ღ آذربایجان از نگاه عکس و نوشته ღ

نوتر

New member
سلام بچه ها

تو این تاپیک قصد دارم موارد مختلف رو در مورد استان های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل براتون بذارم. اعم از تاریخ، مناظر، مشاهیر و ....
از دوستانی که اطلاعاتی در مورد استان های آذربایجان غربی و اردبیل دارند خواهشمندم بیان تو این تاپیک شرکت کنند.

امیدواریم این تاپیک بتونه باعث شناخت هر چه بیشتر این استانها برای هموطنان عزیزمون بشه.:28:




چـو ایـران نباشد تن من مـبـاد

در این بوم و بر زنده یک تن مباد
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: nanaz

نوتر

New member
دریاچه ی زخمی ارومیه( اورومونون یارالی گلی)





دریاچه اُرومیه با نام سابق دریاچه رضاییه در شمال غربی ایران و در منطقهٔ آذربایجان واقع شده‌است. این دریاچه طبق آخرین تقسیمات کشوری، بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی تقسیم شده‌است. دریاچهٔ ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ آب‌شور دنیا است.
آب این دریاچه بسیار شور بوده و عمدتاً از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.

حوضهٔ آبریز دریاچه ارومیه، ۵۱٬۸۷۶ کیلومتر مربع است. که پیرامون ۳٪ مساحت کل کشور ایران را دربر می‌گیرد.

این حوضه با داشتن دشت‌هایی مانند دشت تبریز، ارومیه، مراغه، مهاباد، میاندوآب، نقده، سلماس، پیرانشهر، آذرشهر و اشنویه، یکی از کانون‌های ارزشمند فعالیت کشاورزی و دامداری در ایران به‌شمار می‌رود.


تصویر ماهواره‌ای از دریاچه ارومیه که در سال ۲۰۰۳ گرفته شده‌است. دو نیم شدن دریاچه به خاطر پل میان گذر دریاچه در مرکز آن مشخص است.دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین آبگیر دایمی آسیای غربی است که در شمال غرب فلات ایران قرار گرفته‌است. پارک ملی دریاچه ارومیه پس از مرداب انزلی، از جالب‌ترین و نغزترین زیستگاه‌های طبیعی جانوران در ایران به‌شمار می‌رود.

در حال حاضر ۲۷ گونه پستاندار، ۲۱۲ گونه پرنده، ۴۱ گونه خزنده، ۷ گونه دوزیست و ۲۶ گونه ماهی حیات وحش این دریاچه را تشکیل داده‌اند.

آب دریاچهٔ ارومیه بسیار شور و میزان نمک محلول در آن دو برابر اقیانوس‌ها است. به این دلیل، هیچ ماهی و نرم‌تنی به جز گونه‌هایی از سخت‌پوستان در آن زندگی نمی‌کنند و آب آن هیچ‌وقت یخ نمی‌زند. شنا کنندگان نیز می‌توانند بر روی آب آن شناور بمانند.

دریاچهٔ ارومیه دارای ۱۰۲ جزیره است که همهٔ آن‌ها از سوی سازمان یونسکو به عنوان اندوختهٔ طبیعی جهان به ثبت رسیده‌اند.

جزیرهٔ اِشک، زیستگاه پرندگان زیبای کوچک، از جمله مرغ آتش و تنجه و همچنین تعدادی گوزن زرد ایرانی و گوسفند وحشی (قوچ و میش) به آن انتقال داده شده‌اند.

برای گشت و گذار در دریاچه و جزیره‌های آن می‌توان از دو کشتی سهند و نوح، یا قایق‌های گوناگون در بندر گلمانخانه بهره گرفت.

ویکی پدیا



 
آخرین ویرایش:

bioshimi@

Well-known member
رود ارس واقع در شمال آذربايجان شرقي و غربي...مرز ايران آذربايجان ..اطراف ان داراي آثارو بناهاي تاريخي فوق العادجالب و زيباست
آبشار اسياب خرابه
كليساي سنت استپانوس
حمام كردشت
و...
سسس.jpg
jolfa-santestepanos-church2.jpg
hamam kordasht.JPGsuw034.jpg
 

نوتر

New member
جنگل های زیبای ارسباران


ارسباران شاهزاده سبزپوش آذربايجان


وقتي نمي توان زيبايي هاي يك محل را بر زبان جاري كرد و از كلمات براي توصيف آن كمك گرفت آن را به بهشت تعبير مي كنيم و دست آخر مي گوييم اگر نروي اينجا را ببيني، نصف عمرت به فنا رفته است.
هميشه اين زيبايي هاي غير قابل وصف را مي توان در روياهاي ذهني پيدا كرد، جايي كه حقيقتش فقط در رويا است و در واقعيت جايي ندارد.
اما ارسباران منطقه رويايي نيست، واقعيتي است كه شايد در تصويرهاي ذهني ما هيچ وقت مجال ورود پيدا نكرده است. وقتي به اين منطقه مي روي آنقدر زيبايي هاي اصيل، خدادادي و بكر چشم و ذهنت را اسير مي كند كه دوست داري در بند آن بماني و هيچ گاه از آن رها نشوي.
رنگ سبز در ارسباران فرمانرواي بي رقيب رنگ هاي ديگري است كه بر تن زمين و آسمان آن منطقه پاشيده شده و كوه هم در برابر درختاني كه بر تن تپه ها سوار شده و شاخه هاي خود را نردبان آسمان كرده، دست روي دست گذاشته و مهربانانه تسليم زيبايي درختاني مي شود كه در فصل هاي مختلف، تن پوش هاي رنگي همان فصل را برايش به ارمغان مي آورد و لايه هاي مه با پيچ و خم فراوان جوهر بي رنگ اين رنگ هاي خدادادي است كه با هيچ آبرنگي نمي توان به تركيب آن رسيد. اينجا چشم ها از ديدن رنگ ها به تكرار نمي رسد و مزه گس ميوه هاي وحشي جنگلي نيز براي ذائقه گردشگران در هيچ نقطه جنگلي ديگر تجربه نمي شود.
براي رفتن به ارسباران بايد به استان آذربايجان شرقي رفت، اين منطقه گردشگري در محدوده 3 شهرستان اهر، كليبر و ورزقان قرار دارد و به سمت مرزهاي قفقاز و جمهوري آذربايجان كشيده است و جنگل هاي انبوه به تناسب در اين 3 شهر به چشم مي خورد و وسعت آن به 1700هكتار مي رسد.اگر در سفر به ارسباران، مسيرتان را از اهر شروع كنيد، جنگل فندقلو مبدا سفرتان به ارسباران خواهد بود. اگر مي خواهيد از كليبر برويد بايد از جنگل آينالو گذر كنيد و از ورزقان نيز بايد جنگل چي چك لو را پشت سر بگذاريد.

ديدني هاي شهرهاي ارسباران
جاذبه هاي شهرهاي منطقه ارسباران لذتي دوچندان را عايد گردشگراني مي كند كه به اين منطقه مي آيند، اگر از اهر راهي ارسباران شويد، مي توانيد بقعه شيخ شهاب الدين اهري از عرفاي مشهور شهر، مسجد جامع اهر، خانه قاسم خان اهري، كاروانسراي تاريخي گوجدل، گويجه دلو، موزه ادب و عرفان، منطقه گردشگري ستارخان، دره علي آباد هرند و جنگل فندقلو را ببينيد.در محدوده 3 شهرستاني كه به منطقه ارسباران مي رسد 200اثر ثبت شده ملي وجود دارد كه مهمترين آن قلعه جمهور، برج گرلوجا، زيارتگاه شاهزاده قاسم، عمارت آينالو، كليساي ونيك و پل تيروان است، همچنين منطقه گردشگري قلعه درسي، آبگرم متعلق، روستاي اسكان لو و رود ارس از ديگر جاذبه هاي گردشگري است كه تورهاي گردشگري زيادي را به اين منطقه هدايت مي كند.
كتيبه ميخي اوراتويي، سقندل، مسجد خاروانا، آقچه قلعه، قلعه جوشوم، خانه امير ارشد به همراه مناطق گردشگري چي چك لو، حمام لو، قل آخور، روستاي آقابابا فرامرز، آستمان و منطقه فسيلي آب خاره از ديگر جاذبه هايي است كه در فهرست گردشگران براي رفتن به ارسباران جا گرفته است.
بزرگترين عاج ماموت در دنيا در منطقه ارسباران كشف شده و در حال حاضر در موزه تاريخ طبيعي نگه داري مي شود.

منطقه حفاظت شده ارسباران
مناطق حفاظت شده محيط زيست آذربايجان شرقي جدا از جاذبه هاي طبيعي و گردشگري داراي اهميت زيست بومي و تنوع زيستي و ژنتيكي بوده و وجود تنوع زيست محيطي و مناطق مختلف حفاظت شده بين المللي ويژگي خاص و منحصر به فردي به اين منطقه داده كه آب و هواي بسيار مطبوع آن، ارسباران را به منطقه جذاب و زيباي گردشگري تبديل كرده است.
در اين ميان منطقه حفاظت شده ارسباران با تنوع گونه هاي گياهي و جانوري و زيستگاه هاي جنگلي منحصر به فرد، يكي از 9 ذخيره گاه زيستكره كشور محسوب شده و از اشتهار جهاني برخوردار است.
از ميان 2 هزار و 400 گونه شناسايي شده در آذربايجان حدود هزار و 400 گونه از مجموع آن ها در جنگل هاي ارسباران زيست مي كنند.
از سويي مراتع اين منطقه كه بيشتر در خارج از محدوده حفاظت شده قرار دارد، از پوشش غني برخوردار بوده و داراي گونه هاي جانوري است.
از ويژگي هاي منحصر به فرد ارسباران وجود مراتع و جنگلهاي زيبا و سرسبز آن بوده و اين منطقه زيستگاه حيواناتي چون گوزن شوكا، سياه خروس، كبك دري و خرس و بسياري از پرندگان نادر و درحال انقراض اروپايي است كه در خارج از محدوده حفاظت شده، مامن گزيده اند.
ارسباران پوشيده از پوشش گياهي متنوع بوده كه وجود چنين طبيعتي در منطقه اي كوهستاني چشم نواز است، بر همين اساس تاكنون هزار و 80 گونه گياهي مختلف در منطقه شناسايي شده كه از درختان و درختچه هاي مهم و شاخص منطقه؛ بلوط، سرخدار، ارس، گيلاس وحشي، بارانك، زغال اخته، افرا، گردو و ممرز را مي توان نام برد.
جالب است بدانيد كه ارسباران عنوان جديدي است و در گذشته به آن ناحيه «قره داغ» يا «قراجه داغ» مي گفتند، ساكنان دشت مغان و اطراف مشكين شهر و به طور تقريبي همه افراد بومي منطقه هنوز هم اين لفظ را به كار مي برند.
روزنامه ایران 23 تیر 92
 

MAHSABANOO

New member
قلعه ارشق در استان اردبیل





قلعه تاریخی ارشق هم چون سایر قلعه های قره داغ آذربایجان در 62 کیلومتری شمال باختری مشگین شهر و در سواحل باختری رودخانه پر آب قرار دارد و دریک منطقه بی نظ
( از لحاظ طبیعت ) واقع شده است . از نظر تاریخی ، ارشق در منطقه ای قرار گرفته که در عهد اشکانیان و ساسانیان مهد تمدن باستان بوده و آثار به دست آمده از دل خاک نشان گر این واقعیت است . آثار عتیقه محدوده ارشق و آن چه از کندوکاو ارشق به دست آمده زینت بخش موزه ها بوده و ما را به یک دوره بی نظیر تاریخی رهنمون می سازد .
ارشق را در کتاب های جغرافیایی قدیم جزو تومان مشگین به حساب آورده اند . چنان چه در سابقه تاریخی این مجموعه آمده است « تومان مشگین ، در این 7 شهر است ، مشگین ، خیاو ، انار ، ارجق ( ارشق ) و اهرو تکتپه و کلیبر » .
ارشق از نظر طبیعت منطقه بسیار زیبای مشگین شهر بوده و جالب ترین مراتع بهاره و پاییزه عشایر شاهسون می باشد . دهستان ارشق که « قلعه ارشق » به نام آن معروف شده است از خاور به خاک جمهوری آذربایجان ، از باختر به دهستان مشگین خاوری و از شمال به دهستان برزند و اجارود و خروسلو محدود می شود .
برای رسیدن به قلعه ارشق باید از میدان مرکزی مشگین شهر به طرف روستای نصیرآباد حرکت کرد و از روستای تنبق که در کنار رود پرآب قره سو بنا شده گذشت . قلعه ارشق روی یک صخره بسیار بلند کوهستانی بنا شده است که دارای برج ها و بارو های متعدد می باشد که در اثر گذشت ایام ویران شده و آن چه باقی مانده تعداد 4 عدد برج نیمه استوانه ای و یک اتاق بزرگ و بقایای دیواره قلعه است . قلعه ارشق از سه طرف به پرتگاه ها عمیق و مخوف کوهستانی مشرف می شود و تنها از یک سمت و بخش خاوری آن می توان به قلعه راه یافت . نوع سنگ های به کار رفته از سنگ های لاشه ای بوده و ملات آن از نوع ساروج آهکی می باشد .
در مورد وجه تسمیه ارشق نیز باید یاد آور شویم در زمان اشکانیان که سرزمینی وسیع از جمله سرزمین آذربایجان را در تصرف داشتنند ، به خاطر نبرد با دولت امپراطوری روم برای تسلط بر ارمنستان و ضمیمه آن نواحی به ایران و ایجاد منطقه حایل بین ایران و امپراطوری روم مهم ترین و بزرگ ترین لشکرکشی های تاریخی در آذربایجان انجام گرفته است و به علت نیاز به دفاع در مقابل هجوم دشمنان یا استقرار نیروهای تدافعی و احداث پادگان های نظامی ضرورت چنین ایجاب کرده که در تمام کوهستان های بلند و مهم استراتژیکی قره داغ آذربایجان ، قلعه های نظامی احداث و ایجاد گردد .
نام قلعه ارشق شاید مشتق از کلمه « ارشک » یا « اشک » که لقب شاهان اشکانی بوده گرفته شده و این قلعه نیز به نام یکی از شاهان آن سلسله بنا شده ، و در درازای تاریخ به نام قلعه ارشق معروف گشته است و در حال حاضر آثار به دست آمده در محدوده ارشق این واقعیت را که قلعه ارشق از قلعه های نظامی دوره اشکانیان بوده است نشان می دهد .
با توجه به کثرت زیاد آثار اشکانیان در این محل ، شمامل قلعه های نظامی و بناها به دلیل سلطه نظامی اشکانیان سلطه بر بیگانگان ، حمله به یونان روم ، قفقاز و روسیه جنوبی و مقابله با هجوم آنها در مسیر گذرگاهها در بین صخره های عمیق خطرناک ، قلعه های مستحکمی توسط آن قوم ساخته شده که بقایای معماری آنها نشانگر قدرت و عظمت سلسله اشکانیان در این مناطق می باشد . معماری قلعه ارشق بر روی صخره طبیعی و دامنه های اطراف آن می باشد . دیواره قلعه صخره خطرناک عمودی شکل طبیعی بوده ، گویا بدست بشر صخره ها پیرایش یافته اند علت پیدایش این صخره های عمیق در منطقه فوران کوه آتشفشانی سبلان و فرسایش طبیعی بوده است . صعود به قلعه فقط از ضلع جنوب شرقی آن امکان پذیر می باشد و این قلعه از نظر پلان معماری شباهت زیادی به معماری قلعه قهقه و قلعه بابک دارد . دارای چندین برج مدور در دور قلعه با مصالحی از سنگ تراش خورده و سارج بوده ، تنها قسمتی از این معماری باقی مانده ، و در قسمت فوقانی قلعه خرابه هایی از بناهای سنگ و آب انبار های سنگی که توسط انسانهای دوره تاریخی کنده و ساخته شده ، شکوه و عظمت زیبایی قلعه می باشد به چشم می خورد . معماری قلعه ارشق با گذشت زمان در اثر عوامل طبیعی و انسانی تخریب شده و میراث فرهنگی در صدد بررسی مطالعات باستانشناسی و حفظ و احیاء آن می باشد . با توجه به نوع معماری مواد فرهنگی موجود در قلعه می توان استناد نمود ، بنیان اولیه این قلعه به اوایل دوره اشکانیان بر می گردد ، و در دوران های مختلف اسلامی و تاریخی از جمله دوره ساسانی ، سلجوقی و ایلخانی ، با توجه به آثار باقی مانده از آنها به عنوان قلعه نظامی و دفاعی در مقابله با هجوم بیگانگان چندین قرن استفاده شده است .

 

MAHSABANOO

New member
سبلان در استان اردبیل






سبلان ( تلفط نام در ترکی آذربایجانی : ساوالان ، در تالشی : سفلون ) ، نام کوهی است مرتفع در شمال غرب کشور ایران و در استان اردبیل که از کوه های متعدد بلندی چون صائین ، نرمیق ، قوشه داغ ، و … تشکیل شده است . رشته کوه سبلان در شمال شرقی شهرستان مشکین شهر و در فاصله 25 کیلومتری آن واقع شده است . دامنه های این کوهستان در بخش مرکزی از چهارسو به شهرستان های مشکین شهر و اهر در شمال ، تبریز در مغرب ، سراب در جنوب و اردبیل در شرق مشرف می باشد .
سبلان سومین قله بلند ایران و یک کوه آتشفشانی غیر فعال است . قسمت شرقی کوه سبلان به قله آتشفشان سبلان که در ارتفاع ۴۸۱۱ متری قرار دارد منتهی می شود . در قله آن دریاچه ای زیبا به چشم می خورد ، تمام قلل سبلان در ایام سال پوشیده از یخ و برف های دائمی است . سبلان به خاطر آبگرم های طبیعی دامنه کوه ، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی معروف الوارس مورد توجه گردشگران می باشد .
در جبهه غربی قله سلطان و در کنار جان پناه سنگی به شکل عقاب قرار دارد که در طول زمان به نماد سبلان تبدیل شده است . این قطعه سنگ که به واقع اعجاز طبیعت است به شکل عقابی است که نشسته و سر را به جانب شرق چرخانده است .

این کوه در طول جغرافیایی ۴۷ درجه و ۵۰ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۸ درجه و ۱۷دقیقه شمالی قرار گرفته است . برای این کوه عظیم ۶۰ کیلومتر طول و ۴۵ کیلومتر پهنا تخمین می زنند و سطحی که به وسیله آن در آذربایجان قرار گرفته نزدیک به ۶۰۰۰ کیلومتر مربع است .
سلسله کوه های سبلان به طور کلی سه قله معروف دارد قله بزرگ آن به " سلطان ساوالان " بلندترین نقطه آذربایجان و پس از دماوند بلندترین قله ایران ، مشهور است و دو قله دیگر آن به هرم و کسری مشهورند . سلطان ساوالان پس از دماوند معروف ترین کوه ایران است که دریاچه ای زیبا در قله آن وجود دارد . سبلان با رود ها ، یخچال های دائمی و طبیعت بکر ، نمونه ای است از هنر بی همتای خلاق آن . این کوه بنا به راوایات محل عبادت زرتشت ، پیامبر ایران باستان و جولانگاه بابک خرمدین بوده است .
کوه سبلان از مجموعه ای از ارتفاعات متعدد تشکیل شده که به موازات ارسباران ولی اندکی در شرق آن کشیده شده است .
امتداد آن شرقی - غربی است و از شرق و شمال و جنوب کوهی به نام قوشه داغ آنرا به رشته کوه ارسباران متصل می کند . در جنوب آن کوه بزگوش ( بزغوش ) ، که از سمت جنوب غربی به کوهستان سهند مربوط است - کشیده شده است .

کوهستان ساوالان از کانون های مهم آبگیر دائمی رود های آذربایجان می باشد . دامنه های شمالی آن به دره رود قره سو و اهرچایی و دامنه های جنوبی آن به شاخه های آجی چی منتهی می گردد . بنابرین سبلان بخش عمده ای از آب های حوضه رود ارس و دریاچه ارومیه را تامین می کند . در دامنه های سبلان چشمه های فراوان آب گرم و آب سرد معدنی وجود دارد از جمله موئیل سویی ، شابیل ، قوتورسویی و ... که در فصول مختلف مورد استفاده اهالی مشکین شهر وگردشگران قرار می گیرد . در بالای قله سبلان حفره ای وجود دارد که دهانه آتش فشان سبلان بوده است و امروزه به صورت دریاچه ای در فصل گرم ظاهر می شود .

 

MAHSABANOO

New member
شیروان دره سی در استان اردبیل



در 30 کيلو متري جنوب شرقي مشکين شهر و در ارتفاع 2200 متري واقع شده است مساحتش بالغ بر 75 کيلو مترمربع است و محل زندگي حيوانات وحشي و پرندگان مي باشد هم چنين داراي صخره ها و غارهاي ديدني است محل اصلي ورود به دره در 5 کيلو متري پائين آبگرم معدني شابيل قرار دارد و براي ورود به آن بايد از کنار آبشاري با ارتفاع 40 متر به سمت پائين صخره نوردي کرد آبشارهاي دوقلوي شيروان دره در نوع خود بي نظير است. شکارگاه ها و حيات وحش زيستگاه ها شيروان دره سي«شيروان دره سي» زيست گاهي است که در 20 کيلومتري جنوب شرق مشگين شهر قرار دارد. ارتفاع سطح آن 2200 متر و مساحت آن را 75 کيلومتر مربع برآورد کرده اند.

اين زيستگاه، با ويژگي هاي خود هر بيننده را به حيرت وا مي دارد. زيستگاه«شيروان دره سي»، محل زندگي دائمي وحوش مانند کل و بز، خوک، روباه، گرگ، قوچ و ميش ارمني، خرگوش، کبک، کبک دري، قمري، فاخته و شماري از پرندگان مهاجر است.
آب و هوا: تابستان معتدل و زمستان سرد و کوهستاني دارد.
آدرس: اردبيل – نرسيده به مشکين شهر – دامنه هاي سبلان – دره شيروان.
راه ارتباطي: جاده اصلي اردبيل بطرف آب هاي معدني شابيل و قوتور سويي.
 
آخرین ویرایش:

MAHSABANOO

New member
پیست اسکی آلوارس سرعین اردبیل در دامنه سبلان
16.jpg




مجموعه فرهنگي, توريستي و ورزشي آلوارس در يكي از زيباترين نقاط استان از لحاظ گردشگري و در دامنه هاي مرتفع و زيباي سبلان واقع شده است كه بزرگترين پيست اسكي از لحاظ وسعت در ايران مي باشد. اين پيست اسكي در فاصله ۱۲ كيلو متري روستاي آلوارس و ۲۴ كيلومتري سرعين قرار گرفته است و از انجائي كه پيست فوق در ارتفاع ۳۲۰۰ متري از سطح دريا قرار دارد به سبب بارندگي برف فراوان در طول پائيز و زمستان و به جهت دير ذوب شدن برفهاي اين منطقه مي تواند در حدود شش الي هشت ماه از سال مورد استفاده قرار گيرد كه از اين لحاظ در كشور در رتبه اول است.
 
آخرین ویرایش:

MAHSABANOO

New member
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]اردبیل شهر زندگی - رودخانه درونشهری بالیقلی چای
1.jpg
[/FONT]
 

MAHSABANOO

New member
غار سهولان مهاباد ، آذربایجان غربی​
201218122218.gif

غاری آبی که در دامنه رشته كوه‌هایی بنام كوتر قرار گرفته است

غار «سَهولان» (کردی : Sehollan) در روستای سهولان، ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی مهاباد بین مهاباد و بوکان در استان آذربایجان غربی واقع شده‌است. ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه آن به ۵۰ متر می‌رسد و عمق آب در برخی جاها به ۳۰ متر می‌رسد. اختلاف دمای درون و بیرون غار بین ۱۰ الی ۱۵ درجه‌است.
سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان است و مردم محلی غار را «کونه کوتر» یعنی لانه کبوتر نیز می‌نامند. دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است.
این غار در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار دارد.
 
آخرین ویرایش:

MAHSABANOO

New member
مسجد کبود ، تبریز​

2012721122635.gif



مسجد کبود (به ترکی آذربایجانی: Göy Məscid - گوی مچید)‏ یا مسجد جهانشاه از مسجدهای تاریخی تبریز است.

این مسجد طبق کتیبهٔ سردر آن در سال ۸۷۰ هجری قمری و ۱۴۶۵ میلادی و در زمان سلطان جهانشاه مقتدرترین حکمران سلسله قره‌قویونلو و به دستور دختر او صالحه خانم بنا شده‌است.[SUP][۲][/SUP] تنوع و ظرافت کاشی‌کاری و انواع خطوط به‌کاررفته در آن و به‌خصوص به دلیل رنگ لاجوردی کاشی‌کاری‌های معرق آن سبب شده‌است که به «فیروزهٔ اسلام» شهرت یابد.
 
آخرین ویرایش:

MAHSABANOO

New member
خانه مشروطیت ، تبریز


450px-Khane.jpg



2012721124403.gif

خانهٔ مشروطه در یکی از محله‌های قدیمی شهر تبریز به نام راسته‌کوچه و در غرب بازار تبریز قرار گرفته‌است. این بنا به سبک معماری دورهٔ قاجار ساخته شده و ملک شخصی حاج مهدی کوزه‌کنانی بوده‌است. این بنا به شمارهٔ ۱۱۷۱ در سال ۱۳۵۴ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و در سال ۱۳۶۷ خورشیدی به تملک رسیده‌است.

بزرگان مشروطه پس از به توپ بسته شدن مجلس شورای ملی توسط محمدعلی شاه، در خانهٔ مشروطه جمع شده و به همفکری می‌پرداختند. همچنین این مکان مرکز فرماندهی مجاهدان در طی محاصرهٔ ۱۱ ماههٔ تبریز و نیز مرکز تصمیم‌گیری برای پایین‌آوردن پرچم‌های تسلیم در برابر شاه قاجار بوده‌است.

«حاج ولی معمار» معمار تبریزی که ساکن روسیه بود، در سال ۱۲۴۷ خورشیدی و پس از بازگشت به ایران، بنای خانهٔ مشروطه را بنیان نهاد. این بنا با ۱۳۰۰ متر مربع مساحت، در دو طبقه ساخته شده‌است. از ویژگی‌های منحصر به فرد خانهٔ مشروطه می‌توان به پنجره‌های ارسی، درب‌های منب‌کاری‌شده، غلام‌گردش، کلاه‌فرهنگی و نورگیر اشاره کرد.

موزهٔ مشروطه نیز پس از ایجاد تغییراتی در تالارها و اتاق‌های خانهٔ مشروطه و به نمایش درآوردن اسناد تاریخی مربوط به انقلاب مشروطه در سال ۱۳۷۵ خورشیدی تأسیس شده‌است. از مهم‌ترین آثار تاریخی این موزه می‌توان به سلاح کمری ستارخان، فرش مشروطه، وسایل شخصی سران مشروطه و دیگر مدارک مرتبط با انقلاب مشروطه اشاره کرد.

Mashrooteh_House.jpg




House-of-Constitutional-Revolution2.jpg


 
آخرین ویرایش:

MAHSABANOO

New member
کندوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهند بخش مرکزی شهرستان اسکو واقع شده‌است. این روستا دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی‌است که به‌دلیل شکل خانه‌های آن که به‌مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌اند است.
عسل از مهم‌ترین سوغات این روستا است.
کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است که این موجب جذابیت بی‌نظیر آن شده‌است. معماری روستای کندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی آن یک استثنا در دنیا به حساب می‌آید. چرا که دیگر در ترکیه و آمریکا کسی در کاپادوکیه و داکوتا زندگی نمی‌کند. کندوان روستایی است بنا شده در صخره و تنها سازه این دهکده را سنگ‌ها تشکیل می‌دهند. خانه‌ها هرمی شکل هستند و برای دام‌ها نیز حفره‌هایی در سنگ‌ها بنا شده‌است.

800px-Village_troglodyte_kandovan_iran.jpg



%DA%A9%D9%86%D8%AF%D9%88%D8%A7%D9%86.JPG
 

eco.bio

New member
ووووااااااااااوووووووووو چوخ گوزلیردیلر. یاشاااااااا
 

MAHSABANOO

New member
پیست اسکی سهند در تبریز
252293_618.jpg


پیست اسکی سهند را باید در 39کیلومتری جنوب شرقی شهر تبریز ببینید که حدود 40 دقیقه از این شهر دورتر است. این پیست که این روزها در حال تجهیز است، به زودی دارای 12دستگاه بالابر، هتل پنج ستاره و سه ستاره، مجموعه های آپارتمانی، ویلایی و اماکن ورزشی خواهد شد.
در حال حاضر دو بالابر تله اسکی به طول 1200متر و دو دستگاه مبتدی به طول 100متر در این پیست وجود دارد و شما می توانید در شش ماه از سال از برف های این پیست برای اسکی استفاده کنید. عمق برف های پودری این پیست گاهی تا 4متر می رسد اما با این حال، این پیست بهمن گیر نیست و فضای مناسبی برای انجام هر گونه ورزش زمستانی دارد.


450px-Pooladkaf_Ski_Resort.jpg




اینم عکسی که خودم از کوه پایش امسال عید گرفتم باورتون نمیشه کل زیر سبزه ها اب میره در واقع انگار داری از رو گلسنگایی که رو ابن راه میری وقتی روشون میپری بالا پایین میره خیلیل زیباس هر چی بگم کم گفتم و خیلی سرد حتما باید کلی لباس با خودتون ببرین


 
آخرین ویرایش:
بالا