین محمد [صلی الله علیه و آله] حیات نوینی بخود گرفت.(9)

10) رینو جوزف، متشرق فرانسوی و مؤلف کتاب اسلام و مسلمین

شیعه دین خود را با شمشیر پیش نبرده، بلکه با نیروی تبلیغ و دعوت پیشرفت کرده و اهتمام آنها به برگزاری مراسم سوگواری موجب شده که تقریبا دو ثلث مسلمانان و بلکه جماعت از هنود و مجوس و سایر مذاهب نیز با آنان در عزای حسین (ع) شرکت کنند.(10)

پینوشت :

1) درسی که حسین (ع) به انسان‌ها آموخت، ص 448

2) درسی که حسین به انسانها آموخت، ص 449

3) تاریخ تمدن اسلام، جرجی زیدان، ترجمه علی جواهر کلام، امیر کبیر، تهران، 1372، چاپ هشتم، ص 65

4) همان، ص451

5) درسی که حسین به انسان‌ها آموخت، ص 448

6) همان، ص 447

7) درسی که حسین (ع) به انسان‌ها آموخت، ص 451

8) درسی که حسین (ع) به انسان‌ها آموخت، سید عبدالکریم هاشمی نژاد، ص 451

9) چهره درخشان حسین بن علی (ع) ، علی ربانی خلخالی، ص 134

10) پرتویی از عظمت حسین (ع) ، لطف الله صافی، 440


منبع:http://masaf.ir/
 
بالا