آیا هیچ یک از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟

siZ61A_420.jpg


آیا هیچ یک از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟

یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ ... الحجرات/ 12

ای کسانی که ایمان آورده اید ، از گمان فراوان بپرهیزید زیرا پاره ، ای از گمانها در حد گناه است و در کارهای پنهانی یکدیگر جست و جو مکنید و از یکدیگر غیبت مکنید آیا هیچ یک از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟ پس آن را ناخوش خواهید داشت و *از خدا بترسید*، زیرا خدا توبه پذیر و مهربان است

شان نزول آیه
دو نفر از اصحاب رسول اللَّه (صلی الله علیه و آله) از رفیقشان " سلمان" غیبت کردند، زیرا او را خدمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرستاده بودند تا غذایی برای آنها بیاورد، پیامبر (صلی الله علیه و آله) سلمان را سراغ "اسامة بن زید" که مسئول" بیت المال" بود فرستاد، "اسامه" گفت: الان چیزی ندارم، آن دو نفر از" اسامه" غیبت کردند و گفتند: او بخل ورزیده و در باره" سلمان" گفتند: اگر او را به سراغ چاه سمیحه (چاه پر آبی بود) بفرستیم، آب آن فروکش خواهد کرد! سپس خودشان به راه افتادند تا نزد" اسامه" بیایند، و درباره موضوع کار خود تجسس کنند. پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: من آثار خوردن گوشت در دهان شما می‏بینم*، عرض کردند: ای رسول خدا ما امروز مطلقا گوشت نخورده‏ایم! *فرمود: آری گوشت" سلمان" و" اسامه" را می‏خوردید. این آیه نازل شد و مسلمانان را از غیبت نهی کرد.
 
اکنون آمدیم و کسی برادر نداشت اگر نهان گویی ( غیبت ) کند آسیبی بوی نمی رسد ؟ چون برادر ندارد؟

آیا نهان گویی برای کسانی که برادر ندارند آزاد است ؟؟
 

rawy

New member
من جایی توصیف جالبی از این استعاره شنیدم, منظور از خوردن گوشت برادر مرده این هست که وقتی موجودی زنده است اگر قسمتی از بدنش آسیب ببینه قابلیت ترمیم داره و اصلاح داره اما موجود مرده خیر.
وقتی کسی حضور داره اگر در حضورش ازش بدگویی کنیم مثل اون فرد زنده توان دفاع از خودش و بازسازی شخصیت و وجهه اش رو داره, اما متاسفانه ما به راحتی در حالی که اون شخص نیست که از خودش و رفتاری که داشته دفاع کنه پشت سرش صفحه می گذاریم و وجهه ی آدمها رو تو دید دیگران خراب می کنیم در حالی که ابدا راضی نیستیم این اتفاق در مورد خودمون بیفته!!!
خدا زبان و فکرمون رو از این شر حفظ کنه
 

saadat

New member
اکنون آمدیم و کسی برادر نداشت اگر نهان گویی ( غیبت ) کند آسیبی بوی نمی رسد ؟ چون برادر ندارد؟

آیا نهان گویی برای کسانی که برادر ندارند آزاد است ؟؟

آقای نوری علاوه برتوضیحات راوی اگه یه کم دقت کنید در روایت به آن دونفر گفته شد گوشت برادرتان راخوردید درحالی که آنها برادر اسامه وسلمان نبودند پس منظور برادر خونی نیست.
 
بالا