برنامه درسي كارشناسي ارشد نانوتكنولوژي پزشكي

Martian

New member
فصل اول

مشخصات كلي برنامه كارشناسي ارشد ناپيوسته

رشته نانوتكنولوژي پزشكي

تعريف رشته و مقطع مربوطه

نام رشته: نانوتكنولوژي پزشكي مقطع: كارشناسي ارشد (M.S.)

نام رشته به زبان انگليسي: Medical Nanotechnology

تعريف رشته:

نانوتكنولوژي عبارت است از تحقيق و توسعه فناوري در سطح اتم و مولكول*ها در اندازه*هايي در حدود 100-1 نانومتر جهت دستيابي به درك اساسي از پديده*ها و مواد در سطح نانو و ساخت و استفاده از ساختارها و وسايل و سيستم*هايي كه داراي ويژگيها و عملكرد جديد به دليل داشتن اندازه*هاي كوچك مي*باشند.

در بخشي از نانوتكنولوژي كه تحت عنوان نانوتكنولوژي مرطوب ناميده مي*شود به مطالعه و بررسي سيستم*هاي زيست محيطي در مقياس نانومتري پرداخته مي*شود. نانوتكنولوژي پزشكي در اين بخش قرار دارد. اين شاخه از علم وابسته به چندين رشته از جمله فيزيك، مهندسي شيمي، زيست شناسي و... مي*باشد. در حقيقت نانوتكنولوژي پزشكي فكن بكارگيري تدابير نانوتكنولوژي در حيطه پزشكي است كه در آن در حيطه سلامت به موضوعاتي نظير سيستم*هاي نوين دارورساني، داروهاي هوشمند، روشهاي تشخيص بيماريها، معرفي محصولات و تجهيزات جديد پزشكي نظير نانوروباتها و بافت*هاي مصنوعي پرداخته مي*شود كه هدف آن بهبود كيفيت زندگي از طريق ايجاد تحولات جدي و عظيم در بخش بهداشت و درمان است.

2- تاريخچه:

تاريخچه مختصر اين رشته در دنيا:

بخش اعظم مراكز مهم نانوتكنولوژي در سراسر جهان در چند سال اخير (از سال 2001) تأسيس شده است. تعدادي از دانشگاههاي آمريكا، اروپا، استراليا و ژاپن با همكاري برخي مراكز تحقيقاتي، دوره*هاي تحصيلي نانوتكنولوژي ارائه نموده*اند. هدف اوليه اين مراكز، تحقيق و توسعه در زمينه علوم و فناونري نانو مي*باشد. بعضي از اين مراكز تحقيقاتي از برنامه*هاي آموزشي دانشگاههاي مرتبط با خود حمايت مي*كنند. اسامي دانشگاههايي كه داراي دوره ليسانس و فوق*ليسانس در زمينه نانوتكنولوژي هستند در جدول زير آمده است...........

برای اطلاعات بیشتر به منبع مراجعه کنید
لینک منبع:برنامه درسي دوره كارشناسي ارشد نانوتكنولوژي پزشكي
 
بالا