انجمن ایرانی تاریخ

afshin22

New member
به نام خدا

انجمن ایرانی تاریخ دومین کنگره تاریخدانان را روزهای 16-18بهمن ماه 1392
در شهر جیرفت برگزار می کند.

از علاقه مندان برای شرکت در این کنگره دعوت به عمل می آید.

هزینه های ثبت نام به شرح زیر است:


1-اعضای هیئت علمی غیر عضو انجمن، فارغ التحصیلان دکتری غیر هیئت علمی و
اعضای خانواده ها: 1.000.000 ریال
2-اعضای هیئت علمی عضو انجمن: 600.000 ریال
3-پژوهشگران آزاد، فارغ التحصیلان و دبیران غیر عضو: 500.000 ریال
4-دانشجویان غیر عضو انجمن: 400.000ریال
5-پژوهشگران آزاد، فارغ التحصیلان و دبیران عضو انجمن: 300.000 ریال
6-دانشجویان عضو انجمن: 200.000 ریال

لازم به ذکر است هزینه های فوق برای اسکان، پذیرایی صبحانه، ناهار، شام و
ایاب و ذهاب درون شهری در مدت سه روز اقامت در جیرفت است وبلیط رفت و برگشت
بر عهده شرکت کنندگان خواهد بود).

با توجه به محدودیت ظرفیت دوستان می بایست تا دوم بهمن با واریز وجه ثبت
نام به حساب انجمن ایرانی تاریخ به شماره 0285409012 نزد بانک تجارت و
تکمیل فرم ثبت نام پیوست و ارسال فیش واریزی خود اقدام به ثبت نام نمایند.
به تقاضاهایی بعدی ترتیب اثر داده نخواهد شد.

تلفکس: 26403007
نشانی الکترونیکی: Tarikhdanan2@gmail.com
برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید.
:: انجمن ایرانی تاریخ - فراخوان ثبت نام دومین کنگره تاریخدانان ایران ::

لطفا اطلاع رسانی نمایید.
با تشکر
دبیرخانه انجمن ایرانی تاریخ
 

afshin22

New member
نخستین همایش بین المللی سیره نبوی در طب

شروع: چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ ۰۸:۳۰:۰۰
پایان: پنج‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۲ ۱۴:۳۰:۰۰
و نخستین همایش دانشجویی



محل برگزاری : دانشگاه علوم پزشکی شیراز

مهلت ارسال مقاله : 15 آبان 1392



این همایش دارای دو محور موضوعی می باشد :

محورهای همایش اساتید :

تبيين بيماري و سلامت
مفهوم بيماري جسمي- رواني از ديدگاه سيره‌ي نبوي
مفهوم سلامت جسمي و رواني و روحي از ديدگاه سيره‌ي نبوي
زندگي سالم و سيره‌ي نبوي ( سلامت و طراوت )
نحوه‌ي ارتباط تيم پزشكي
گستره ارتباط پزشک – بیمار در سیره نبوی
گستره ارتباط پزشک – پزشک در سیره نبوی
گستره ارتباط بیمار – پزشک در سیره نبوی
خدمات درماني
نقش شفابخشي دعا و توسل در سيره‌ي نبوي
طبابت از منظر سیره نبوی
نقش سيره‌ي نبوي در پرستاري
تحلیل گزاره های معرفت نفس در سیره نبوی
نقش سيره‌ي نبوي و تيم پزشكي
نقش سنت وقف و خيريه در گسترش درمان و دانش پزشكي
نقش سیره نبوی و مراکز درمانی
تربيت طبيب و تيم پزشكي
سنت دانشجوي علوم پزشکی در اسلام
سنت استادي و آداب آن در اسلام
تربیت طبیب و آداب آن در اسلام
تحليل و سندشناسي احاديث طبي
تحليل احادیث پزشکی
متن‌شناسي احادیث پزشکی
سندشناسي احاديث پزشکی
تاريخ تمدن اسلامي در طب
داروسازي و پزشكي در تاريخ تمدن اسلامي (نقش تمدن اسلامي در اشاعه و پيشبرد پزشكي و داروسازي)
دانشگاه اسلامی در تربیت تیم پزشکی

برای اطلاع بیشتر به سایت همایش مراجعه شود .
 

afshin22

New member
معرفی سایت نسخه های خطی
مؤسسه تاريخ پزشكي ولكام

میراث مکتوب- مؤسسه تاريخ پزشكي ولكام ( Wellcome Institute for the History of Medicine ) يكي از مجموعه‌هاي تخصصي ارزشمند در زمينه آثار پزشكي و تاريخچه آن است. در اين موزه در حدود 14000 نسخه خطي به زبان‌هاي گوناگون نگهداري مي‌شود كه بيشتر آن‌ها در زمينه پزشكي و بخشي نيز مرتبط با ديگر علوم رياضي يا طبيعي و اندكي نيز مرتبط با آثار ديگر رشته‌ها است. از اين ميان در حدود 11000 نسخه مربوط به متون شرقي –اعم از متون دوره اسلامي و همچنين آثاري به زبان‌ها چيني و سانسكريت و...– است كه باز از اين ميان حدود 1250 نسخه مربوط به دستنويس‌هاي اسلامي -اعمّ از تأليفات عربي و فارسي دورة اسلامي و نيز ترجمه‌هاي متون يوناني و نيز آثاري به زبان‌هاي تركي و اردو و مالايايي- است. شمار نسخه‌هاي فارسي اين مجموعه 625 دستنويس است كه بصورت جداگانه توسّط خانم فاطمه كشاورز فهرست‌نويسي شده و منتشر گشته است. همينطور 600 دستنويس عربي در مجموعه موجود است كه آن‌ها نيز فهرست شده است (براي آگاهي بيشتر درباره اين مؤسسه نك مقاله: «مؤسسه تاريخ پزشكي ولكام و دستنويس‌هاي اسلامي»، احمدرضا رحيمي ريسه، نامه بهارستان، پياپي 2 [پاييز – زمستان 1379]، صص 115 – 118 ؛ همچنين براي آگاهي از نسخه‌هاي اسلامي مجموعه و فهرست‌هاي منتشر شده آن‌ها بنگريد به كتاب: گنجينه‌هاي دستنويس‌هاي اسلامي در جهان [جلد يكم: آذربايجان – ايتاليا]، تأليف گروه مؤلفان به سرپرستي جفري راپر، اترجمه و تصحيحات و افزوده ها از احمدرضا رحيمي ريسه، تهران، كتابخانه موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي، 1388 خ، صص 366 – 368).
تا زمان نگارش اين يادداشت، شمار دويست و پنجاه و پنج نسخه عربي اين مجموعه بصورت ديجيتالي در سايت آنجا نهاده شده كه به صورت‌هاي گوناگون –از جمله فايل پي دي اف- قابل دسترسي است. از این نشاني مي‌توانيد به نسخه‌ها دست يابيد.
http://wamcp.bibalex.org/browsefind...d= &wSrchFilters=none&wSrchUrlValsLoaded=true
 

afshin22

New member
بجای تبریک سال نو متاسفانه باید خبر درگذشت پدر تاریخ ایران را تسلیت گفت

دکتر باستانی پاریزی درگذشت.

دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی مورخ، نویسنده، پژوهشگر، شاعر، موسیقی‌پژوه و استاد بازنشسته دانشگاه تهران در سن 89 سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی، صبح امروز 5 فروردین در بیمارستان مهر تهران دار فانی را وداع گفت.

به گفته دختر دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی، استاد در یک ماه اخیر از بیماری کبد رنج می‌برده است.

استاد باستانی پاریزی در سوم دی ‌ماه ۱۳۰۴ ه.ش در پاریز، از توابع شهرستان سیرجان در استان کرمان متولد شد. وی تا پایان تحصیلات ششم ابتدایی در پاریز تحصیل کرد و در عین حال از محضر پدر خود مرحوم حاج آخوند پاریزی هم بهره می‌برد.

وی تا پایان تحصیلات ششم ابتدایی در پاریز تحصیل کرد و در عین حال از محضر پدر خود مرحوم حاج آخوند پاریزی هم بهره می‌برد.

پس از پایان تحصیلات ابتدایی و دو سال ترک تحصیل اجباری، در سال ۱۳۲۰ تحصیلات خود را در دانشسرای مقدماتی کرمان ادامه داد و پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۲۵ برای ادامهٔ تحصیل به تهران آمد و در سال ۱۳۲۶ در دانشگاه تهران در رشتهٔ تاریخ تحصیلات خود را پی گرفت.

باستانی پاریزی به گواه خاطراتش از نخستین ساکنان کوی دانشگاه تهران (واقع در امیر آباد شمالی) است.

در ۱۳۳۰ از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و برای انجام تعهد دبیری به کرمان بازگشت و تا سال ۱۳۳۷ خورشیدی که در آزمون دکتری تاریخ پذیرفته شد، در کرمان ماند.

او دوره دکترای تاریخ را هم در دانشگاه تهران گذراند و با ارایه پایان‌نامه ‌ای درباره «ابن اثیر» دانشنامه دکترای خود را دریافت کرد.

وی کار خود را در دانشگاه تهران از سال ۱۳۳۸ با مدیریت مجله داخلی دانشکده ادبیات شروع کرد و تا سال ۱۳۸۷ استاد تمام‌ وقت آن دانشگاه بود و رابطه تنگاتنگی با این دانشگاه داشت.

فعالیت های فرهنگی

شوق نویسندگی وی در دوران کودکی و نوجوانی در پاریز و با خواندن نشریاتی مانند حبل‌المتین، آینده و مهر برانگیخته شد. باستانی، اولین نوشته‌های خود را در سال‌های ترک تحصیل اجباری (۱۳۱۸ و ۱۳۱۹) در قالب روزنامه ‌ای به نام باستان و مجله‌ای به نام ندای پاریز نوشت، که خود در پاریز منتشر می‌کرد و دو یا سه مشترک داشت.

اولین نوشته او در جراید آن زمان، مقاله‌ای بود با عنوان «تقصیر با مردان است نه زنان» که در سال ۱۳۲۱ در مجله بیداری کرمان چاپ شد. پس از آن به عنوان نویسنده یا مترجم از زبان‌های عربی و فرانسه مقالات بی‌شماری در روزنامه‌ها و مجلاتی مانند کیهان، اطلاعات، خواندنی‌ها، یغما، راهنمای‌کتاب، آینده، کلک و بخارا چاپ کرده‌است.

اولین کتاب باستانی پاریزی پیغمبر دزدان نام دارد که شرح نامه‌های طنزگونه شیخ محمدحسن زیدآبادی است و برای اولین بار در سال ۱۳۲۴ در کرمان چاپ شده‌است. این کتاب تا کنون به چاپ شانزدهم رسیده‌است. وی بیش از شصت عنوان کتاب تألیف و یا ترجمه کرده‌است. کتاب‌های باستانی پاریزی برخی شامل مجموعه برگزیده‌ای از مقالات وی هستند که به صورت کتاب جمع‌آوری شده‌اند و برخی از ابتدا به عنوان کتاب نوشته شده‌اند.

از میان نوشته‌های او، هفت کتاب با عنوان «سبعه ثمانیه» متمایز است که همگی در نام خود عدد هفت را دارند، مانند خاتون هفت قلعه و آسیای هفت سنگ. بعدا کتاب هشتمی با عنوان هشت‌الهفت به این مجموعه هفت‌تایی اضافه شده‌است.

به جز کتب و مقالات، باستانی پاریزی شعر هم می سرود و اولین شعر خود را در کودکی در روستای پاریز و در آرزوی باران سروده بود. منتخبی از شعرهای خود را در سال ۱۳۲۷ در کتابی به نام «یادبود من» به چاپ رسانده‌ است.

بر خلاف عمده کتاب‌های تاریخی‌اش که نثری سرد و سنگین دارند، بیشتر نوشته‌های تاریخی باستانی پاریزی پر از داستان‌ها و ضرب‌المثل‌ها و حکایات و اشعاری است که خواندن متن را برای خواننده آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند.

مراسم تشییع پیکر دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی، پنجشنبه 9 فروردین از مقابل دانشکده ادبیات دانشگاه تهران آغاز خواهد شد.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: IL-2

afshin22

New member
سناریوی درگذشت مورخان در فروردین ماه تمامی ندارد و اینبار "ریچارد نلسون فرای" ایرانشناس و شرق شناس برجسته آمریکایی، روز گذشته (پنجشنبه) در سن 94 سالگی در شهر بوستون درگذشت.
به گزارش ایرنا، تارنمای بی بی سی فارسی روز جمعه این خبر را اعلام کرد.
فرای بنیانگذار کرسی مطالعات ایرانی در دانشگاه های کلمبیا و هاروارد بود و انتشارات فراوانی در ارتباط با تاریخ ایران داشت.
از او به عنوان ˈبرترین ایرانشناس معاصر جهانˈ یاد می شود و دکترای تاریخ خود را از دانشگاه هاروارد در سال 1946 دریافت کرد که رساله دکترای او درباره تاریخ بخارا بود.
ریچارد نلسون فرای از سال 1948 تا 1990 عضو هیات علمی دانشگاه هاروارد بود و به عنوان استاد میهمان در کشورهای مختلف به تدریس پرداخت و از جمله از سال 1970 تا 76 استاد میهمان دانشگاه شیراز بود. «ایران بزرگ» از جمله آخرین کتاب‌های وی بود که سال 2005 منتشر شد. «پرشیا» در سال 1969، «متدولوژی جدید در ایران شناسی» به زبان آلمانی در سال 1974، «دوران طلایی ایران: اعراب در شرق» در سال 1988 شماری از آثار وی درباره ایران و ایران‌شناسی است. ایشان شیراز را بهترین مکان جهت تحصیل و تدریس علم می داند و بهترین مکان جهت مدفنش را در حاشیه زاینده رود اصفهان می دانست.
 

afshin22

New member
با سلام
یک همایشی هست به نام تفکر و پژوهش دینی
راجع به طب سنتی و تاریخ پزشکی هم موضوع داره
یه سری حتماَ به سایتش بزنید؟
confir.ir
 

afshin22

New member
فراخوان چهارمین همایش علمی پژوهشی طب الرضا(ع) 93


از سری برنامه های دوازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا علیه السلام
دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس – اردیبهشت ماه 1393



اهداف:
• اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی
• گسترش فعالیت های علمی مرتبط با شخصیت، سیره و معارف حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام
• شناسایی و ارج نهادن به پدیدآورندگان آثار برتر علمی در زمینه امام رضا علیه السلام و کمک به انتشار گسترده تر این آثار

محورهاي چهارمین همايش علمي پژوهشي طب الرضا(ع) در سه بخش:

الف: مباني نظری:
• تاریخچه طب اسلامی و سنتی
• طب اسلامی از منظر قرآن و احادیث
• کلیات طب اسلامی و سنتی
ب: کاربردها:
• تغذیه در طب اسلامی و سنتی.
• اعمال یداوی در طب اسلامی و سنتی
• کاربرد نجوم در طب
ج: موضوع ويژه
• بهداشت در سیره رضوی.
کارگاه شماره 1: روش های تشخیص احادیث مستند پزشکی
کارگاه شماره 2: ماساژ کف پا
 

afshin22

New member
درگذشت باقر عاقلی

باقر عاقلی، پژوهشگر تاریخ شناس برجسته ایرانی، روز پنجشنبه 22 فروردین ماه 1392 در سن 84 سالگی درگذشت. از عاقلی بیش از ۲۵ عنوان کتاب که عمدتاً در عرصهٔ تاریخ معاصر ایران می‌باشند، از دکتر باقر عاقلی چاپ و منتشر شده‌است. عناوین برخی از مهمترین کتب وی عبارت است از:

از رؤیای پادشاهی تا زندان رضاشاهی
تبلیغات بازرگانی
تیمورتاش در صحنه سیاست ایران
حقوق اداری
خاطرات حاج عزالممالک اردلان
خاطرات مسعود انصاری
خاندان‌های حکومتگر ایران
داور و عدلیه
ذکاءالملک فروغی
رضاشاه و قشون متحدالشکل
مشاهیر و رجال
نخست وزیران ایران
شرح حال رجال سیاسی و نظامی ایران در سه جلد
میرزا احمد خان قوام السلطنه
فروغی و شهریور ۱۳۲۰
زندگینامه تیمورتاش
زندگینامه نصرت الدوله فیروز
زندگی و خاطرات محمد ساعد مراغه‌ای
زندگی و خاطرات دکتر احمد متین دفتری
روز شمار تاریخ معاصر ایران، از مشروطه تا انقلاب اسلامی، از مطرح‌ترین فعالیت‌های تحقیقی عاقلی به شمار می‌رود.
 

afshin22

New member
مصیبت در عراق
حمله تروریست ها به نمادهای فرهنگی اسلام؛
تخریب مقبره "ابن جزری و ابن اثیر" توسط گروه های تکفیری
تروریست های تکفیری امروز مقبره دو تن از علما و دانشمندان معروف مسلمان را تخریب کردند.
به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری العهد: تروریست های تکفیری مقبره "ابن جزری و ابن اثیر" دو تن از علما ودانشمندان معروف مسلمان را تخریب کرده و برخی آثار باستانی را نیز به دلالان ترک فروختند.

خاطر نشان می شود، ابن اثیر نویسنده کتاب معروف "الکامل فی التاریخ" است که این کتاب تاریخ آفرینش را از آغاز آن تا سال ۶۲۸ قمری (۱۲۳۱ میلادی) در بر دارد.

همچنین،شمس الدین ابوالخیر محمد بن محمد دمشقی شافعی معروف به ابن جزری (751ـ833 ق) یکی از مهم ترین شخصیتها و علمای شافعی اهل سنت می باشد که در زمینه های مختلف علوم اسلامی مثل قرائت قرآن، حدیث و تاریخ تبحر داشته و از جمله علمای عدول اهل سنت تلقی شده است. نسبت جزری مربوط به جزیره ابن عمر (مابین دجله و فرات که منطقه ای در ترکیه امروزی است) می باشد.
 

afshin22

New member
... لیله القدر مرکز ثقل رمضان است. ما در شب نا آگاهی قرار داریم. انسان را در این ظلمت قرار داده­اند تا از ظلمت، خودش را به نور برساند. در این ظلمت و تاریکی است که ما باید به قدرشناسی (شناخت قدر خود و هستی) برسیم. یعنی باید از ظلمت به سوی نور حرکت کنیم (من الظلمات الی النور). اگر در روشنایی چراغ ببینیم که هنر نیست. هنر این است که در ظلمت (تاریکی شب) بتوانیم گمشده خود را پیدا کنیم. یعنی راهمان به سمت نور را بیابیم.

آنچه در عالم هستی وجود دارد قدر و منزلتی دارد و قرار است ما این قدر و منزلت را که منجر به درک قدر الهی می­شود، در ظلمت و تاریکی پیدا کنیم. آنجا که خداوند به ملائکه فرمود: «انی اعلم ما لاتعلمون»، اشاره به همین افتخار آفرینی بود.

دوش وقت سـحر از غصـه نجــاتـم دادند وانـدر آن ظلمـت شب آب حیاتم دادند

چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شـب قـدر که این تازه بـراتـم دادند

قرار است به آب حیات برسیم که همان آگاهی الهی است و قرار است درآن ظلمت شب به آن دست پیدا کنیم. هنر ما این است که ما را دراین ظلمت قرارداده اند و ما در این ظلمت می­توانیم آب حیات را پیدا کنیم. آب حیات، همان آگاهی است که می­تواند مسیر نور را به ما نشان بدهد. پس چه چیزی باید پیدا کنیم؟ آب حیات. اگر آب حیات پیدا شود، چه می­شود؟ مسیر زندگی انسان عوض می­شود و به سلامتی دل و اندیشه دست می­یابد (سلام هی حتی مطلع الفجر). برای رسیدن به این آگاهی، باید ارتباط انسان (به عنوان یک جزء) با عالم ملکوت (به عنوان کل) برقرار شود.

باید فضایی به وجود بیاید تا این اتفاق خاص بیفتد. آن فضا و شرایط که انسان را برای رسیدن به قدر مهیا می­کند، رمضان است. به همین دلیل، قدر در دل رمضان است.

هر لحظه­ای اعم از شب و روز می­تواند لیله القدر باشد؛ چه در ماهی که رمضان نام دارد وچه در ماه­های دیگر. لیله القدر برای هر کسی زمانی است که به شناخت منزلت خود و هستی پی برد و قدر الهی را درک کند. اما چرا شب خاصی را در ماه رمضان به این نام قراردادند؟ به خاطر اینکه رسیدن به قدر در رأس اهداف رمضان است و به این ترتیب، همه حداقل سالی یک بار به یاد این می­افتند که باید به شب قدر خود برسند. رمضان می­تواند فرد را سبک کند تا آماده جهش شود. کسی که ترک اعتیاد و وابستگی کرده، برای این جهش آماده­ و مستعد­تر است.

ماه رمضان و لیله القدر گردش دارد و در همه فصول و همه ایام قرار می­گیرد. خود این چرخش وحرکت در فصول مختلف نشان می­دهد که برای رسیدن به تحول مورد نظر، نباید خودمان را به زمان خاصی محدود کنیم. ممکن است یکی از ترفندهای شیطان این باشد که مارا معطوف می کند به شبی خاص؛ به طوری که فکر می­کنیم فقط در این شب امکان دریافت فیضی خاص است و یا با دید فیزیکی منتظر مواجهه با ملائکه هستیم و وقتی صبح شد و دیدیم خبری نشد، می­گوییم خوب! شب قدر امسال هم گذشت. به این ترتیب، تا سال بعد در غفلت به سر می­بریم و شاید سال­های سال، به همین صورت، رمضان را از دست بدهیم. در صورتی که ماه رمضان و شب قدر پیامبر (که در آن قرار گرفته است)، برای ما یک یادآوری است تا با استفاده از برکاتی که روح جمعی در این زمان­ها ایجاد می­کند، به رمضان و شب قدر خودمان برسیم. بنابراین، اگر این ایام و این شب­ها گذشت و به معرفتی که باید می­رسیدیم، نرسیدیم، نباید فکر کنیم که در زمان­های دیگر نمی­توانیم به نتیجه برسیم.


مقاله رمضان، روزه و شب قدر؛ محمد علی طاهری
 

afshin22

New member
همایش ملی «حکیم محمد‌بن زکریای رازی»و آیین اهدای جایزه علمی و ترویجی حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، آذرماه سال جاری برگزار می‌شود. بررسی کتاب‌های پزشکی رازی و مقایسه آن با آثار پزشکی معاصر، از محورهای این همایش خواهد بود.
مهدی دانشیار، عضو هیات علمی مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، درباره برگزاری همایش ملی «حکیم محمد‌بن زکریای رازی» و اهدای هفتمین دوره جایزه علمی و ترویجی حضرت‌ عبدالعظیم حسنی (ع) اظهار کرد: این همایش پنجشنبه 13 آذرماه سال جاری، در تالار شیخ صدوق آستان مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) با حضور اهالی علم و فرهنگ از جمله استادان دانشگاه، نویسندگان و ناشران حوزه پزشکی و به‌ویژه طب سنتی برگزار خواهد شد. حجت‌السلام محمد تقدیری، رئیس و دبیر علمی و دکتر جعفر آقایانی چاوشی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، دبیر علمی این همایش هستند.
وی درباره اهداف برگزاری این همایش افزود: «معرفی جایگاه علمی رازی در تاریخ علم پزشکی و کیمیاگری»، «ایجاد انگیزه علمی و خود‌باوری در بین دانش‌پژوهان ایرانی»، «تبادل نظر میان صاحب‌نظران برای شناخت میراث به یادگار مانده از تمدن اسلامی» و «زمینه‌‌سازی برای بازآفرینی تمدن اسلامی در عصر حاضر» اهداف برگزاری این همایش است.
دانشیار در ادامه با اشاره به محور‌های همایش «حکیم محمد‌بن زکریای رازی» اظهار کرد: «رازی مبتکر پزشکی بالینی»، «رازی و اصول تغذیه»، «رازی و روش معالجه آبله، سرخک و حصبه»، «بررسی کتاب‌های پزشکی رازی و مقایسه آن با آثار پزشکی معاصر» از سوی استادان تاریخ علم و پزشکی، «رازی و اخلاق پزشکی»، «رازی، بنیانگذار شیمی نوین»، «کشف الکل توسط رازی» و «کشف اسید سولفوریک، اسید نیتریک توسط رازی» از محور‌های همایش خواهند بود.
عضو هیات علمی مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در ادامه گفت: بنیاد پژوهش‌های اسلامی، همزمان با برگزاری همایش «حکیم محمد‌بن زکریای رازی» به دانشجویانی که موضوع پایان‌نا‌مه خود را درباره رازی انتخاب کرده باشند جایزه‌ای اهدا خواهد کرد.
وی در پایان یادآور شد: همزمان با برگزاری این همایش، با هماهنگی‌های صورت گرفته با شهرداری ورامین، آرامگاه رازی که به احتمال زیاد در روستای خیرآباد در منطقه قلعه‌نو قرار دارد، احیا خواهد شد.
علاقه‌مندان می‌توانند براساس محور‌های همایش، آثار خود را تا 30 آبان‌ماه به دبیرخانه همایش واقع در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) ارسال و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های 5122337 یا 55951286 تماس بگیرند.
خبرگزاری ایبنا
 
بالا