بحث هایی در مورد نجاست سگ و نگهداری آن در خانه!

varia

Well-known member
سوالی که امروزه شاید برای خیلی از دوستان پیش آید نجاست هایی هست که از دیدگاه دینی برای برخی اشیا و موجودات قائل میشود. برای بسیاری از دوستان شاید این موضوع جای تامل باشد که چرا سگ که مخلوقی از خداوند است باید نجس باشد؟ درحالی که از لحاظ علمی فعلا اطلاعات کامل و جامعی در این خصوص بدست نرسیده است!
برای داشتن اطلاعاتی در این خصوص مطالبی در زیر آورده میشه که امید است به گره گشایی و تامل بیشتر و نتیجه گیری بهتر منجر بشود::

در خصوص نجاست سگ از دفتر آیت الله خامنه ای و آیت الله مکارم شیرازی استفتاء شده که نتیجه آن به این شرح است :
سوالات مطرح شده شامل این دو مورد بود : ۱ - آیا سگ نجس است؟ ۲ - نگهداری آن در منزل اشکال شرعی دارد؟

پاسخ دفتر آیت الله خامنه‌ای : ۱ - نجس است. ۲ - فی نفسه اشکال ندارد.
پاسخ دفتر آیت الله مکارم شیرازی : ۱ - نجس است. ۲ - اگر سگ نگهبان باشد اشکال ندارد.

۳ - از دفتر حجت الاسلام حسین انصاریان هم در مورد احادیث وارده در زمینه نجاست سگ سوال شده که پاسخ آن دفتر عیناْ به این شرح است :
اولاً نجاست سگ مورد اتفاق و اجماع همه مسلمین از هر فرقه و مذهبی می‌باشد و همین اجماع و اتفاق کلی بر نجاست سگ بزرگترین دلیل فقهی و علمی مسئله می‌باشد، زیرا همانطور که در فقه اسلامی بحث شده است چنین اجماعات و اتفاقاتی هرگز نمی تواند برخواسته از یک تبانی ظاهری باشد. بلکه ریشه در سنت رسول خدا و امامان معصوم ما دارد.
ثانیا: قرآن کریم به صراحت کامل امر بسیاری از احکام شرعی و مسایل دینی را به رسول خودش محول فرموده و در دهها آیه قرآن بصراحت کامل فرموده است از خدا و رسولخدا اطاعت کنید و در سوره حشر آیه 9 بصراحت می‌فرماید: « وَما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» بنابر این احادیث و روایات شریفه پیامبر خدا و جانشینان به حق آنحضرت نیز دومین مستند ما در بیان احکام شرعی خواهد بود.
ثالثا: احادیث و روایاتی که از پیامبر و دیگر امامان معصوم ما پیرامون نجاست سگ و دوری جستن از آن به ما رسیده است بقدری زیاد است که هرگز نمی توان در اعتبار و قطعیت آنها اشکال کرد .

در مورد نجاست سگ دو نکته مهم را باید توجه داشت :

1 - لزوماً نجاست با نگهداری از سگ ارتباط ندارد. ممکن است من از سگی نگهداری کنم اما برای نماز و مسائل طهارت هم مواظب باشم.
2 - اگر فردی مسلمان و شیعه است و از مجتهدی عادل (عادل به معنای آنست که شما مطمئن باشید که وی از روی هوای نفس و خودخواهی فتوا نمی دهد و اصراری بر گناه کردن ندارد) در مسائلی که اطلاعی از مبانی دینی آن ندارد تقلید (پیروی) می کند حتماً باید به نظر مراجع که اجماع کاملی بر نجاست سگ دارند گردن نهد. به همین دلیل بهتر است که من نجاست سگ را قبول کرد ولی این دلیل این نیست که از علت نجاست سگ اطلاع کامل داریم بلکه در این خصوص به نظر متخصصین فقه رجوع می کنیم. اما در عین حال می توانیم بخواهیم که در این خصوص تحقیقات بیشتری صورت پذیرد.
 
بالا