گاهی در گوشه و کنار خبر حذف تدریجی زیست شناسی رو از افراد مختلف میشنویم . این تایپیک رو برای این ایجاد کردم تا جوابی به این افراد بدهم . ( دوست زیست شناس لطفا بیکار نباشید شما هم همکاری کنید )
------
گاهی به افرادی برخورد میکنیم که به دلایلی مانند پر هزینه بودن رشته ها ، نبود بازار کاری و دلایل این چنینی حرف از حذف رشته ی مادر و زیبای زیست شناسی می زنند . اول از همه باید بگویم بله زیست شناسی به علت تخریب بازارهای سنتی اش در آموزش و پرورش و همچنین در برخی از آزمایشگاهها وارد عرصه جدیدی شده است . اما این بیکاری مخصوص رشته زیست نیست لطفا به آمار زیر نگاهی بیندازید :
....................................
بیکارترین رشتههای دانشگاه کدامند؟
منبع : الف - بیکارترین رشتههای دانشگاه کدامند؟
بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته، 768 هزار بیکار در کشور دارای تحصیلات فوق دیپلم تا دکترای تخصصی هستند که در این بین، 505 هزارنفر دارای لیسانس و 207 هزار نفر فوق دیپلم هستند، ضمن اینکه بیشترین تعداد بیکاران دانشگاهی نیز در رشته های علوم انسانی و هنر، علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق و مهندسی ساخت و تولید هستند.
به گزارش مهر، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در روزهای اخیر در مراسم تودیع و معارفه وزرای اقتصادی کشور با اعلام اینکه امروز اشتغال و تورم دو چالش اصلی و اساسی کشور محسوب می شود گفته است: دولت در نظر دارد برنامه هایی را به صورت فوری و اضطراری در حوزه اشتغال کشور اجرا کند.
طی یکی دو دهه اخیر جامعه با گرایش روزافزون جوانان برای ورود به دانشگاه ها مواجه بوده و این روند همچنان ادامه دارد. اغلب افرادی که دوره متوسطه تحصیلی را طی می کنند یک نگاه جدی برای ورود به دانشگاه و دریافت یک مدرک را دارند. این مسئله به حدی رسیده است که امروز در بسیاری از رشته های دانشگاهی که جوانان از آنها فارغ التحصیل می شوند، بازار کاری وجود ندارد و به اصطلاح بازار کار بسیاری از رشته ها اشباع شده است.
برخی رشته ها بازاری برای کار ندارند
یکی از مهم ترین دلایلی که باعث به وجود آمدن این شرایط شده است، عدم ارتباط صحیح و منطقی بین دانشگاه و بازار کار است تا جایی که هر یک از این بخش ها به صورت کاملا جزیره ای و جدا از دیگری کار می کند. دانشگاه ها امروز در رشته های گوناگونی بدون توجه به نیاز واقعی بازار کار دانشجو تربیت می کنند، اما بازار کار تنها به آن بخشی از فارغ التحصیلان توجه دارد که بتواند نیاز واقعی خود به نیروی کار را برطرف نماید.
باقی ماندن این شرایط درباره اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و ناتوانی دانشگاه ها و یا بی توجهی دانشجویان به لزوم کسب مهارت های شغلی مورد نیاز بازار کار، باعث شده تا همواره نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی که انتظار می رود باید در وضعیت مناسبی باشد، بیش از سایر گروه ها و تا 2 برابر متوسط نرخ بیکاری کشور باشد.
ناشناخته ماندن ظرفیت های قابل ارائه مراکز فنی و حرفه ای کشور در بحث مهارت آموزی و کم توجهی دانشجویان به نیازهای واقعی بازار کار، علاوه بر اینکه باعث افزایش تعداد بیکاران فارغ التحصیل در رشته های گوناگون شده است، زمینه بی اعتمادی کارفرمایان به این گروه ها را نیز دامن می زند به نحوی که کارفرمایان تصور نزدیک به یقین دارند تنها مهارت فارغ التحصیلان جویای کار کشور در کنار داشتن یک مدرک تحصیلی، رانندگی است!
آیا کارجویان دانشگاهی مهارت دارند؟
نکته جالب اینکه با وجود اطلاع نسبی جامعه از وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و اینکه بازار فعلی کار کشور نیازی به بسیاری از رشته های تحصیلی به دلیل تکمیل بودن ظرفیت تا حداقل چندین سال ندارد، باز هم بر ورود به دانشگاه ها و تحصیل در هر رشته ای اصرار ورزیده می شود و بدتر اینکه نه در دوران تحصیل و نه در دوران انتظار برای ورود به بازار کار، قریب به اتفاق کارجویان فارغ التحصیل دانشگاهی کمترین تلاشی برای تحقیق در بازار واقعی کار و کسب مهارت های لازم آن از جمله تسلط به کار با کامپیوتر، آشنایی با زبان خارجی و کسب فنون دیگر را انجام نمی دهند.
متاسفانه همانگونه که ذکر شد، دانشگاه ها نیز در دامن زدن به ادامه روند بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نقش دارند تا جایی که به دلیل عدم برقراری ارتباط بین دانشگاه و بازار کار، نه تنها رشته های مورد نیاز شناسایی نمی شود، بلکه بر ادامه پذیرش دانشجو در تمامی رشته ها نیز اصرار ورزیده می شود. از سویی دیگر، دانشگاه ها تلاش چندانی برای ارائه مباحث مهارتی در کنار موضوعات تئوریک جهت رفع ضعف های بیکاری بسیاری از کارجویان دانشگاهی نیز انجام نمی دهند.
به تازگی آماری از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته های گوناگون منتشر شده است که استناد آن به نتایج آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 90 مرکز آمار ایران است.
بر این اساس، مجموعا 768 هزار و 51 نفر بیکار فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور وجود دارد که از این تعداد 207 هزار و 310 نفر دارای مدرک فوق دیپلم، 505 هزار و 10 نفر دارای مدرک لیسانس، 52 هزار و 169 نفر فوق لیسانس و دکترای حرفه ای و 3 هزار و 388 نفر نیز دارای مدرک دکترای تخصصی هستند.
وضعیت بیکاری در رشته های گوناگون
بیشترین تعداد بیکاران در رشته های مهندسی، ساخت و تولید با 251 هزار و 402 نفر وجود دارد و پس از آن نیز 222 هزار و 112 نفر در رشته های علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق قرار دارند. از مجموع بیش از 768 هزار نفر بیکار فارغ التحصیل دانشگاهی، 363 هزار و 740 نفر مرد و 404 هزار و 311 نفر نیز زن است.
بالاترین تعداد مردان بیکار در رشته مهندسی، ساخت و تولید با 178 هزار و 461 نفر است و بیشترین تعداد زنان بیکار نیز با 134 هزار و 791 نفر در رشته علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق تحصیل کرده اند. مجموعا 100 هزار و 912 نفر مرد و زن در رشته های علوم انسانی و هنر بیکار هستند و 76 هزار و 191 نفر نیز در علوم، ریاضی و کامپیوتر جزو بیکاران محسوب می شوند.
38 هزار و 438 نفر در رشته های کشاورزی و دامپزشکی، 25 هزار و 997 نفر در رشته های بهداشت و رفاه (بهزیستی) و 17 هزار و 407 نیز در رشته خدمات بیکار هستند. از کل 768 هزار بیکار فارغ التحصیل دانشگاهی کشور 13 هزار و 45 نفر رشته تحصیلی خود را اظهار نکرده اند.
بیکاری 3 هزار دکترای تخصصی
از 52 هزار و 169 نفر بیکار فوق لیسانس و دکترای حرفه ای، 11 هزار و 886 نفر در رشته های علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق تحصیل کرده اند و 12 هزار و 353 نفر نیز دارای مدرک رشته های مهندسی، تولید و ساخت هستند. 9 هزار و 607 نفر نیز در رشته علوم، ریاضی و کامپیوتر و 6 هزار و 781 نفر نیز در رشته علوم انسانی و هنر بوده اند. سهم سایر رشته ها از موارد یادشده کمتر بوده است.
به صورت کلی، 122 هزار و 863 مرد دارای مدرک فوق دیپلم و بیکار هستند، از سویی 213 هزار و 7 نفر لیسانس، 25 هزار و 517 نفر فوق لیسانس و دکترای حرفه ای و 2 هزار و 257 نفر نیز دکترای تخصصی دارند. در بین زنان 84 هزار و 447 نفر بیکار فوق دیپلم، 292 هزار و 3 نفر لیسانس، 26 هزار و 652 نفر فوق لیسانی و دکترای حرفه ای و هزار و 131 نفر نیز دارای مدرک دکترای تخصصی هستند.
............................
اگر قرار بر حذف رشته ای هست . بسیاری از رشته ها اولویت دارند:black_eyed: . اعتقاد من بر این است که زیست شناسی ، یک رشته مادر و تخصصی است . که به علت عدم آگاهی مردم از آن بسیار مظلوم واقع شده است . و مسئولان بجای حذف چنین رشته هایی باید سعی در اقتصادی کردن این گونه رشته ها داشته باشند . در بسیاری از کشورها دانشگاههای سبز دانشگاههای اقتصادی هستند و برای دولت ها و کشورها کسب درآمد و حتی صرفه جویی در هزینه ها می کنند لطفا نگاهی به مطلب زیر بیندازید :
...................................
در سال 1999 موضوع Green University (دانشگاه سبز یا دانشگاه دوستدار طبیعت) برای اولین بار در دنیا توسط فرانسیس هاروود (Frances Harwood) مطرح شد. در سال 2001 دانشکده ای به عنوان Santa Fe با این هدف تاسیس شد که در آن دروسی نظیر انرژی خورشیدی، بهینه سازی ساختمان ها، باغبانی، کشت دیم و زنبورداری تدریس می شد.
در سال 2001 برادفورد ریس ریوتس (Bradford Race Riots) تصمیم به اجرای طرحی در دانشگاه گرفت و تا سال 2005 پروژه در حال پیشرفت بود. در همان زمان 79 میلیون یورو برای پیشرفت بیشتر پروژه هزینه شد و این دانشگاه به عنوان اولین دانشگاه سبز (دوستدار طبیعت) در جهان شناخته شد که توانستند ردپای اکولوژیکی را توسط کاهش پسماندها و استفاده از مواد بهینه کاهش دهند. این دانشگاه در سال 2006 به یک دانشگاه نسبتا تجاری نیز تبدیل شد.
در کنار فعالیت های علمی در دانشگاهها، ظهور شهرهای سبز در جهان از رشد صعودی و قابل توجهی برخوردار شده است .
منبع : فارس جنوبی - ضرورت ایجاد دانشگاههای سبز در کشور-طرح توربین بادی برتر از طرح انتقال آب خلیج فارس
البته این فقط یک نمونه کوچک است شما می توانید درباره بازارهای کاری زیست شناسان به این قسمت مراجعه کنید : http://olumpezeshki.ir/thread12591.html
...........................
زیست شناسی با تخصص های مختلف می تواند در بسیاری از حوزه ها فعالیت کرده و کسب درآمد کند . کافیست مسئولان درباره این رشته تحقیق کنند . البته این را هم بگویم متاسفانه در کشور عزیزمان بعضی فقط به واسطه داشتن مدرک دانشگاههی لقب استادی را یدک می کشند و تنها چیزی که از استادی در دانشگاه می دانند تدریس است . تاکنون چند استاد برای حل مشکلات فارغ التحصیلان این شاگران گذشته اشان اقدام کرده اند ؟
حذف رشته زیست شناسی نتایج وخیم کوتاه مدت و بلند مدت زیادی را در بر خواهد داشت که به عنوان نمونه بی سواد شدن دانش آموزان و دانشجویان آینده است . نمونه دیگر کاهش مقالات و تولید علم دانش آموختگان این رشته است . مثال دیگر قبول کور کورانه تمام نظریات نظریه پردازان خارجی است و صدها دلیل دیگر...
نتیجه : من با حذف رشته زیست شناسی موافق نیستم اما با تغییر اساسی در واحدهای آن موافقم . مثلا با اضافه کردن واحدهای اختیاری ای همچون مدیریت کسب و کارهای کوچک یا کارآفرینی موافقم . یا برای مثال کسی که فیزیولوژی گیاهی می خواند و با کشت گیاهان هیدرتونیکی آشنا می شود باید بجای حفظ بیهوده اصول راه اندازی و کار در گل خانه های را یاد بگیرد و حتی دوره ای کارآموزی در این گلخانه طی کند . یا اینکه کسی که درس حشره شناسی را می خواند باید پرورش زنبور عسل یا کرم ابریشم را یاد بگیرد . یا کسی که آزمایشگاه فیزیولوژی را می گذراند باید دوره هلال احمر را نیز باید طی کند . یا اینکه کسی که درس های تالوفیت و قارچ هارا یاد می گیرد باید پرورش قارچ را نیز باید بیاموزد... این راه باید طی شود و دانشجو باید بجای پاس کردن واحدهای بی ارزش واحدهایی را بگذراند که به درد زندگی آینده اشان نیز بخورد .
حتی دانشگاهها می توانند به منظور کمک به دانش آموختگان پس از فراغت از تحصیل دانشجویانشان با همکاری بخش های کشاورزی ، محیط زیست ، پزشکی و دام پزشکی با گذاشتن کارگاههایی چنین افرادی را پرورش دهند . حتی می توان پا را از این هم فراتر گذاشت و گرایش ارشدی تحت عنوان تولید در زیست شناسی را بوجود آورد تا فارغ التحصیلان خبره ای پرورش داد که توانایی کارآفرینی برای خود و دیگران را داشته باشند .
نظر یادتون نره
------
گاهی به افرادی برخورد میکنیم که به دلایلی مانند پر هزینه بودن رشته ها ، نبود بازار کاری و دلایل این چنینی حرف از حذف رشته ی مادر و زیبای زیست شناسی می زنند . اول از همه باید بگویم بله زیست شناسی به علت تخریب بازارهای سنتی اش در آموزش و پرورش و همچنین در برخی از آزمایشگاهها وارد عرصه جدیدی شده است . اما این بیکاری مخصوص رشته زیست نیست لطفا به آمار زیر نگاهی بیندازید :
....................................
بیکارترین رشتههای دانشگاه کدامند؟
منبع : الف - بیکارترین رشتههای دانشگاه کدامند؟
بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته، 768 هزار بیکار در کشور دارای تحصیلات فوق دیپلم تا دکترای تخصصی هستند که در این بین، 505 هزارنفر دارای لیسانس و 207 هزار نفر فوق دیپلم هستند، ضمن اینکه بیشترین تعداد بیکاران دانشگاهی نیز در رشته های علوم انسانی و هنر، علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق و مهندسی ساخت و تولید هستند.
به گزارش مهر، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در روزهای اخیر در مراسم تودیع و معارفه وزرای اقتصادی کشور با اعلام اینکه امروز اشتغال و تورم دو چالش اصلی و اساسی کشور محسوب می شود گفته است: دولت در نظر دارد برنامه هایی را به صورت فوری و اضطراری در حوزه اشتغال کشور اجرا کند.
طی یکی دو دهه اخیر جامعه با گرایش روزافزون جوانان برای ورود به دانشگاه ها مواجه بوده و این روند همچنان ادامه دارد. اغلب افرادی که دوره متوسطه تحصیلی را طی می کنند یک نگاه جدی برای ورود به دانشگاه و دریافت یک مدرک را دارند. این مسئله به حدی رسیده است که امروز در بسیاری از رشته های دانشگاهی که جوانان از آنها فارغ التحصیل می شوند، بازار کاری وجود ندارد و به اصطلاح بازار کار بسیاری از رشته ها اشباع شده است.
برخی رشته ها بازاری برای کار ندارند
یکی از مهم ترین دلایلی که باعث به وجود آمدن این شرایط شده است، عدم ارتباط صحیح و منطقی بین دانشگاه و بازار کار است تا جایی که هر یک از این بخش ها به صورت کاملا جزیره ای و جدا از دیگری کار می کند. دانشگاه ها امروز در رشته های گوناگونی بدون توجه به نیاز واقعی بازار کار دانشجو تربیت می کنند، اما بازار کار تنها به آن بخشی از فارغ التحصیلان توجه دارد که بتواند نیاز واقعی خود به نیروی کار را برطرف نماید.
باقی ماندن این شرایط درباره اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و ناتوانی دانشگاه ها و یا بی توجهی دانشجویان به لزوم کسب مهارت های شغلی مورد نیاز بازار کار، باعث شده تا همواره نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی که انتظار می رود باید در وضعیت مناسبی باشد، بیش از سایر گروه ها و تا 2 برابر متوسط نرخ بیکاری کشور باشد.
ناشناخته ماندن ظرفیت های قابل ارائه مراکز فنی و حرفه ای کشور در بحث مهارت آموزی و کم توجهی دانشجویان به نیازهای واقعی بازار کار، علاوه بر اینکه باعث افزایش تعداد بیکاران فارغ التحصیل در رشته های گوناگون شده است، زمینه بی اعتمادی کارفرمایان به این گروه ها را نیز دامن می زند به نحوی که کارفرمایان تصور نزدیک به یقین دارند تنها مهارت فارغ التحصیلان جویای کار کشور در کنار داشتن یک مدرک تحصیلی، رانندگی است!
آیا کارجویان دانشگاهی مهارت دارند؟
نکته جالب اینکه با وجود اطلاع نسبی جامعه از وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و اینکه بازار فعلی کار کشور نیازی به بسیاری از رشته های تحصیلی به دلیل تکمیل بودن ظرفیت تا حداقل چندین سال ندارد، باز هم بر ورود به دانشگاه ها و تحصیل در هر رشته ای اصرار ورزیده می شود و بدتر اینکه نه در دوران تحصیل و نه در دوران انتظار برای ورود به بازار کار، قریب به اتفاق کارجویان فارغ التحصیل دانشگاهی کمترین تلاشی برای تحقیق در بازار واقعی کار و کسب مهارت های لازم آن از جمله تسلط به کار با کامپیوتر، آشنایی با زبان خارجی و کسب فنون دیگر را انجام نمی دهند.
متاسفانه همانگونه که ذکر شد، دانشگاه ها نیز در دامن زدن به ادامه روند بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نقش دارند تا جایی که به دلیل عدم برقراری ارتباط بین دانشگاه و بازار کار، نه تنها رشته های مورد نیاز شناسایی نمی شود، بلکه بر ادامه پذیرش دانشجو در تمامی رشته ها نیز اصرار ورزیده می شود. از سویی دیگر، دانشگاه ها تلاش چندانی برای ارائه مباحث مهارتی در کنار موضوعات تئوریک جهت رفع ضعف های بیکاری بسیاری از کارجویان دانشگاهی نیز انجام نمی دهند.
به تازگی آماری از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته های گوناگون منتشر شده است که استناد آن به نتایج آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 90 مرکز آمار ایران است.
بر این اساس، مجموعا 768 هزار و 51 نفر بیکار فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور وجود دارد که از این تعداد 207 هزار و 310 نفر دارای مدرک فوق دیپلم، 505 هزار و 10 نفر دارای مدرک لیسانس، 52 هزار و 169 نفر فوق لیسانس و دکترای حرفه ای و 3 هزار و 388 نفر نیز دارای مدرک دکترای تخصصی هستند.
وضعیت بیکاری در رشته های گوناگون
بیشترین تعداد بیکاران در رشته های مهندسی، ساخت و تولید با 251 هزار و 402 نفر وجود دارد و پس از آن نیز 222 هزار و 112 نفر در رشته های علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق قرار دارند. از مجموع بیش از 768 هزار نفر بیکار فارغ التحصیل دانشگاهی، 363 هزار و 740 نفر مرد و 404 هزار و 311 نفر نیز زن است.
بالاترین تعداد مردان بیکار در رشته مهندسی، ساخت و تولید با 178 هزار و 461 نفر است و بیشترین تعداد زنان بیکار نیز با 134 هزار و 791 نفر در رشته علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق تحصیل کرده اند. مجموعا 100 هزار و 912 نفر مرد و زن در رشته های علوم انسانی و هنر بیکار هستند و 76 هزار و 191 نفر نیز در علوم، ریاضی و کامپیوتر جزو بیکاران محسوب می شوند.
38 هزار و 438 نفر در رشته های کشاورزی و دامپزشکی، 25 هزار و 997 نفر در رشته های بهداشت و رفاه (بهزیستی) و 17 هزار و 407 نیز در رشته خدمات بیکار هستند. از کل 768 هزار بیکار فارغ التحصیل دانشگاهی کشور 13 هزار و 45 نفر رشته تحصیلی خود را اظهار نکرده اند.
بیکاری 3 هزار دکترای تخصصی
از 52 هزار و 169 نفر بیکار فوق لیسانس و دکترای حرفه ای، 11 هزار و 886 نفر در رشته های علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق تحصیل کرده اند و 12 هزار و 353 نفر نیز دارای مدرک رشته های مهندسی، تولید و ساخت هستند. 9 هزار و 607 نفر نیز در رشته علوم، ریاضی و کامپیوتر و 6 هزار و 781 نفر نیز در رشته علوم انسانی و هنر بوده اند. سهم سایر رشته ها از موارد یادشده کمتر بوده است.
به صورت کلی، 122 هزار و 863 مرد دارای مدرک فوق دیپلم و بیکار هستند، از سویی 213 هزار و 7 نفر لیسانس، 25 هزار و 517 نفر فوق لیسانس و دکترای حرفه ای و 2 هزار و 257 نفر نیز دکترای تخصصی دارند. در بین زنان 84 هزار و 447 نفر بیکار فوق دیپلم، 292 هزار و 3 نفر لیسانس، 26 هزار و 652 نفر فوق لیسانی و دکترای حرفه ای و هزار و 131 نفر نیز دارای مدرک دکترای تخصصی هستند.
............................
اگر قرار بر حذف رشته ای هست . بسیاری از رشته ها اولویت دارند:black_eyed: . اعتقاد من بر این است که زیست شناسی ، یک رشته مادر و تخصصی است . که به علت عدم آگاهی مردم از آن بسیار مظلوم واقع شده است . و مسئولان بجای حذف چنین رشته هایی باید سعی در اقتصادی کردن این گونه رشته ها داشته باشند . در بسیاری از کشورها دانشگاههای سبز دانشگاههای اقتصادی هستند و برای دولت ها و کشورها کسب درآمد و حتی صرفه جویی در هزینه ها می کنند لطفا نگاهی به مطلب زیر بیندازید :
...................................
در سال 1999 موضوع Green University (دانشگاه سبز یا دانشگاه دوستدار طبیعت) برای اولین بار در دنیا توسط فرانسیس هاروود (Frances Harwood) مطرح شد. در سال 2001 دانشکده ای به عنوان Santa Fe با این هدف تاسیس شد که در آن دروسی نظیر انرژی خورشیدی، بهینه سازی ساختمان ها، باغبانی، کشت دیم و زنبورداری تدریس می شد.
در سال 2001 برادفورد ریس ریوتس (Bradford Race Riots) تصمیم به اجرای طرحی در دانشگاه گرفت و تا سال 2005 پروژه در حال پیشرفت بود. در همان زمان 79 میلیون یورو برای پیشرفت بیشتر پروژه هزینه شد و این دانشگاه به عنوان اولین دانشگاه سبز (دوستدار طبیعت) در جهان شناخته شد که توانستند ردپای اکولوژیکی را توسط کاهش پسماندها و استفاده از مواد بهینه کاهش دهند. این دانشگاه در سال 2006 به یک دانشگاه نسبتا تجاری نیز تبدیل شد.
در کنار فعالیت های علمی در دانشگاهها، ظهور شهرهای سبز در جهان از رشد صعودی و قابل توجهی برخوردار شده است .
منبع : فارس جنوبی - ضرورت ایجاد دانشگاههای سبز در کشور-طرح توربین بادی برتر از طرح انتقال آب خلیج فارس
البته این فقط یک نمونه کوچک است شما می توانید درباره بازارهای کاری زیست شناسان به این قسمت مراجعه کنید : http://olumpezeshki.ir/thread12591.html
...........................
زیست شناسی با تخصص های مختلف می تواند در بسیاری از حوزه ها فعالیت کرده و کسب درآمد کند . کافیست مسئولان درباره این رشته تحقیق کنند . البته این را هم بگویم متاسفانه در کشور عزیزمان بعضی فقط به واسطه داشتن مدرک دانشگاههی لقب استادی را یدک می کشند و تنها چیزی که از استادی در دانشگاه می دانند تدریس است . تاکنون چند استاد برای حل مشکلات فارغ التحصیلان این شاگران گذشته اشان اقدام کرده اند ؟
حذف رشته زیست شناسی نتایج وخیم کوتاه مدت و بلند مدت زیادی را در بر خواهد داشت که به عنوان نمونه بی سواد شدن دانش آموزان و دانشجویان آینده است . نمونه دیگر کاهش مقالات و تولید علم دانش آموختگان این رشته است . مثال دیگر قبول کور کورانه تمام نظریات نظریه پردازان خارجی است و صدها دلیل دیگر...
نتیجه : من با حذف رشته زیست شناسی موافق نیستم اما با تغییر اساسی در واحدهای آن موافقم . مثلا با اضافه کردن واحدهای اختیاری ای همچون مدیریت کسب و کارهای کوچک یا کارآفرینی موافقم . یا برای مثال کسی که فیزیولوژی گیاهی می خواند و با کشت گیاهان هیدرتونیکی آشنا می شود باید بجای حفظ بیهوده اصول راه اندازی و کار در گل خانه های را یاد بگیرد و حتی دوره ای کارآموزی در این گلخانه طی کند . یا اینکه کسی که درس حشره شناسی را می خواند باید پرورش زنبور عسل یا کرم ابریشم را یاد بگیرد . یا کسی که آزمایشگاه فیزیولوژی را می گذراند باید دوره هلال احمر را نیز باید طی کند . یا اینکه کسی که درس های تالوفیت و قارچ هارا یاد می گیرد باید پرورش قارچ را نیز باید بیاموزد... این راه باید طی شود و دانشجو باید بجای پاس کردن واحدهای بی ارزش واحدهایی را بگذراند که به درد زندگی آینده اشان نیز بخورد .
حتی دانشگاهها می توانند به منظور کمک به دانش آموختگان پس از فراغت از تحصیل دانشجویانشان با همکاری بخش های کشاورزی ، محیط زیست ، پزشکی و دام پزشکی با گذاشتن کارگاههایی چنین افرادی را پرورش دهند . حتی می توان پا را از این هم فراتر گذاشت و گرایش ارشدی تحت عنوان تولید در زیست شناسی را بوجود آورد تا فارغ التحصیلان خبره ای پرورش داد که توانایی کارآفرینی برای خود و دیگران را داشته باشند .
نظر یادتون نره
آخرین ویرایش: