حرکت برگشتی سیاره سرخ / عکس

waria

New member
سیارات خارجی منظومه شمسی حرکت جالبی به نام حرکت رجوعی یا برگشتی در آسمان انجام می*دهند که به نظر می*رسد سیاره ناگهان متوقف شده، برمی*گردد، باز توقف می*کند و دوباره به مسیر اصلی خود بازمی*گردد.

این حرکت فقط در اجرام خارجی منظومه شمسی (سیارات مریخ، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون و دیگر اجرامی که خارج از مدار زمین قرار دارند) دیده می*شود و دلیل آن، سرعت نسبی در حرکت دورانی است. دو خودرو را در پیستی مدور تصور کنید که خودروی داخلی با سرعت بیشتری حرکت می*کند. در آغاز، راننده خودروی داخلی می*بیند که خودروی مجاور از او عقب می*افتد، اما پس از مدتی می*بیند که خودروی مجاور گویی برعکس حرکت می*کند و پس از چند لحظه دوباره آن را در مسیر قبلی می بیند و دوباره از آن سبقت می*گیرد. این همان اتفاقی است که برای زمین و دیگر سیارات خارجی اتفاق می*افتد.
در میان سیارات خارجی، سیاره مریخ طولانی*ترین و زیباترین حرکت برگشتی را نشان می*دهد. در طول تاریخ، منجمان زیادی تلاش داشتند این حرکت را توضیح دهند. تلاش*های بطلمیوس برای استفاده از فلک*های تدویر متعدد که نخستین استفاده عملی از تقریب در تاریخ ریاضیات است، نتوانست این حرکت را دقیق توضیح دهد، اما کوپرنیک و بعد از او کپلر و نیوتن با استفاده از مدل خورشیدمرکزی، قوانین کپلر و قوانین جاذبه عمومی توانستند این حرکت را به دقت توضیح دهند.
این تصویر را تانک تزل، منجم آماتور اهل ترکیه طی 40 تصویربرداری از اکتبر 2011/مهر 1390 تا جولای 2012/تیر 1391 تهیه کرده است. اختلاف درخشش مریخ در این تصاویر به این دلیل است که در میانه حرکت برگشتی (نقطه میانی حلقه)، مریخ به حالت مقابله رسیده بود و در نزدیک*ترین فاصله با زمین قرار داشت؛ به همین دلیل هم در چند هفته حول و حوش مقابله به پرنورترین وضعیت دیده می*شد.



IMAGE634786306620554808.jpg



منبع:خبرانلاین
 
بالا