آنچه از ماهی قرمز نمی دانیم

Artmis.a

New member
«ماهي قرمز» يا ماهي حوض یکی از زيباترين نوع ماهي ها است با قدمتی ۱۶۰۰ ساله. كشور چين را خواستگاه آن معرفی می کنند و در حال حاضر بيش از صد گونه مختلف از اين نوع ماهي در جهان وجود دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ۸۰ سال از ورود اين گونه ماهی به ايران که با نماد شادابي و جاري بودن زندگي در سفره هفت*سين ايرانيان جايگاه ويژه*اي پيدا كرده است مي*گذرد. عموم مردم این موجود زیبا را ماهي شب عيد می دانند و معتقدند عمر آن نهايتا دو- سه ماه بیشتر نیست درحالي كه ماهي قرمز، ماهي شب عيد نيست و شيشه عمر آن* به دست ماست و درصورت فراهم كردن شرایط مناسب برای اين جاندار، عمر مفيدش شش تا هشت سال است كه البته مي*تواند تا ۲۰ سال نیز عمر كند و به وزن ۴.۵ كيلوگرم و طول ۶۰ سانتي متر برسد.

ماهی قرمز با نام علمی"Carassius auratus gibelio" که به نام*های ماهی طلایی، ماهی گلی، ماهی حوض نیز خوانده می*شود گونه*ای ماهی از ردهٔ کپورچه*ها است. این ماهی همه چیز خوار است. موطن اصلی آن معمولاً در سیبری و جنوب شرقی آسیا است ولی هنوز در این مورد عقاید مختلف و گوناگونی وجود دارد.

انتشار این ماهی توسط انسان صورت گرفته و به این علت این ماهی در رودخانه*های اروپا دیده می*شود. این ماهی در ایران در حوضه*های دریای خزر، دریاچه ارومیه، دریاچه هامون در سیستان و رودخانه کارون یافت می شود.

نکته بسیار جالب درباره شرایط زیست*محیطی این ماهی این است که این ماهی می*تواند از تخم*های لقاح نیافته نیز به وجود آید. در واقع بعد از تخم ریزی، اسپرم (این اسپرم می*تواندمتعلق به ماهیان نر همین زیرگونه یا اسپرم سایر کپور ماهیان باشد)وارد تخم می*شود ولی با آن ترکیب نشده، از بین می*رود و تنها باعث تحریک تخم شده و شروع به تقسیم می*کند. البته از این تخمها فقط ماهیان ماده به وجود می*آیند.
چنین تولید مثلی را Gynogenese می*گویند. بنابراین ماهیان ماده نیز قادر به حفظ و بقای نسل خود است. ز
مان تخم ریزی بر حسب دمای آب ماه*های فروردین و اردیبهشت و دمای اّب مناسب برای تخم ریزی ۲۲-۱۸ درجه سانتی گراد است.
 

Artmis.a

New member
نکاتی درباره خرید ماهی قرمز

هنگام خريد ماهی قرمز دقت كنید اين آبزي از نظر ظاهري داراي علائم بيماري نباشد. باله*هاي ماهي قرمز نبايد تاخورده و جمع شده باشد. باله ماهي سالم پوسيدگي ندارد و روي سطح بدنش لكه*هاي سفيد يا قرمز رنگ وجود ندارد. چشمان ماهي قرمز نباید بيرون زده باشد و پولك*هاي آن نيز نباید ريخته باشد.
 

Artmis.a

New member
شرایط نگهداری

- براي نگهداري هر ماهي قرمز حتما دو ليتر آب لازم است. این ماهی را نبايد در ظروف دهان گرد و كوچك نگهداري كرد و حتي المقدور براي جلوگيري از اشكال
در سيستم جهت*يابي اين آبزي از ظروف چند ضعلي براي نگهداري استفاده شود.

- كنار شومينه، آشپزخانه و مكان*هايي كه تغيير دما زياد است، مکان مناسبی برای نگهداري ماهي قرمز نیست.

- آب ماهی ها باید هفته*اي يك تا دو بار تعويض شود.

- از دست زدن به ماهي قرمز و آب ماهي خوداری کنید. در صورت دست زدن به ماهي و آب آن بايد نسبت به شستن دست با آب و صابون اقدام كرد.

- غذاي اين گونه آبزي بايد صنعتي باشد در غير اين صورت از خورده*هاي نان و شيريني استفاده شود.

- *در پايان نوروز از ريختن ماهي قرمز به آب*هاي جاري و رودخانه*ها خودداري شود چراكه ممكن است بيماري*هايي داشته باشند و وارد منابع آبي گردد. به
همین منظور چندسالی است در هر شهري با همكاري شهرداري*ها مكاني مشخصي براي رهاسازي این آبزیان پس از ايام نوروز در نظر گرفته شده است.
 
آخرین ویرایش:

matin

New member
ماهی داخل تنگ از فرهنگ چینی وارد شده ... و نیازی نیست اول سال آزادی یه حیوون طفلی رو ازش بگیریم ....
 
بالا