اندرزهای بیست‌گانه استاد فوناکوشی در کاراته

mashzahra

New member
l9hzbqjfnt13qzx7p18l.jpg

اندرزهای بیست‌گانه استاد فوناکوشی- اندرز1
1) کاراته با احترام آغاز و با احترام نیز خاتمه می‌یابد.
Karate-do wa rei ni hajimari rei ni owaru koto a wasaru na
استاد فوناکوشی در اولین اندرز خود توصیفی زیبا و فوق‌العاده‌یی در مورد عشق ارائه کرده است. وی نشاط و رضایتی که حاصل همدلی و صمیمیتی است که از دل و جان اشخاص با دیگران بوجود می‌آید را کاملاً احساس کرده است. شاید یکی از بهترین، با ارزش‌ترین و خالص‌ترین احساسات در بین ما، نوع‌دوستی، عشق و احترام نسبت به یکدیگر باشد. احترام، برادر عشق است. هرچند ممکن است که ما به آن واقف نباشیم، ولی احترام به هدف عمیق‌تری دلالت دارد و آن عبارتست از تکامل و کسب ارزشهای والای انسانی در هنر زندگی. با نگاهی روشنفکرانه می‌توان گفت که معنی آن عبارتست از، بازکردن درها بسوی راز و رمز زندگی. تواضع، فروتنی و احترام، سبب آگاهی و بینش خواهد شد. بدون درک مفهوم احترام و تواضع، نمی‌توانیم بطور حقیقی درها را باز کنیم. بدون بیرون آمدن از خود (منیّت) و راه‌یابی به قلب دیگران از طریق احترام (تعظیم نمودن و یا دست دادن)، کسی نمی‌تواند ادعا کند که هنرجوی کاراته‌دو می‌باشد و قاعدتاً نیز نمی‌تواند روشهای بودو را مشاهده و درک کند. هنرجوی کاراته می‌بایست اهمیت واقعی احترام را نسبت به خود و دیگران به خوبی درک کند. بخاطر بسپارید که هر طور شما رفتار کنید، دیگران نیز به همان نحو با شما رفتار خواهند نمود.
20) همیشه در روش‌ها و تصمیم‌گیر‌ی‌ها زندگیتان طوری اقدام کنید که بتوانید از اندرزهای ارائه شده استفاده نمایید - Tsune ni shinen ku fu seyo

برای چندمین بار توصیه شده است که بایستیم، ساکت باشیم و فقط به ندای درونمان گوش دهیم. اگر ما خواهان و مطیع قوانین و رفتارهای والای انسانی هستیم، اگر در قلمرو راستی و صداقت زندگی می‌کنیم و نیز مایلیم بهترین بهره را از آن ببریم در آنصورت می‌توانیم بدون هیچ شرطی به کمال رسیده و به روحی روشن و ملکوتی دست پیدا کنیم. هر کس باید راه خود را در زندگی پیدا کند. اگر چه زندگی بهترین هدیه‌ای است که به انسان اعطا شده ولی گاهی نیز خمودگی برای ما ارمغان دارد.

هرحال فوناکوشی توصیه می‌کند که اگر بتوانیم هر روز با دوی کاراته زندگی کنیم و روی جاده‌ی آن که از عقل سنگ‌فرش شده قدم بزنیم، دیگر احساساتی از قبیل ناراحتی، افسردگی و یا گناه نخواهیم داشت و روحیه‌ی جنگندگی‌‌مان از شمشیر حق، بدرستی استفاده خواهد نمود.

منبع : کتاب کاراته و اندرزهای اخلاقی





اندرزهای بیست گانه استاد فوناکوشی - اندرز 19

19)کاربرد صحیح این موارد را هیچگاه فراموش نکنید: قدرت و ضعف نیرو، انقباض و انبساط بدن، آهستگی و سرعت اجرای تکنیکها.
Chikara no kyojaku tai no shinshuku waza no kankyu

روانشناسی زمانبندی در انجام یک تکنیک، شاید روش خوبی برای توضیح این اندرز باشد. گاهی حمله کردن با نهایت قدرت ممکنه، عاقلانه نمی‌باشد چرا که شخص به اجرای بهترین تکنیک خود (شِگِرد) گرایش پیدا می‌کند. اگر حمله ضعیف باشد، ممکن است حریف فکر کند که می‌تواند مبارزه را تحت کنترل خود داشته باشد چرا که ضربات شما کیمه ندارد. اگر اجرای این تکنیک‌ها به منظور کسب امتیاز و برتری باشد باید بسیار محتاطانه، عاقلانه و با هدف صورت گیرد.

بارها اتفاق می‌افتد که ما مجبور به تصمیم‌گیری‌های مشکل می‌شویم. مثلاً پسری می‌خواهد خودروی پدرش را قرض گرفته تا به سر قرارش برسد ولی هوا بسیار بد است، لذا تقاضای او رد می‌‌شود. پسر عصبانی شده و مشاجره می‌کند. در این موقعیت، پسر متوجه نیست و درک نمی‌کند که تصمیم پدر بخاطر عشق به فرزند و حفظ سلامتی او گرفته شده و موضوع استفاده از خودرو نبوده است. در این موقعیت، پدر در تصمیم خود ثابت قدم می‌باشد. از طرف دیگر، گاهی تصمیماتی اتخاذ می‌شوند که در مورد آنها بخوبی فکر نمی‌شود، انگار که بگوییم کیمه در آن وجود ندارد. خیلی به سرعت انجام می‌دهیم و لحظه مناسب را از دست می‌دهیم. پدر عجولانه تصمیم می‌گیرد، خودرو را به فرزندش می‌دهد و تصادف نیز اتفاق می‌افتد.

منبع : کتاب کاراته و اندرزهای اخلاقی



اندرزهای بیست گانه استاد فوناکوشی - اندرز 18

18) تمرین کاتا یک چیز است، درگیر شدن در یک مبارزه واقعی، چیز دیگری است.
Kata wa tadashiku, jisen wa betsumono

کاتا، تمرین رسمی کاراته است. در کاتا، تکنیک‌های دفاع از خود که در کاراته موجود است مشاهده می‌شود. چنانچه کاتا را با اصول صحیح تمرین کنیم در اصل خود را با روح بودو و اصول تمرین در آن وفق داده‌ایم. زندگی یک مبارزه مداوم و بی‌پایان است. ما هر روز برای مواجه با هر بخش از زندگی اجتماعی، خود را با تاکتیکی درگیر می‌کنیم. زندگی دو جاده کاملاً موازی دارد: مسیر خوبی‌ها و مسیر بدی‌ها. این ما هستیم که مسیر را انتخاب می‌‌کنیم: درست یا غلط.

به هر حال، علیرغم انتخاب مسیرمان، واقعیتی که به همراه آن انتخاب می‌آید، تجربه تصمیم‌گیری است. این است تقلای واقعی، تلاش واقعی و جنگ واقعی. مسابقات و شاید درگیری‌های روزمره زندگی‌مان، از طریق تلاش‌کردن در اجرای صحیح کاتا، می‌تواند در مورد این مسئله که زندگی برای چیست؟ به ما قیاسی درستی نشان دهد.

منبع : کتاب کاراته و اندرزهای اخلاقی





اندرزهای بیست گانه استاد فوناکوشی - اندرز 17

17)ایستادن‌ها در اولویت قرار دارند، نوآموزان ‌باید با ایستادنهای مختلف آشنا و مهارت خود را در آنها بالا ببرند Kamae wa shoshinsha ni atowa shizentai

نوآموزان باید تمامی داچی‌ها را تمرین کرده و به آنها کاملاً مسلط شوند. داشتن زیربنایی قوی در کاراته‌دو بسیار اساسی و مهم است، ولی همانطور که قبلاً اشاره کردم قصد دارم این اندرزها را از نظر فلسفی با یکدیگر بررسی کنیم.

در سالهای اولیه زندگیمان، آنهایی که ما را دوست دارند مداوم به ما نصیحت می‌کنند که تا جوان هستیم هرچه را می‌خواهیم بدست آوریم. مغز و فکر ما بیشتر آمادگی فراگیری دارد، بدنهایمان نیز قوی‌تراست و می‌توانیم فعالیتهای فیزیکی را براحتی انجام دهیم. دیدن جوانان بدون داشتن راهنما و مشاور، بسیار دردناک است. همین جوانان هستند که سر از خیابانها درآورده، مواد مخدر مصرف و به کارهای خلاف کشیده می‌شوند. ای کاش کسی آنجا منتظرشان باشد که دوستشان داشته باشد و با یکدیگر کارهای نیک انجام دهند، کسی که زندگی سالم و مفیدی را دارا باشد.

زمانی دولت‌مردی می‌گفت: بچه‌ای بین سنین شش و دوازده‌ ساله به من بدهید، او همیشه برای من باقی خواهد ماند. در رابطه با کاراته، داشتن پایه‌ای خوب و ایستادنی محکم و قوی، سرمایة عمر او خواهد بود. یادمان باشد ریشه قوی، درخت را پایدار نگاه می‌دارند.

منبع : کتاب کاراته و اندرزهای اخلاقی

اندرزهای بیست گانه استاد فوناکوشی - اندرز 16

16)وقتی از خانه خارج می‌شوید، تصور کنید حریفی منتظر شماست.
Danshi mon o izureba hyakuman no teki ari

چندبار این داستان قدیمی را شنیده‌ایم؟ توی دردسر افتادم بخاطر اینکه در مکانی (و یا زمان) که نباید باشم بودم. فوناکوشی از خواننده انتظار دارد تا اینطور فکر کند که هرگاه قدم از خانه بیرون می‌گذارد، افراد زیادی منتظر و آماده حمله به او هستند. رفتارهای ما هستند که تصمیم می‌گیرند تا دنیای اطراف خود را چگونه تجربه کنیم. در هر لحظه از زندگی‌مان، رویدادهای مثبت و منفی را تجربه می‌کنیم و نیز فراموش نکنیم که باید بهای تصمیمات خود را نیز بپردازیم. شاید بتوان این اندرز فوناکوشی را بشکل دیگری نیز بیان کرد: هرگاه خانه را ترک می‌‌کنیم، باید فکر کنیم که در طول مدت روز اتفاقات زیادی در انتظار ما هستند. آیا رفتارمان (عکس‌العمل‌مان در برابر اتفاقات) ما را به دردسر می‌اندازد؟ با رفتارهایمان، دنیای اطرافمان را تجربه می‌کنیم.

تعادل، پایداری را بوجود می‌آورد. اصول اخلاقی یک فرد عاقل اینست که خونسرد باشد و قبل از تصمیم‌گیری، چند دقیقه‌ای موقعیت را بررسی کند. رفتار شماست که تصمیم می‌گیرد چگونه جهان را تجربه کنید. اگر رفتاری غیرمنطقی داشته باشید، آن رفتار برای نیروهای بیرونی شما نیز تصمیم می‌گیرد تا غیرمنطقی عمل کند. تعادل عبارتست از میانه‌روی در انجام امور و نه زیاده‌روی.

منبع : کتاب کاراته و اندرزهای اخلاقی



اندرزهای بیست گانه استاد فوناکوشی - اندرز 15

15) به دستها و پاهایتان بعنوان شمشیر نگاه کنید Hi to no te-ashi wa ken to omoe

ضربه مشت را طوری اجرا کنید که انگار شمشیری در دست دارید، به این معنی که تکنیک‌تان باید به تیزی و بُرنده‌گی یک شمشیر باشد. این گفته‌ی فوناکوشی، کاراته و کن جوتسو را به موازات یکدیگر قرار می‌دهد. استفاده از دست همانند شمشیر، یک اصطلاح قدیمی در کاراته است.

از نظر فلسفی، هنرهای رزمی و مذهب ذن رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند. هر دوی آنها هر نوع وابستگی را منع می‌کنند. وابستگی انسان را آسیب‌پذیر می‌کند. شخص می‌تواند به یک تکنیک و یا تاکتیک وابسته شود و اینطور فکر می‌کند که با بکار بردن آن در مبارزات خود همیشه پیروز خواهد بود. اگر انسان به تکنیکی وابسته شود، قدرت برخورد با شرایط مختلف را از دست می‌دهد. هنرجو می‌بایست تمامی تکنیک‌ها را تمرین کند. تمرین در تمامی تکنیک‌ها باعث می‌شود چشمهایتان نیز عادت کنند، و این عادت باعث می‌شود تا غافل‌گیر نشوید. با این روش می‌توانید نمایی از حریفتان داشته باشید تا در لحظه مناسب، حرکت لازم را انجام دهید.

منبع : کتاب کاراته و اندرزهای اخلاقی

اندرزهای بیست گانه استاد فوناکوشی - اندرز 14

14) صحنه نبرد بستگی دارد به چگونگی حرکت شما:‌ با گارد یا بدون گارد (با توجه به حرکت حریف، حرکت کنید) Tattakai wa kyo jitsu no soju ikan ni ari

در کاراته‌ی سنتی، دو نوع موقعیت در مبارزه وجود دارد، کن و تای. کن عبارتست از؛ ابتکار عمل را در دست داشتن و یا داشتن شرایط و موقعیت‌های فعال. تای عبارتست از؛ حمله نکردن و منتظر حمله حریف بودن یا در کمین نشستن. در موقعیت کن، دو تکنیک مشاهده می‌کنیم: تای نو سن و یو نو سن.
در تای نو سن، حملات از گاردهای کاملاً هجومی آغاز می‌شوند و دفاع‌ها نیز برحسب چگونگی روند مبارزه، انجام می‌شوند.آموزش کاراته سعی کنید با تاکتیک‌هایتان به دشمن نفوذ کنید و نه با تکنیکهایتان.
در یو نو سن، باید بطور کاملاً ناگهانی تکنیک را اجرا نمود. فراموش نکنید که نباید موقعیت خودتان را تغییر دهید. سعی کنید گارد حریف را شکسته و از آن عبور کنید. در اینجا اجرای تکنیک مهمتر از تاکتیک است. در هر حال، اگر موارد گفته شده را بخوبی درک کرده و بکار ببرید، پیروزی شما تضمین شده است.

طر بسپارید که هر طور شما رفتار کنید، دیگران نیز به همان نحو با شما رفتار خواهند نمود.
 
بالا