تغذیه در بیماری ها

mahya

New member
٢٣ توصیه در مورد تغذیه بیماران دیابتی
یک متخصص تغذیه و استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یک بیمار دیابتی با کنترل و درمان مناسب می*تواند سال*ها یک زندگی طبیعی از نظر کمی و کیفی داشته باشد.

دکتر عبدالرضا نوروزی افزود: یک بیمار دیابتی با کنترل و درمان مناسب می*تواند سال*ها یک زندگی طبیعی از نظر کمی و کیفی داشته باشد ولی اگر بیماری به حال خودش رها شود، بیمار دچار عوارضی خواهد شد که بلافاصله ظاهر نشده و در طول سال*های آینده بروز می*کند.

وی افزایش چربی، *کلسترول و فشارخون را از عوارض دیابت برشمرد و گفت: رژیم غذایی سالم، حفظ وزن در محدوده نرمال، فعالیت ورزشی، ترک سیگار و کاهش استرس از مهمترین اقدامات برای کنترل بیماری دیابت است.

وی افزود: کنترل فشارخون، چربی خون به ویژه کلسترول، رعایت بهداشت پا و استفاده از کفش راحت و معاینه منظم چشم از مواردیست که افراد دیابتی باید به آن توجه کنند.

نوروزی با بیان اینکه افت قند خون تقریبا در همه دیابتی*ها اتفاق می*افتد، گفت: لرزش، سرگیجه، تعریق، گرسنگی زیاد، رنگ پریدگی، حواس پرتی، مور مور شدن دور دهان،* تشنج و تغییر خلق و خو از جمله علائم افت قند خون است.

وی با بیان اینکه بیماران دیابتی نوع یک برای پیشگیری از افت قند خون باید دوز مناسب انسولین را رعایت کنند، افزود: استفاده از داروی دیابت، وعده*های غذایی با فاصله طولانی، مصرف غذاهایی با نمایه*های قند بالا و ابتلا به بیماری*های زمینه*ای از جمله عواملی است که باعث افت قند خون در بیماران دیابتی می*شود.

وی ورزش را از جمله عوامل موثر در درمان افت قند خون دانست و گفت: با 45 دقیقه ورزش روزانه قند خون به میزان 50 میلی گرم کاهش می*یابد علاوه بر این ورزش در کاهش وزن و کاهش نیاز به داروهای دیابتی نیز موثر است؛ همچنین موجب بهبود جریان خون، بهبود روحیه و افزایش اعتماد به نفس می*شود.

استادیار دانشکده پزشکی مشهد گفت: ورزش باید حداقل 15 دقیقه در هفته و به صورت منظم و مستمر باشد.

وی با بیان اینکه ریسک ابتلا به دیابت در افرادی که پدر و مادر مبتلا به دیابت دارند بالاتر است، افزود: بهترین راه پیشگیری از ابتلا به دیابت برای افرادی که پدر و مادر دیابتی دارند این است که وزن خود را در حد نرمال نگه دارند.

وی خاطر نشان کرد: 8 کیلوگرم کاهش وزن، میزان قند خون را 20 میلی*گرم پایین می*آورد.

نوروزی با بیان اینکه کاهش بسیار زیاد و به صفر رساندن مصرف نشاسته در افراد دیابتی پایه و اساس علمی ندارد، گفت: عدم مصرف نشاسته در دیابتی*ها مطلوب نیست و یک فرد متوسط 70 کیلوگرمی می*تواند به میزان 700 گرم مواد نشاسته*ای مصرف کند.

وی ادامه داد: نان باگت و سیب زمینی که نمایه قندی بالایی دارند، قند خون را با سرعت افزایش می*دهند ولی ماکارونی و نان سنگگ جز بهترین مواد نشاسته*ای برای افراد دیابتی هستند.

وی با تاکید بر اهمیت کاهش مصرف نمک به 5 گرم در روز گفت: کاهش مصرف چربی به ویژه چربی*های حیوانی و مصرف حداقل پنج وعده سبزیجات در روز از نکاتی است که بیماران دیابتی باید به آن توجه کنند.

استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بیماران دیابتی منعی در مصرف برنج ندارند ولی باید میزان مصرف را به 200 گرم در روز برای یک فرد متوسط کاهش دهند.

وی با بیان اینکه برخلاف تصور معمول میوه*های شیرین مثل موز و زردآلو برای بیماران دیابتی مضر نیستند، گفت: برای بیماران دیابتی بهتر است که این*گونه میوه*ها زیاد رسیده نباشد.

وی با تاکید بر اینکه افراد دیابتی باید سبزیجات بیشتری مصرف کنند، افزود: این بیماران باید از مصرف مواد پرچرب و روغن حیوانی دوری کنند.

نوروزی همچنین گفت: مواد غذایی که به اسم غذای دیابتی رواج پیدا کرده است مثل بیسکویت و شرینی دیابتی در حقیقت برای این بیماران خوب نیست.

وی ادامه داد: در تهیه این نوع غذاها، از مواد شیرین کننده به جای شکر استفاده می*شود، طعم بد و تلخی دارند لذا تهیه*کنندگان این غذاها باید برای خوشمزه*تر شدن غذا از مواد چربی استفاده کنند بنابراین غذاها قند کم و چربی زیاد دارند.

وی افزود: مصرف نوشابه*های رژیمی برای افراد دیابتی منعی ندارد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین خاطرنشان کرد: در هر 10 ثانیه یک نفر در اثر دیابت یا عوارض ناشی ازدیابت در دنیا می*میرد و دو نفر به مبتلایان به این بیماری افزوده می*گردد.

ایسنا
 

mahya

New member
تغذیه در كودكان دیابتی
یكی از اساسی*ترین نكاتی كه باید در این زمینه برای آن راهكار مناسبی اندیشیده شود، پاسخگویی به این تناقض است كه چگونه یك برنامه* غذایی مناسب تنظیم كنیم كه در عین حال كه منجر به كنترل دیابت می*شود، محدودیتی برای نیازهای تغذیه*ای كودك كه در سن رشد نیز است، ایجاد نكند...
برای اینكه دیابت در این كودكان كنترل شود، برنامه غذایی این كودكان باید به گونه*ای چیده شود كه فقط حدود 10 درصد كمتر از نیاز واقعی خود كالری دریافت كنند. اصولی كه در این برنامه حاكم است، همان اصولی است كه برای كنترل دیابت باید به آن توجه شود. مصرف قندهای ساده باید بسیار محدود باشد یا به*طوركلی از آن پرهیز شود.

وعده*های غذایی آنها باید افزایش یابد و شامل 3 وعده غذایی اصلی و 2 میان*وعده باشد.
در صورت نیاز، یك میان*وعده اضافه برای آخرین ساعت*های شب در نظر گرفته می*شود كه معمولا یك نوع میوه است. این برنامه غذایی باید با توجه به دوز و نوع انسولینی كه پزشك تجویز می*كند، تنظیم شود.

برای نوشتن برنامه غذایی باید از نظرات خود بیمار نیز استفاده كرد تا برنامه*ای كه داده می*شود با نیازهای روزمره زندگی كودك و برنامه زندگی* او مثل ساعات خواب، ساعات حضور در مدرسه و... مطابقت داشته باشد و این یك نكته بسیار مهم است.

پایه اصلی تغذیه در كودكان دیابتی باید بر مبنای كربوهیدرات*های پیچیده باشد. بنابراین بیش از 50 درصد كالری دریافتی آنها باید با استفاده از خوراكی*هایی همچون نان، برنج، ماكارونی و نظیر این مواد تامین شود. متاسفانه خانواده*ها معمولا كودكان خود را از این مواد تغذیه**ای محروم می*كنند. كودكان دیابتی از نظر نوع میوه مصرفی خیلی با محدودیت مواجه نیستند ولی در مورد میزان و حجم مصرف باید مراقب باشند و نباید در یك وعده 3 یا 4 میوه میل كنند بنابراین مصرف میوه نیز باید با حساب و كتاب صورت گیرد و هماهنگ با برنامه غذایی باشد.

ترجیح ما این است كه كودكان دیابتی از شیرینی استفاده نكنند ولی كودكان شیرینی را از غذای اصلی بیشتر دوست دارند.

به همین دلیل توصیه ما این است كه كودكان دیابتی اگر هم خواهان استفاده از شیرینی هستند، از شیرینی*های رژیمی بخورند ولی باید توجه كنند این شیرینی*ها فقط قندشان رژیمی است و چربی و... آنها رژیمی نیست و باید كالری*شان محاسبه شود تا بیشتر از نیازشان كالری و انرژی دریافت نكنند.

میزان مجاز مصرف قندهای ساده در این كودكان حدود 5 درصد كل انرژی دریافتی است. وقتی موادی مصرف شود كه دارای شاخص گلایسمی پایین هستند، هم احساس سیری بیشتری ایجاد می*شود و هم بیمار لذت بیشتری می*برد و هم قند خونش بهتر كنترل می*شود.

میوه*هایی مانند خربزه، انگور، هندوانه و موز نمایه گلایسمی بالایی هستند دارند و باید در مصرف آنها احتیاط كرد. میوه*هایی مانند هلو، زردآلو، گیلاس و سیب نیز نمایه گلایسمی پایین دارند و مصرف آنها مجاز است. اما از مصرف آبمیوه*ها باید اجتناب كنند. چون فیبر جدا شده و قندشان بالاست. به*طور كلی كودكان دیابتی می*توانند زندگی متعادل و خوبی داشته باشند.



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
 

mahya

New member
رژيم غذايي و آرتريت روماتوئيد
محققين سوئدي طبق يك مطالعه تجربي نشان دادند، افرادي كه داراي التهاب مفاصل ( روماتيسم ) بوده و رژيم غذايي مردم نواحي مديترانه را دريافت كرده ا ند، به مراتب درد و تورم كمتر وفعاليت بيشتري داشته اند .

آرتريت يعني شخص ، داراي مفاصل دردناك و متورم است . چربي كه شما مصرف مي كنيد، در بدن تبديل به يكسري مواد شيميايي به نام پروستاگلاندين مي شود. پروستاگلاندين ها انواع مختلفي دارند و هر كدام در بدن ، عمل مخصوص به خود را انجام مي دهند. بعضي از انواع پروستاگلاندين ، باعث التهاب مفاصل مي شود كه علائم اين التهاب شامل قرمزشدن، تورم، خارش و درد است كه وضعيت آرتريت را بدتر مي كنند .انواع ديگر پروستاگلاندين ، باعث پيشگيري و درمان التهاب مي شوند.

اسيدهاي چرب اُمگا- 3 كه درماهي ودانه هاي خوراكي مثل بذرِ كتان، گندم و لوبياي سويا وجود دارد ، التهاب مفاصل را كاهش مي دهند. اسيدهاي چرب تك اشباعي (MUFA ) نيز مانند اسيدهاي چرب عمل مي كنند كه در بيشتر سبزيجات و روغن زيتون ( اولين روغني كه در نواحي مديترانه استفاده شد) يافت مي شوند.

رژيم غذايي مردم نواحي مديترانه برپايه ي ميوه، سبزي، غلات كامل ( تصفيه نشده وسبوس دار)، آجيل ، دانه هاي خوراكي و ماهي است كه تمامي اين مواد غذايي باعث كاهش التهاب مفاصل مي شوند.

اين محققين نشان دادند دريافت رژيم غذايي مردم نواحي درياي مديترانه درد ناشي ازآرتريت روماتوئيد ( روماتيسم يا التهاب مفاصل ) را كاهش مي دهد.
about.com
 

mahya

New member
تغذيه در پيوند كليه
در صورتي كه اخيراً پيوند كليه انجام داده باشيد، شايد اين سئوال برايتان پيش آيد كه آيا رژيم غذايي اتان بايد با قبل از پيوند متفاوت باشد يا همان رژيم غذايي قبلي را دنبال كنيد. در اين صورت شما مي توانيد براي تنظيم برنامه غذايي خود به پزشك يا متخصص تغذيه مراجعه كنيد.



آيا رژيم غذايي خاصي موردنياز است؟

پس از پيوند عضو، رژيم غذايي نقش مهمي در بهبود فرد دارد. در صورتي كه شما قبل از پيوند، تحت درمان با دياليز بوده ايد به راحتي متوجه مي شويد كه رعايت رژيم غذايي پس از پيوند بسيار راحت تر است.



آيا داروهاي مصرفي بر رژيم غذايي اثر مي گذارند؟

داروهايي كه براي جلوگيري از پس زدن پيوند استفاده مي شوند ، بر رژيم غذايي اثر دارند. برخي از داروهاي ضد پس زدن پيوند كه مي توانند بر روي رژيم غذايي اثر بگذارند، عبارت اند از:

- كورتن ها( پردنيزون)

- سيكلوسپورين (Gengraf , Neoral , Sandimmune)

- تاكروليموس(Prograf)

- آزاتيوپرين(Imuran)

- مايكوفنولات(Cellcept)

اين فهرست با توجه به توليد داروهاي جديد قابل افزايش است.



آيا افزايش وزن وجود دارد؟

بسياري از بيماران پس از پيوند كليه، اشتهاي بهتري پيدا مي كنند و به طور ناخواسته دچار افزايش وزن مي شوند؛ بنابراين براي جلوگيري از افزايش وزن، خودتان را هميشه وزن كنيد؛ همچنين از خوردن غذاهاي پركالري مانند غذاهاي چرب، شيريني ها، كلوچه و ساير غذاهاي غني از چربي يا شكر، خودداري ورزيد.

با خوردن غذاهاي زير مي توانيد، دريافت كالري را كنترل كنيد:

- سبزي ها و ميوه هاي تازه

- گوشت بدون چربي، مرغ بدون پوست و ماهي

- فرآورده هاي شيري بدون چربي

- نوشابه هاي بدون شكر مانند نوشابه هاي رژيمي

كنترل وزن، شما را از مشكلاتي مانند بيماري قلبي، ديابت و فشار خون بالا، محافظت مي كند. در صورتي كه ناخواسته دچار افزايش وزن شديد، فعاليت جسمي خود را افزايش دهيد و از رژيم غذايي كم كالري پيروي كنيد. از پزشك بخواهيد شما را به يك كارشناس تغذيه براي تنظيم رژيم غذايي كم كالري، معرفي كند.



آيا توصيه اي براي ميزان كلسترول و تري گليسريد وجود دارد؟

ميزان چربي( كلسترول يا تري گليسريد) در خون شما، ممكن است بالا باشد. ميزان بالاي كلسترول و تري گليسريد مي تواند باعث بيماري قلبي شود. اقدامات زيادي براي كاهش چربي و كلسترول خون قابل انجام است.



آيا در مورد غذاهاي حاوي كربوهيدرات بالا، توصيه اي وجود دارد؟

شما بايد نكات مهمي را در مورد غذاهاي كربوهيدراتي بدانيد:

- كربوهيدرات ها از طريق مصرف شكرها و نشاسته ها به دست مي آيند.

- آن ها سوخت و انرژي بدن را تأمين مي كنند.

- زماني كه داروهاي كورتن مصرف مي كنيد، استفاده از مقادير زياد كربوهيدرات براي بدن شما، مشكل زا است و مي تواند منجر به افزايش قند خون و ايجاد ديابت شود.



آيا بعد از پيوند، رژِيم غذايي كم نمك لازم است؟

بسياري از گيرندگان پيوند، هنوز نياز به محدوديت دريافت نمك دارند، هر چند ميزان محدوديت، در هر فرد متفاوت است. داروهاي پيوند به ويژه كورتن ها، ممكن است باعث تجمع مايعات در بدن شوند و نمك اين مشكل را بدتر مي كند، چرا كه احتباس مايعات را افزايش و فشار خون را بالا مي برد. كنترل فشار خون براي پيوند، بسيار اهميت دارد كه البته پزشك در مورد ميزان دريافت سديم، تصميم مي گيرد.







در مورد پروتئين چه توصيه اي وجود دارد؟

به دليل نقش پروتئين در ساخت و ترميم عضلات و بافت ها و التيام زخم پس از جراحي ، مصرف آن از اهميت زيادي برخورداري است.

ميزان پروتئين مصرفي پس از پيوند، بايد بيشتر از ميزان طبيعي باشد تا در ساخت بافت هاي عضلاني كه به علت بيماري كليوي يا به وسيله مقادير بالاي داروها، تجزيه مي شوند، كمك كند. پس از آن مي توانيد ميزان دريافت پروتئين را متعادل كنيد.



در مورد كلسيم چه توصيه اي وجود دارد؟

شما بايد توجه ويژه اي به ميزان كلسيم و فسفر داشته باشيد. در صورتي كه سابقه بيماري كليوي طولاني باشد، ممكن است تعادل كلسيم و فسفر(براي سلامت استخوان ها اهميت دارند) به هم بخورد. در ماه هاي اوليه پس از پيوند، پس از آزمايش، تشخيص داده خواهد شد كه دچار پوكي استخوان شده ايد يا خير و بر همين اساس، بهترين روش براي حفظ سلامت استخوان ها را به شما خواهند گفت. به طور متوسط هر فرد بزرگسال روزانه به دو واحد( هر واحد معادل يك ليوان) از فرآورده هاي شيري( شير، پنير، ماست) نياز دارد. در صورتي كه پزشك يا متخصص تغذيه، دريافت اين غذها را محدود نكرده است، سعي كنيد اين غذاها را در وعده هاي غذايي خود بگنجانيد. در صورتي كه پزشك تشخيص دهد كه شما به ميزان بيشتري كلسيم و فسفر نياز داريد، ممكن است برايتان مكمل تجويز كند. با اين حال هيچ موقع بدون تجويز پزشك از مكمل ها استفاده نكنيد؛ زيرا ممكن است بر روي پيوند شما اثر بگذارد.



در صورت وجود ديابت چه بايد كرد؟

پس از پيوند، رژيم غذايي، داراي ميزان بيشتري پروتئين و ميزان كمتري كربوهيدرات هاي ساده به علت اثرات كورتن و ساير داروها، مي باشد. با پزشك و رژيم شناس در خصوص برنامه غذايي خود براي تنظيم ميزان قند خون صحبت كنيد.

منبع:
پزشکان
 

mahya

New member
رژیم غذایی برای چربی خون بالا
بالا بودن چربی*های خون جزو شایع ترین اختلالات تغذیه*ای به شمار می آید كه به اشكال مختلف مثل بالا بودن كلسترول خون، بالا بودن تری گلیسرید و بالا بودن ( LDLكلسترول بد) یا پایین بودن ( HDLكلسترول خوب) قابل بررسی است.
در واقع كلسترول علاوه بر دریافت، از طریق رژیم در سلول*های كبدی نیز ساخته می*شود كه این مسئله اخیر می*تواند بر اساس سابقه خانوادگی موجب بالا رفتن ساخت و ساز شود و بهتر است تمامی افراد چنین خانواده هایی تحت رژیم كم كلسترول قرار گیرند.

افزایش كلسترول خون مگر در مواردی كه بسیار بیشتر از حد طبیعی باشد (كه معمولا با سرگیجه همراه است) به خودی خود نشانه*هایی ندارد و شخص نمی*تواند متوجه آن شود، مگر اینكه از خون او آزمایش به عمل آید..

در واقع محدوده مطلوب برای چربی*های خون عبارت است از:
كلسترول: كمتر از 200-180 میلی*گرم در دسی*لیتر
تری گلیسیرید: كمتر از 200 میلی*گرم در دسی**لیتر
LDL :كمتر از 160میلی*گرم در دسی*لیتر
HDL :برای آقایان بین 40- 50 میلی*گرم در دسی*لیتر و برای خانم ها بین 60-50 كه HDL زیر 35 خطرناك است.

غذاهایی كه در طول رژیم باید از مصرف آنها خودداری كرد یا مصرف آنها را به حداقل رساند:
۱ - حذف كامل چربی های مرئی (چربی هایی كه با چشم دیده*می*شوند)، چربی های اشباع شده و چربی هایی كه در دمای اتاق جامد هستند مثل: گوشت های قرمز كه چربی در لابه لای بافت آنها قرار دارد، كره، روغن های نباتی جامد، پیه و دنبه، پوست مرغ، خامه، مایونز و...
۲ - حذف لبنیات پرچرب و جایگزین كردن آن با انواع كم چرب (زیر 5/1 درصد چربی) یا بدون چربی، شامل خامه ها، پنیر*های خامه*ای (گودا، پیتزا و...)، ماست*های پرچرب، سر شیر و...
۳ - حذف كامل مصرف بعضی از غذاهای دریایی كه حاوی كلسترول بالا هستند، مثل: خرچنگ، میگو، خاویار، صدف.
۴ - مصرف حداكثر 2 عدد زرده تخم*مرغ در هفته و استفاده از سفیده به شكل آب پز مانعی ندارد.

۵ - حذف كربوهیدرات های ساده مثل مواد قندی (قند، شكر، مربا، كارامل، ژله، نوشابه و...
۶ - حذف بیسكوئیت ها و شیرینی*هایی كه در بازار وجود دارد و در تهیه آنها از كره و روغن*های جامد و آرد*های سفید استفاده شده*است، همچنین غلات صبحانه*ای، كیك*ها، كلوچه و پیراشكی.
۷ - حذف شیر*های فرآوری شده مثل: شیر*كاكائو، شیر*قهوه و شیرموز با ماندگاری بالا كه حاوی افزودنی هستند.
۸ - مصرف امعاء و احشاء مثل: كله پاچه، جگر و مغز كه كلسترول بالا دارند (خوراك دل كه كاملا چربی آن گرفته شده باشد مانعی ندارد.)
۹ - آبگوشت ها و خورشت*های چربی گرفته**شده مصرف*شده یا بدون چربی طبخ شود، در حین پخت، روغن های جامد و كره اضافه نشود.
۱۰ - حذف آجیل در افراد با كلسترول بالا لزومی ندارد و افراد با تری گلیسیرید بالا، باید مغزهای گیاهی را هم محدود كنند زیرا تری گلیسرید در برابر كاهش، مقاومت بیشتری نشان می دهد. بادام زمینی در هر دو مورد ممنوع است.
۱۱- اعتدال در مصرف كربوهیدرات های كمپلكس شامل: برنج، نان سفید، آرد های بدون سبوس، بیسكوئیت های كم چرب، ماكارونی و سیب زمینی (البته سیب*زمینی به شكل آب پز همراه مقداری سبزی تازه یا خشك مثل نعناع و آویشن و لیمو سودمند نیز هست.
۱۲ - در افراد با تری*گلیسیرید بالا توصیه می*شود میوه های خیلی شیرین (موز، گلابی، خربزه، زرد آلو، خرمالو و...) محدود شده و آب میوه*های شیرین و صنعتی حذف شود.
۱۳ - محصولات فرآوری شده مثل سوسیس و كالباس كه در حین فرآیند، مقدار زیادی چربی*های اشباع و افزودنی*های ادویه*ای به آنها اضافه*شده، بهتر است حذف یا محدود شود.


مواردی كه شایسته است در رژیم غذایی رعایت شود:
۱ - برنج به شكل كته و بدون روغن طبخ شده و سپس در خاتمه پخت به آن روغن اضافه شود كه اگر از انواع مایع باشد بهتر است.
۲ - طبخ انواع غذاها به شكل آب پز، بخارپز یا در ماكروویو بدون نیاز به سرخ كردن صورت*گیرد.
۳ - گنجاندن سبزی*ها و میوه*های تازه به مقدار زیاد در برنامه غذایی روزانه (كرفس، لوبیاسبز، هویج، مارچوبه، بروكلی، كدو و...
۴ - مصرف روزانه 2/1 لیوان هویج رنده شده در روز.
۵ - مصرف روزانه یك عدد سیب با پوست، خصوصا در افراد با كلسترول بالا.
۶ - استفاده از ادویه مفید زرد چوبه به میزان متعادل تحقیقات جدید حاكی از این است كه زردچوبه حاوی ماده مفید كوركومین است و در كاهش كلسترول و گرفتگی عروق بسیار كارآمد است.
۷ - مصرف مایعات فراوان به میزان 7- 8 لیوان آب سالم و گوارا در روز.
۸ - پیاده روی سه بار در هفته و هر دفعه 20 تا 30 دقیقه.
۹ - مصرف منابع ویتامین c مثل: گوجه فرنگی، لیمو ترش، جعفری، توت فرنگی، فلفل دلمه و مركبات و سبزی های تازه.
۱۰ - استفاده حداقل 2 بار در هفته از ماهی به علت داشتن اسید*های چرب و امگا 3 و دارا بودن خاصیت آنتی اكسیدانی.
۱۱ - استفاده از كدو و شوید با ماست های كم چرب به عنوان میان وعده.
۱۲ - مصرف لبنیات (شیر، ماست، دوغ زیر 5/2درصد چربی)
۱۳ - استفاده حتی الامكان از گوشت های سفید(مرغ، ماهی، بوقلمون) و...

منبع:Salamat Iran Healers Parastari.com Hejamat.com HBI HIC EMS Iranian Health Portal
 

mahya

New member
صرع و کنترل تغذیه*ای آن
سالها پیش زمانی که کسی دچار حمله*های تشنجی صرع می*شد اولین فکری که به ذهن اطرافیان میرسید آن بود که طرف جنی شده*است و باید با کمک جن*گیر او را درمان کرد. دراین جور مواقع همه، اطراف فرد دچار حمله حلقه میزدند و با وحشت او را نگاه می*کردند که به خود می*پیچد واگر فرد شجاعی پیدا می*شود با احتیاط جلو می*رفت وسراو را نگاه می*داشت تا آنرا به زمین نکو*بد. کسی نمی*دانست این جن*ها نیستند که سبب این تکان*های شدید وکف کردن دهان*ها می*شوند بلکه مقصر اصلی سلولهای مغز هستند که یک دفعه همه با هم تصمیم به تخلیه الکتریکی گرفته*اند. امروزه این بیماری کاملا شناخته شده است ودیگر صرع یا Epilepsy با جن*زدگی اشتباه گرفته نمی*شود . افراد زیادی به این بیماری مبتلا هستند که بخشی از *آنها زیر 15سال و حتی بسیار کم سال*تر هستند. در این مقاله سعی داریم علاوه بر توضیح علل و علائم و عوارض بیماری و نیز درمان دارویی آن اطلاعات مفیدی راجع به درمان تغذیه*ای صرع در اختیارتان قرار دهیم تا بدانید که بخصوص در کودکان می*توان با کمک تغذیه بیماری را کنترل کرد.

صرع نوعی بهم*خوردگی متناسب در سیستم عصبی است که منجر به حمله*های مکرر بصورت غش و تشنج (موضعی یا عمومی) و یا اختلال حسی و روانی میشود. دلیل این امر تخلیه الکتریکی بیمار گونه، شدید و ناگهانی سلول*های مغزی است.

بیشتر موارد تشنج در آغاز زندگی رخ می*دهد اما عود مجدد حملات پس از 60 سالگی رخ میدهد. تشنج قبل از 2سالگی عموماً به دلیل مشکلات و نقص*های تکاملی و جراحات نوزادی یا بیماری*های متا*بولیک است.

در کودکان الکترو انسفالو (ثبت امواج مغزی)می*تواند مشخص کننده فعالیت*های تشنجی در بخش*های خاص مغز بسیار کمک کننده است.

صرع انواع مختلفی دارد:

1. صرع گراند ـ مال یا تشنج تو نیک - کلونیک(صرع بزرگ)

2. جاکسونی یا صرع موضوعی

3. پتی مال یا صرع کوچک

4. صرع پسیکوموتور

تشنج عمومی*نوعی است که تمام غشای مغزی را در گیر می*کند. 1 تا 2 دقیقه طول کشیده و پس از وقوع آن بیمار به آهستگی بیدار شده و تلو تلو می*خورد و نسبت به اطراف نا آشنا است که این حالات از چند دقیقه تا چند ساعت طول می*کشد. به این حالت مرحله postictal گفته*شده و مشخصه آن خواب عمیق و سردرد وگیجی و لختی ما هیچه*ای است.

در صرع پتی*مال ممکن است فرد درحین این دوره*ها دچار خیالبافی*شده و پس از تشنج چند ثانیه*ای بهبود یابد و آگاهی خود را باز یابد و حالت postictal را نداشته*باشد.

به هرحال تعیین نوع تشنج وکلید اجرای درمان موثر است. در تشنج*های عمومی *عموماً از داروی فنی*تو*ئین یا والپروات استفاده می*شود که مصرف آنها بر متابولیسم سایر داروها در کبد اثر گذاشته و می*توانند به کبد آسیب برسانند در نتیجه بررسی دوره*ای وضعیت کبد ضروری است. اخیراً از داروی گاباپنتین که عوارض جانبی ندارد بیشتر استفاده می*شود. در صورت عدم کنترل با دارو فرد نیاز به جراحی دارد که در 75٪ موارد سبب درمان کامل بیماری می*شود. مصرف فنوباربیتال در کودکان معمولاً توصیه نمی*شود زیرا می*تواند سبب کاهش ضریب هوشی آنها شود.

داروهای ضد تشنج (فنوباربیتال، فنی توئین و پریمیدون) سبب اختلال جذبی کلسیم از طریق افزایش متابولیسم ویتامینD در کبد می*شوند و درمان طولانی با آنها می*تواند منجر به راشیتیسم در کودکان یا استئومالاسی در بزرگسالان شود. پس مکمل یاری با ویتامین D ضروری است. قابل ذکر است که مکمل یاری با اسید فولیک بر متابولیسم فنی توئین اثر می*گذارد و بهتر است از مصرف اسید فولیک خودداری شود. مصرف الکل سبب کاهش اثر فنی توئین و بروز تشنج می*شود که باید از مصرف آن خودداری کرد. ضمناً غذا سبب کاهش جذب فنوباربیتال می*شود از این رو باید دارو را در فاصله وعده*های غذایی مصرف کرد. در صورت وجود تغذیه با لوله حتماً باید دوز دارو مجدداً بررسی شود، زیرا این نوع از تغذیه سبب کند شدن جذب دارو و احتمالاً بروز حمله می*شود.

نکات مهم :

1- مصرف شیرینی، شکلات، تنقلات، نوشابه گازدار،* آجیل، قند و شکر، عسل، مربا، شربت،*چای، قهوه و آدامس ممنوع است.

2- در صورت وجود حساسیت مواد غذایی حساسیت زا شناسایی و حذف می**شوند.

3- می*توان از گوشتها،*تخم مرغ، لبنیات، نان، برنج، سیب زمینی،* روغن،* کره، میوه و سبزی بر حسب دستور رژیم شناس استفاده کرد.

4- آب گوشت، جعفری، *نمک، انواع ادویه از جمله موارد آزاد هستند.

5- مصرف مکمل ویتامین D توصیه می*شود.

6- بهتر است داروی پریمیدین با غذا یا شیر مصرف شود.
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
 

mahya

New member
اختلالات متابولیکی آمینواسید:
فــنـــیـــل کـــتـــونــوریــــا (Phenylketonuria (PKU

فنیل کتونوریا در نتیجه فقدان آنزیم مبدل فنیل آلانین به تیروزین در بدن ایجاد می شود. عوارض آن شامل عدم کارائی ذهنی، تشنج، تهوع، راش پوستی و ... می باشد.

فنیل کتونوریا در نتیجه فقدان آنزیم مبدل فنیل آلانین به تیروزین در بدن ایجاد می شود. عوارض آن شامل عدم کارائی ذهنی، تشنج، تهوع، راش پوستی و بوی بد بدن (بویی مشابه موش) بوده و تشخیص آن توسط آزمایش خون می باشد. در صورت رعایت رژیم غذایی عاری از فنیل آلانین رشد طبیعی برای مبتلایان میسر است. علیرغم اینکه نوزادان در بدو تولد علائم خاصی ندارند، برخی اوقات خواب آلوده می باشند و غذا نمی خورند. ناتوانی ذهنی، در طی سال نخست زندگی رشد پیدا می کند و به تدریج تشدید می گردد. سایر علائم شامل تشنج، تهوع، اگزما، راش، پوست و موی روشن تر از سایر اعضاء خانواده، بیش فعالی و عوارض روانی هستند. بدن کودکان درمان نشده، در نتیجه تولید ماده حد واسط از فنیل آلانین بوی بدی می دهد.

در صورت تشخیص به موقع و آغاز درمان در ابتدای تولد و حفظ رژیم غذایی مناسب، کودکان رشد طبیعی خواهند داشت. شروع درمان پس از 2 یا 3 سال از زندگی، از تشنج و بیش فعالی شدید جلوگیری کرده و تا حدی بهره هوشی را تقویت می کند. ولی ناتوانی ذهنی قابل بازگشت نمی باشد. مطالعات اخیر نشان می دهد که برخی از بیماران مبتلا که دچار ناتوانی ذهنی شده بودند (البته پیش از وجود آزمایش های غربالگری متولد شده اند)، پس از استفاده از رژیم عاری از فنیل آلانین شرایط بهتری پیدا کردند.

جهت پیشگیری از بروز ناتوانی ذهنی، بیماران باید میزان دریافت فنیل آلانین در چند هفته اول زندگی را در رژیم خود محدود نمایند. فنیل آلانین نباید از رژیم غذایی به طور کامل حذف شود، چون مقدار پایین آن برای حیات ضروری می باشد. از آنجائی که اکثر منابع پروتئینی مانند گوشت، شیر و سایر غذاهای پروتئینی حاوی مقادیر بالای فنیل آلانین هستند، کودکان مبتلا نمی توانند از این منابع استفاده کنند بلکه باید به جای آن از غذاهای عاری از فنیل آلانین استفاده نمایند. البته، غذاهای طبیعی حاوی پروتئین کم مانند میوه ها، سبزیجات و برخی دانه های حبوبات می توانند مصرف شوند.

غذاهای خاص ویژه نوزادان با فرمول ویژه عاری شده از فنیل آلانین در دسترس می باشند. رژیم عاری از فنیل آلانین باید در طول عمر ادامه پیدا کند.

برخی از غذاهای مناسب استفاده در رژیم غذایی مبتلایان به فنیل کتونوریا که در کشور قابل تهیه می باشند و در فهرست محصولات یارانه ای معاونت غذا و دارو می باشند به شرح ذیل می باشد.
XP Analog نام جدیدPKU Anamix
PKU Anamix غذای رژیمی برای موارد خاص در نوزادان زیر یک سال مبتلا به فنیل کتونوریا و به عنوان مکمل غذایی در کودکان زیر یک سال مصرف می شود. PKU Anamix غذای عاری از فنیل آلانین حاوی اسید آمینه های ضروری و غیر ضروری، کربوهیدراتها، چربیها، ویتامینها و املاح و اسیدهای چرب با زنجیره بلند (LCPUFA) می باشد. میزان مصرف این محصول در نوزادان توسط پزشک متخصص و با توجه به سن، وزن و شرایط خاص بیمار تعیین می شود.


Comida PKU A
غذای رژیمی برای موارد خاص در نوزادان زیر یک سال مبتلا به فنیل کتونوریا و به عنوان مکمل غذایی در کودکان زیر یک سال مصرف می شود. میزان مصرف این محصول توسط پزشک متخصص و با توجه به سن، وزن و شرایط خاص بیمار تعیین می شود.

Comida PKU B
مخلوطی از ال- آمینو اسیدها فاقد فنیل آلانین می باشد که حاوی ویتامینها، اسیدهای چرب، کربوهیدرات، عناصر کمیاب و املاح مورد نیاز می باشد و به عنوان تامین کننده پروتئین مورد نیاز بدن در بیماران مبتلا به فنیل کتونوری و هایپر فنیل آلانینمیا بین 1 تا 14سال کاربرد دارد. میزان مصرف این محصول توسط پزشک متخصص و با توجه به سن، وزن و شرایط خاص بیمار تعیین می شود.

Comida PKU C
مخلوطی از ال- آمینو اسیدها فاقد فنیل آلانین می باشد که حاوی ویتامینها، اسیدهای چرب، کربوهیدرات، عناصر کمیاب و املاح مورد نیاز می باشد و به عنوان تامین کننده پروتئین مورد نیاز بدن در بیماران بالای 15 سال مبتلا به فنیل کتونوری و هایپر فنیل آلانینمیا سال کاربرد دارد. میزان مصرف این محصول توسط پزشک متخصص و با توجه به سن، وزن و شرایط خاص بیمار تعیین می شود.

XP Maxamaid
XP Maxamaid پودر جهت تهیه نوشیدنی عاری از فنیل آلانین با طعم پرتقال که حاوی آمینواسیدهای ضروری و غیر ضروری، کربوهیدرات، ویتامینها و املاح می باشد و در کودکان 1 تا 8 سال با تشخیص فنیل کتونوری استفاده می شود.

XP Maxamum
XP Maxamum پودر جهت تهیه نوشیدنی عاری از فنیل آلانین که حاوی آمینواسیدهای ضروری و غیر ضروری، کربوهیدرات، ویتامینها و املاح می باشد و در کودکان بالای 8سال، بزرگسالان، زنان باردار با تشخیص فنیل کتونوری استفاده می شود.
 

mahya

New member
بیماری های متابولیک ژنتیک
- بیماری های متابولیک ژنتیک که کنترل این بیماری ها که بسیاری از آنها در نوزادان پس از تولد رخ می دهد، در صورت تشخیص و تغذیه مناسب، قابل دست یابی است.
2- بیماری های رایج تر و اکتسابی که برای کمک به رفع نیازهای تغذیه ای خاص در این بیماری ها و همچنین کمک به درمان های طبی، محصولات ویژه ای در دنیا تولید می شوند که تحت نام Medical Nutrition قرار می گیرند.

توجه و آگاهی جامعه داروسازان که در بسیاری از موارد به عنوان مشاور و محرم بیماران مورد سوال واقع می شوند و در نتیجه لزوم آشنایی آنها با تغذیه در این گروه ها، محور مقالات این بخش خواهد بود.

بیماری های متابولیک ژنتیک

مقدمه

اکثر غذاها و نوشیدنی ها حاوی ترکیباتی از مواد می باشند که باید توسط بدن به اجزاء ساده تر قابل استفاده تبدیل شوند. این فرآیند که به متابولیسم معروف است، توسط آنزیم هایی که توسط خود بدن تولید می شوند، انجام می پذیرد. در صورتی که یک اختلال ژنتیکی بر عملکرد سیستم آنزیمی تاثیر گذارد و منجر به نقص یا فقدان آنزیم یا آنزیم هائی گردد، بیماری های مختلفی بروز می کنند و در نتیجه عدم توانایی در تجزیه برخی مواد، مواد حد واسطی که معمولاً سمی نیز می باشند، تولید شده و منجر به بروز آنچه که "بیماری های متابولیک" نامیده می شوند، می گردند.
نکته: برخی بیماری های ژنتیکی متابولیکی مانند فنیل کتونوریا یا لیپیدوزیس، در جنین و توسط آزمایش مایع آمنیوتیک یا نمونه برداری از پرزهای کوریونی تشخیص داده می شود.
 
بالا