آموزش تولید ورمی کمپوست و پرورش کرم خاکی در منزل

sana252

New member
آموزش تولید ورمی کمپوست و پرورش کرم خاکی در منزل

ho06zjhp63mt3wq7nkns.jpg


تولید ورمی کمپوست و پرورش کرم خاکی در منزل به دو منظور انجام می شود
1 – در مقیاس کوچک و تعداد بسیار اندک جهت بازیافت زباله های منزل که می شود نام آن را سطل بازیافت زباله خانگی نامید. در این روش رطوبت دهی براحتی با هر وسیله ای امکان پذیر است ،در حدی که آب از زیرسبد جاری نشه.
2- مقیاس متوسط که شما حتما باید یک مکان مجزا مثل زیر زمین و یا حیاط خلوت داشته باشد که در طبقه همکف باشه در غیر اینصورت وزن زیاد سبد ها ممکنه باعث نشست کف (سقف طبقه زیر ) بشود.
البته اگر محیط شما خیلی بزرگ باشه میتوانید سبد ها رو بگونه ای قرار دهید تا وزن آنها در بر روی زمین تقسیم بشه و فشار رو کف کمتر بشود.
برای رطوبت دهی باید نهاید دقت را داشت و هر کدام از سبد ها را جداگانه رطوبت بدهید بنحوی که رو کف زمین آب جاری نشه.


بخاطر داشته باشید هرچند تولید ورمی کمپوست در منزل امریست امکان پذر ولی این روش برای چند دوره امکان پذیر است تا شما مکان مناسب را محیا کنید و کار را به مکان جدید انتقال دهید.
در پست های آینده نکات بیشتری در مورد پرورش کرم خاکی در خانه بر روی سایت قرار خواهد گرفت.

پرورش کرم خاکی و تولید ورمی کمپوست به روش سبدی



مزایا و معایب پرورش کرم خاکی و تولید ورمی کمپوست به روش سبدی.
نحوه پرورش کرم خاکی در سبد:
با توجه به اینکه در روش پشته نیاز به فضای زیادی وجود دارد تولید کنندگان به به روش سبدی روی اوردند که از چندین نظر نتیجه بهتری نسبت به روش های مشابه داشته ولی مشکلات خاص خود را نیز دارد.


اولین تفاوت در مساحت مورد نیاز برای فارم شماست .در روش سبدی شما برای نگهداری 500 عدد سبد به فضایی در حدود 30 متر نیاز دارید.درست است فقط 30متر.و این در حالیست که برای تولید همین مقدار کرم در روش پشته ای به چند صد متر فضا نیاز است.



به ادامه مطالب بروید

البته در روش سبدی معمولا از فضای مسقف استفاده میشود.
پس شما تقریبا در هر جایی میتوانید اینکار را انجام بدهید. از انباری گرفته تا زیرزمین و غیره.
نکته بعدی میزان گردش هواست که در روش سبدی بخوبی انجام میشود و باعث بالا رفتن راندمان (بهره وری) میشود .
همین گردش هوای بالا باعث از دست رفتن رطوبت سبد ها میشود . در روش سبدی بدلیل اینکه گردش هوا بخوبی انجام میشود نیاز به رطوبت بالاست.پس بسته به اینکه شما در چه منطقه اب و هوایی زندگی میکنید ممکن است مجبور به آب دهی روزانه شوید.در حالیکه در روش پشته بالا بردن رطوبت به راحتی انجام میگیرد ولی در روش سبدی شما باید تک تک سبد ها را اب بدهید.البته اینکار زمان زیادی از شما نمیگیرد.
نکته بسیار مهم دیگه هزینه خود سبد است که به هزینه ی اولیه شروع کار اضافه میکند.
در مجموع تفاوت های زیادی در نحوه نگهداری روش سبدی وجود دارد که در اولین فرصت بر روی سایت قرار میگیرد ولی بطور خلاصه میتوان گفت که پرورش کرم روش سبدی را در هر جایی با حداقل فضای ممکن میتوان حتی در خانه ی خود اجرایی کرد ولی این روش تا حدودی گران تمام میشود و نیاز به نیروی کار بیشتری دارد و در عوض در پایان شما از راندمان بالاتری برخوردار خواهید بود.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Taraa

Well-known member
آیا ورمی کمپوست همان کرم خاکی میباشد ؟

من دیدم ظاهرشون یه مقدار باهم فرق داره .. کرم خاکی کوچیکتره و با رطوبت از خاک میزنه بیرون .. ولی ورمی با رطوبت سازگاره و ظاهرش خیلی بزرگتره
 
آخرین ویرایش:
بالا